Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3097318
Bedan is met 8 weken naar 3 maal daags gegaan, bij de fokker was hij dit ook zo gewend. Met een week of 14 naar 2 maal daags en met 5 maanden naar 1 keer per dag. Hij at 's morgens steeds slechter tot bijna niet dus toen maar over naar alleen 's avonds.
Dieber is ook vrij snel naar 2 keer per dag gegaan en eet nog steeds 2 keer per dag maar dat komt omdat Daan 2 keer per dag moet eten. Haar maaltijden zijn wel heel wisselend wat de hoeveelheden betreft. Haar ontbijt bestaat vaak uit wat yoghurt met een eitje of gewoon heel weinig vlees of gewoon een hele maaltijd. Avond eten wisselt ook per keer, soms veel soms weinig.
Daan krijgt altijd ongeveer dezelfde hoeveelheid. Hij at ooit 5 à 6 keer per week maar heeft nu echt 2 keer per dag nodig. Voor hem zou 3 keer per dag beter zijn maar dat past niet echt in ons ritme dus snackt hij tussendoor redelijk veel. Daan staat boven de wet, voor hem gelden bijna geen regels meer met zijn 17 jaar.
#3097340
[quote="MarijeEnBoomer"]
Wat gaan jullie allemaal vroeg naar minder maaltijden!
Zou ik niet willen voor een pup in de groei.
[/quote]

+ 1.

Ik vind het hoogst onverstandig om een pup al zo vroeg op minder maaltijden te zetten. Het zijn jonge honden, ze moeten groeien en hebben dus gedurende de dag een aanbod van voedingsstoffen nodig.
#3097360
Hier ben ik ook met 3 maanden over gegaan naar 3 maaltijden en wil dit aanhouden totdat hij een half jaar is en dan naar 2 maaltijden totdat hij een jaar is. Hij heeft nu al een flink dikke buik na 1 maaltijd, moet er niet aan denken dat hij een nog grotere portie krijgt!
#3097369
[quote="Lizzy"]
+ 1.

Ik vind het hoogst onverstandig om een pup al zo vroeg op minder maaltijden te zetten. Het zijn jonge honden, ze moeten groeien en hebben dus gedurende de dag een aanbod van voedingsstoffen nodig.
[/quote]

Dat begrijp ik, maar hoe strak hou je dan de richtlijn aan?
Ik ben met Nelson dus eerder van 4 naar 3 maaltijden gegaan. Wel weer langer gewacht met van 3 naar 2 maaltijden en uiteindelijk iets eerder naar 1 maaltijd gegaan omdat hij echt altijd honger had.
Ik dacht dat je best een paar weken met de richtlijn kon schuiven.

Maar 1 maaltijd met 5 maanden? Dat vind ik dus niet meer schuiven met de richtlijn...
Door Martine-Tom
#3097374
[quote="Lizzy"]
+ 1.

Ik vind het hoogst onverstandig om een pup al zo vroeg op minder maaltijden te zetten. Het zijn jonge honden, ze moeten groeien en hebben dus gedurende de dag een aanbod van voedingsstoffen nodig.
[/quote]tja en wat als je pup gewoon niet eet als je vaker aanbied? Ok moet er wel bijzeggen dat tom toen nog op brok zat en daar keer op keer ziek van was, tot zes maanden getobt met de ene darmontsteking na de andere, toen over op vers en die problemen waren over gelukkig, maar het is altijd een lastige eter gebleven.
#3097377
[quote="Hope"]
Dat begrijp ik, maar hoe strak hou je dan de richtlijn aan?
Ik ben met Nelson dus eerder van 4 naar 3 maaltijden gegaan. Wel weer langer gewacht met van 3 naar 2 maaltijden en uiteindelijk iets eerder naar 1 maaltijd gegaan omdat hij echt altijd honger had.
Ik dacht dat je best een paar weken met de richtlijn kon schuiven.

Maar 1 maaltijd met 5 maanden? Dat vind ik dus niet meer schuiven met de richtlijn...
[/quote]

Nou, je hoeft natuurlijk niet op een week te kijken. En ik ben zelf ook eerder van vier naar drie maaltijden gegaan. Van drie naar twee heb ik volgens de richtlijnen gedaan (altijd al gedaan) en van twee naar een (1) ook. Zeker naar 1 maaltijd moet je niet te jong willen. Tot het eerste jaar staat in het teken van groei. En weet je, opgroeien doe je maar 1 keer. Dus graag in 1 keer goed.

