Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jeanne
#348094
Sil heeft laatst een jong konijn te pakken gekregen in onze tuin, en laatst een jonge merel, en zojuist weer een jonge merel.
Ik heb die beestjes afgepakt.
De laatste merel was morsdood, en ik denk dat als ik het niet had afgepakt, dat ie het opgegeten zou hebben.
Maar ik vind dit zo sneu voor die beestjes :-\
(daarbij raakt gwenda helemaal over de rooie als ze het weet)
wat doen jullie in zulk geval????

Sil is de laatste tijd helemaal in zijn nopjes sinds er jonge vogeltjes en konijntjes door onze tuin huppelen..... hij is werkelijk niet meer te stuiten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#348111
Ik laat ze gewoon opeten wat ze vangen in onze eigen tuin.
Hier vangen de katten jonge merels, that's life

Mijn honden mogen niet jagen, behalve als het in onze eigen tuin is
Door Lizzy
#348117
Ik vind het geen geschikt idee dat honden jagen en prooi doden. Dus ik zou dat zeker proberen te voorkomen. Maar ja, ALS hij dan per ongeluk toch iets te pakken krijgt zoals een jong vogeltje.... ik geloof dat ik het ze op zou laten eten. Anders was het sterven van het vogeltje helemaal zo zinloos.....
Door jeanne
#348118
oke, dan laat ik sil zijn gang gaan in onze tuin en zorg ik dat gwenda niets merkt :-\
en achjee, vader en moeder merel vielen sil zelfs aan!!!

maar je hebt gelijk, that's life.

en sil weet het verschil echt niet tussen onze tuin en de wandeligen, vandaar dat hij dus echt niet los kan, want meneer krijgt bij het ruiken van een lekker spoor dus echt een mega dikke plank voor zijn kop >:( ;D

bes plunderd liever de snoepkast ;D das wat makkelijker :P
Door Nelly
#348151
Dir hoort gewoon erbij Jeanne, da's de natuur. Als Sil ze niet zou pakken, zou een kat of vos ze vroeg of laat pakken. Waarschijnlijk zijn die diertjes net niet slim of snel of sterk genoeg om te overleven. Natuurlijke selectie. Het is zeker sneu, maar zo is de natuur: mooi, maar bikkelhard en medogenloos.
Door Ster
#348177
Overigens is dit wel een interessante zin uit het stuk:

"Ook als de voeding van de baas niet goed is uitgebalanceerd, kunnen katten gaan jagen. Zo vullen ze een eiwittekort in hun blikvoer aan."

Weer een argument pre vers voedsel ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#348292
Ster schreef: In dit stukje wordt beschreven hoe het jagen van gedomesticeerde katten (maar hond kan net zo goed) een bedreiging kan vormen voor de wildpopulatie:
http://www.vloedlijn.nl/tekst/poes.htm
De wildpopulatie in mijn tuin mag van mij heel hard verstoord worden, anders komt die wild populatie in mijn keukenkastjes zitten :-X
Door gonny
#348417
mijn honden zouden dat dus niet mogen!! zou veel te "bang" zijn dat ze konstant op jacht zouden gaan, ook met wandelen ed....ik heb zelf ook kippen, konijn en katten.....Boris is zo'n groot beest en hij staat vaak genoeg helemaal gefixeerd naar de kippen en/of konijn te kijken....nee, ik zou t zoveel mogelijk tegen proberen te gaan!! vind katten een heel ander verhaal!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#348447
gonny schreef: mijn honden zouden dat dus niet mogen!! zou veel te "bang" zijn dat ze konstant op jacht zouden gaan, ook met wandelen ed....ik heb zelf ook kippen, konijn en katten.....Boris is zo'n groot beest en hij staat vaak genoeg helemaal gefixeerd naar de kippen en/of konijn te kijken....nee, ik zou t zoveel mogelijk tegen proberen te gaan!! vind katten een heel ander verhaal!
Kippen en konijnen , nee daar mogen ze van mij ook niet op jagen, op muisjes in de schuur wel (daar heb ik de katten ook voor) Bunny vangt er ook wel eens 1 wat best bijzonder is met 1 blind oog ;D
Door Lil
#350124
Ster schreef: Overigens is dit wel een interessante zin uit het stuk:

"Ook als de voeding van de baas niet goed is uitgebalanceerd, kunnen katten gaan jagen. Zo vullen ze een eiwittekort in hun blikvoer aan."

Weer een argument pre vers voedsel ;D
Dan moet ik wat slechter gaan voeren, bij ons hebben de muizen een zeer luxueus leventje! ;D
Door zurca
#350394
Tous vangt wel eens muizen en die laat ik 'm gewoon opeten of mee spelen...
Natuurlijk is dit niet de bedoeling maar ik laat 'm al niet loslopen. Ik heb al te horen gekregen dat ik 'm dan maar moest muilkorven maar dat vind ik te ver gaan.
Door jeanne
#350538
sil heb ik van het begin af aan al niet los kunnen laten.
we hebben ook kippen gehad, en die liet hij gewoon met rust. de kat laat ie ook met rust.
maar jonge vogeltjes en wilde konijntjes in de tuin, tja, dan komt zijn jachtinstinct weer boven en raakt ie echt helemaal in trance :o
Bes die is een stuk slimmer (lees luier) die plundert ondertussen de koekjestrommel ;D
Door Nelly
#350620
Sinds mijn 2 ouwe katers niet meer in de ren zitten en gewoon los lopen vind ik elke morgen wel een of twee muizen binnen of buiten net voor de deur. Ik vind het best; heb niks tegen muizen hoor, maar anders heb ik ze deze winter weer binnen zoals vorige jaren, en da's nie leuk :-X
Door the dude
#350884
Ster schreef: Overigens is dit wel een interessante zin uit het stuk:

"Ook als de voeding van de baas niet goed is uitgebalanceerd, kunnen katten gaan jagen. Zo vullen ze een eiwittekort in hun blikvoer aan."

Weer een argument pre vers voedsel ;D
het laatste stuk is ook interessant:

Freek Niewold tot slot: "Je kunt je trouwens afvragen of de impact van huiskatten op ecosystemen wereldwijd niet veel groter is via hun blikvoer. Er worden daarvoor jaarlijks miljoenen tonnen sardientjes, tonijn en horsmakreel uit de oceanen geschept met gigantische sleepnetten waarin ook duizenden dolfijnen en zeeschildpadden sneuvelen. Misschien is het voor de natuur juist wel beter dat de kat meer muis eet."
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door