Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#354408
Thanks Dory, daar kan ik iets mee. Dan mijn volgende vraag waar jij vast ook iets van weet. Joris (mijn pup) eet dus geen groentemix die ik zelf maak. Weet jij een mixje waar ik mee kan beginnen? Zijn fokster stelde de volgende voor: sla, spinazie, alfafa en peterselie. Wat vind jij hiervan?
En is het dus slim om in een mix b.v. 3 harde groentes (b.v. wortel, brocolli, koolraap), 3 bladgroentes (b.v. witlof, spinazie, peterselie) en evt. komkommer en knoflook te doen?
Laatst gewijzigd door Pauline op di 19 jul 2005, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#354459
Pauline schreef: Weet jij een mixje waar ik mee kan beginnen? Zijn fokster stelde de volgende voor: sla, spinazie, alfafa en peterselie. Wat vind jij hiervan?
Nee vind ik niet veel...niet alleen allemaal bladgroente,maar sla zit niet veel in,spinazie mag maar weinig gebruiken,alfalfa heeft 'n beetje "scherpe" smaak waar ze aan moeten wennen,en peterselie is alleen als extra erbij..dus deze mix vind ik niks... :-\
Ik zou 't heel eenvoudig houden,misschien 1 wortel,1 klein stukje bloemkool of broccoli,en 'n blad andijvie of donkergoene sla, verder niks erbij.
wanneer ie de smaak te pakken krijgt kan je andere soorten toevoegen en knoflook ,alfalfa e.d gebruiken.

Alles lekker pureren en eventueel 'n rauw eitjes erdoor roeren en dan alles mengen met 't vlees of de kvv wat je geeft.
Ik weet niet of je alleen de groente had gegeven? Zonder vlees erdoor?
De meeste honden eten de mix alleen maar wanneer er vlees of blikje vis doorheen zit.
En begin met heel kleine beetje tegelijk...1 eetlepel is prima!
Wanneer je veel mix hebt gemaakt dan kan je 't in zo'n bakje doen waar ijsblokjes in worden bevroren,en in de vriezer doen,en dan elke dag 1 blokje groentemix eruit halen.
En is het dus slim om in een mix b.v. 3 harde groentes (b.v. wortel, brocolli, koolraap), 3 bladgroentes (b.v. witlof, spinazie, peterselie) en evt. komkommer en knoflook te doen?
't hoeft niet perse half bladgroente en half hardere groentes te zijn (ook wel boven de grond en onder de grond groeiende groentes genoemd)zolang er maar genoeg van alle 2 in de mix zit.
Als je b.v 1 wortel gebruikt,dan kan je er 'n stuk bloemkool of 'n hele biet bij doen.
waneer je 6 wortels gebruikt,dan moet 'n ander soort groente minder zijn....snap je?
Meestal probeer ik zoveel mogelijk afwisseling van groentes te hebben,en dan is 40% harde groentes en 60% blad en veelvocht houdende groentes,maar het hoeft niet met 'n weegschaal afgewogen hoor.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#354734
Bedankt Dory. Ik heb Joris de groentemix gegeven samen met gemalen lamshart en een eitje eroverheen. Maar dat at hij dus niet. Ga nu je suggestie proberen. Dus een wortel met een beetje andijvie.
Weet je wat het is.... Hij eet namelijk wel CB en daar zitten ook groentes in.
Door 202spots
#356309
Misschien had je toen TEveel groente gegeven?
In verhouding zit er in de CB ook maar 'n klein beetje groentes denk ik?
Wanneer je 'n lepeltje groentemix geeft met genoeg vlees/hart erbij dan moet 't lukken! ;)
Success!!
Pauline schreef: Bedankt Dory. Ik heb Joris de groentemix gegeven samen met gemalen lamshart en een eitje eroverheen. Maar dat at hij dus niet. Ga nu je suggestie proberen. Dus een wortel met een beetje andijvie.
Weet je wat het is.... Hij eet namelijk wel CB en daar zitten ook groentes in.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#356313
Ik heb hem dus net de groetenmix gemengd met rundertartaar aangeboden en inderdaad maar 15 gram en dan tot 100 gram aangevuld met tartaar en dat was geen enkel probleem. Moet er nog even aan wennen om kleine hoeveelheden te voeren, Joep eet natuurlijk een veel grotere portie ineens.
Door 202spots
#356315
Hey!!! Dat gaat prima zo!!
Gewoon effe 'n kleine hoeveelheid aanhouden en als ie 't lekker vind dan geef je ietsie meer!
Maar 't begin is er!!
Goed zo!!

Of...misschien weet ie dat 't nou geen prut meer is ;D ;D
Door 202spots
#356337
:P Bak uitgelikt Truus... ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 22 jul 2005, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#356431
202Spots schreef: :P Bak uitgelikt Truus... ;)
Ja Dory , dat begreep ik ook van Pauline ;D.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door