Overigens vind ik het naar 1 maaltijd vooral spannend bij middelgrote en grote honden. Kleine honden zijn eerder uitgegroeid en uitgezwaard.
#3097378
[quote="Martine-Tom"]
tja en wat als je pup gewoon niet eet als je vaker aanbied? Ok moet er wel bijzeggen dat tom toen nog op brok zat en daar keer op keer ziek van was, tot zes maanden getobt met de ene darmontsteking na de andere, toen over op vers en die problemen waren over gelukkig, maar het is altijd een lastige eter gebleven.
[/quote]

Je geeft feitelijk zelf het antwoord al. Als je hond zijn eten niet moet, probeer je wat anders.
#3097388
Pupje P ging ook lastig eten met 4/5 maanden.  Maar daar moest ik dus creatief van worden. Ze wilde niet eten als ze net wakker was dus eerst een lekker wandeling en dan een maaltijd bijv.
En op een gegeven moment een dag drastisch geminderd dus ipv 800 gram per dag 400 gram en dan alsnog verdeeld over 3 maaltijden.
En zo was het continu zoeken en proberen, juist omdat ik het zo belangrijk vond dat ze het verdeeld over de dag kreeg!
Handig ? Nee, maar ik wilde een pup en dat is niet altijd handig
#3097409
[quote="Lizzy"]
Je geeft feitelijk zelf het antwoord al. Als je hond zijn eten niet moet, probeer je wat anders.
[/quote]

Bedan is op dag 1 bij mij over gegaan naar Barf. Hij at altijd alles, alles was lekker en werd met smaak gegeten (oké konijn in vacht vond hij geen goed idee maar haan met veren en al was geen probleem).
Hij liet vanaf 5 maanden 's morgens zijn eten gewoon staan, hij wilde pas 's avonds eten. Zelfs een snackje vond hij 's morgens niet nodig. Wat doe je dan ?
Bedan was altijd broodmager maar een bonk spier en pees, hij at 2 kilo per dag in 1 maaltijd. Ik kon het niet laten staan aangezien Daan dan dicht zou groeien maar met meerdere malen per dag aanbieden bleef hij alleen 's avonds eten.
#3097432
[quote="MarijeEnBoomer"]
Pupje P ging ook lastig eten met 4/5 maanden.  Maar daar moest ik dus creatief van worden. Ze wilde niet eten als ze net wakker was dus eerst een lekker wandeling en dan een maaltijd bijv.
En op een gegeven moment een dag drastisch geminderd dus ipv 800 gram per dag 400 gram en dan alsnog verdeeld over 3 maaltijden.
En zo was het continu zoeken en proberen, juist omdat ik het zo belangrijk vond dat ze het verdeeld over de dag kreeg!
Handig ? Nee, maar ik wilde een pup en dat is niet altijd handig
[/quote]

Dat ben ik wel met je eens. Al vond ik vier maaltijden op een dag echt niet fijn.
Niet voor mezelf maar ook echt niet voor pupmans. Die had echt zichtbaar heel veel honger. Met drie maaltijden was dat over en dus ging hij eerder op drie.
Hier gaf ik ook eten na bewegen. Nu is een lab voeren niet erg snel een probleem, maar ook ik moest nogal eens creatief zijn om te zorgen dat hij drie keer goed verdeeld kon eten en toch mijn eigen planning een beetje op orde te houden.

Als ik het over moest doen ging ik langer door met twee maaltijden per dag. Ik ben daar i.v.m. honger wat sneller vanaf gaan zien. Echt niet al met vijf maanden, maar ook zeker geen 14 maanden.

[quote="bedaan"]
Bedan is op dag 1 bij mij over gegaan naar Barf. Hij at altijd alles, alles was lekker en werd met smaak gegeten (oké konijn in vacht vond hij geen goed idee maar haan met veren en al was geen probleem).
Hij liet vanaf 5 maanden 's morgens zijn eten gewoon staan, hij wilde pas 's avonds eten. Zelfs een snackje vond hij 's morgens niet nodig. Wat doe je dan ?
Bedan was altijd broodmager maar een bonk spier en pees, hij at 2 kilo per dag in 1 maaltijd. Ik kon het niet laten staan aangezien Daan dan dicht zou groeien maar met meerdere malen per dag aanbieden bleef hij alleen 's avonds eten.
[/quote]

Ik zou het eten ook niet laten staan nee. Ik vind dat niet erg hygiënisch en zeker als je twee honden hebt is het gewoon niet te doen. Maar een pup twee kilo laten eten in 1 maaltijd? Nee, dat toch zeker niet.
Dan ging ik toch zoeken naar een manier om hem wél twee keer te laten eten. Desnoods gaf ik hem kvv, als hij dat wel at. Maar zo'n jonge hond zoveel te eten geven in 1 keer zou ik echt doodeng vinden. Niet alleen omdat hij dan zijn voedingsstoffen niet gespreid krijgt, maar ook omdat twee kilo vlees gewoon een hele smak gewicht is op een jonge maag. 
#3097433
Wat niet gaat, gaat niet natuurlijk. Maar wat zou Bedan hebben gedaan als je hem 's middags en 's avonds zou hebben gevoerd? Of ander voer (gemalen of weet ik veel) zou hebben gegeven? Het gaat er mij meer om dat je ideaal gezien een middelgrote tot grote hond niet te vroeg al op 2 of 1 maaltijd zet maar je in mijn ogen dus niet te makkelijk moet denken "ach soit, maaltijdje minder is ook wel makkelijk". En ik zeg hiermee niet dat jij dat hebt gedaan hoor, begrijp me goed! Het zou mijn inziens niet de eerste oplossing moeten zijn die je bedenkt om je pup minder maaltijden per dag te voeren, als ie vertikt te eten. Vind ik persoonlijk. Scheelt het ook nog wat voor ras je hebt hoor. Als je een Dalmaat hebt: die eten gerust 1000 tot 1500 gram per dag. Ik vind het geen goed idee om dat in 1 keer bij zo'n jonge hond naar binnen te laten glijden. Is weer wat anders als je een ras hebt dat op 7 maanden al niet meer dan 600 grammetjes per dag eet.
#3097454
Tja, mijn pup is nu bijna 15 kilo en eet maar een kleine 400 gram barf per dag.(dwz dat is wat ze nodig heeft, als het aan haar ligt, gaat er volgens mij wel een kilo in ;) )
Als ik dat in meerdere maaltijden verdeel heb ik de hele dag een zeurende, hongerige en daardoor onrustige hond.
Nu krijgt ze één keer per dag een fatsoenlijke portie waar ze dan ook lekker op kan kauwen, niet hap slik weg en zit de hele dag lekker in haar vel.
Voor mijn hond dus wat mij betreft prima. Het gaat dus niet om mijn gemak, even een bakje vullen is minimale moeite, daar gaat het niet om.
Ik begrijp dat als je 1000 tot 1500 gram per dag moet voeren, je dat niet in één maaltijd stopt, dan ploft zo'n pup bijna uit elkaar.
#3097464
[quote="Sanyo"]
Tja, mijn pup is nu bijna 15 kilo en eet maar een kleine 400 gram barf per dag.(dwz dat is wat ze nodig heeft, als het aan haar ligt, gaat er volgens mij wel een kilo in ;) )
Als ik dat in meerdere maaltijden verdeel heb ik de hele dag een zeurende, hongerige en daardoor onrustige hond.
Nu krijgt ze één keer per dag een fatsoenlijke portie waar ze dan ook lekker op kan kauwen, niet hap slik weg en zit de hele dag lekker in haar vel.
Voor mijn hond dus wat mij betreft prima. Het gaat dus niet om mijn gemak, even een bakje vullen is minimale moeite, daar gaat het niet om.
Ik begrijp dat als je 1000 tot 1500 gram per dag moet voeren, je dat niet in één maaltijd stopt, dan ploft zo'n pup bijna uit elkaar.
[/quote]

Ik weet niet om welk ras het gaat en welke leeftijd pup heeft maar ik zou dus zelf op mijn kiezen hebben gezet en niet voortijdig minder maaltijden zijn gaan geven. Ik blijf erbij dat juist een pup verspreid voedingsstoffen tot zich moet krijgen. Maar goed, ieder zijn idee natuurlijk :)
#3097922
Maar ik ga morgen beginnen (gister nog een ritje België gedaan, en dan vond ik een 1e dag BARF nog geen goed plan  ;)) met 4x daags BARF en dan na een week over op 3x daags. Dan is Sjors bijna 10 weken, en dat vind ik persoonlijk wel een ok leeftijd om naar 3x daags te gaan

Wanneer ik over ga naar 2 zie ik tzt wel (wil ik wel conform de richtlijnen gaan doen) maar met die 4 per dag moet ik hem zovaak wakker maken om te eten, dan heb ik liever dat die tussendoor wat langer slaapt, want dat heeft die ook nodig om op te groeien

Toch ?  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door