Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ster
#344700
Ik kan uit deze info niet inschatten wat er onderwezen wordt, wat de filosofie ervan is ed. Maar wat wel duidelijk is, is dat veel DA's tegen vers voedsel zijn en pro brokken. Waar komt die houding vandaan als het niet zo is dat dat wordt onderwezen?
Door Timmy
#344702
[quote="Ster"]
Ik kan uit deze info niet inschatten wat er onderwezen wordt, wat de filosofie ervan is ed. Maar wat wel duidelijk is, is dat veel DA's tegen vers voedsel zijn en pro brokken. Waar komt die houding vandaan als het niet zo is dat dat wordt onderwezen?
[/quote]

Omdat veel dierenartsen zitten vastgebakken in oude gewoontes. Toen jaren geleden de brokken op de markt kwamen, werd de gemiddelde hond ook ineens ouder dan vroeger. Dat dit niet te wijten is aan de brokvoeding, maar o.a. aan verbeterde medische hulp en betere omstandigheden waarin de moderne huishond verkeerd, gaat aan ze voorbij.
Brokken zit alles in, dus dat is goed voor een hond. Tunnelvisie noemen ze dat.
Sinds een paar jaar is er ook vers op de markt en het kost vooral de wat oudere dierenarts moeite om z'n visie te veranderen. Soms is het voor jongere dierenartsen ook moeilijk, omdat ze leren (maar niet per defenitie van een brokkenfabrikant!) dat brokken voorzien zijn van alles wat een hond nodig heeft. Als zo'n dierenarts dan niet verder kijkt dan dat z'n neus lang is, blijft-ie jarenlang vastzitten in de mening dat brok-bevat-alles-wat-een-hond-nodig-heeft-dus-het-is-goed-voor-hem.
Als je begrijpt wat ik bedoel.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op zo 03 jul 2005, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#344708
[quote="Timmy"](maar niet per defenitie van een brokkenfabrikant!) [/quote]

Dat zal dan misschien idd een aanname zijn op basis van Amerikaanse praktijken, zoals Hitam hierboven al voorstelde? Als dat zo is moet het uit de brief verwijderd. En wellicht is de brief dan in het geheel niet zinnig. Als er in opleidingen niet specifiek aandacht is voor het een of het ander, maar het onderwijs zich alleen richt op biologische aspecten, dan ontwikkelen oude en nieuwe DA's eigen visies omtrente voeding en heeft onderwijs daar niet direct invloed op (wel indirect een heleboel natuurlijk). Dan blijft dus over: zoveel mogelijk vers promoten, zoals er hier al gedaan wordt! Iig ben ik benieuwd naar andersmans gedachten hierover.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#344728
Ik vind dat het dus wel aan de orde zou moeten komen in het onderwijs.

Wat je nu leert is wat eiwitten, koolhydraten, etc zijn, wat de vitamines doen en dat er in brokken alles zit. Punt. En je leert berekenen hoeveel een dier nodig heeft en je leert soorten brokken vergelijken. Meer niet.

Pas na de studie komen de brokkenfabrikanten met hun vertegenwoordigers verder hersenspoelen over hoe geweldig (hun) brokken zijn.

Zeker als je ziet wat je kunt bereiken met goede voeding, vind ik dat elke dierenarts dat zou moeten weten.
Door wenne
#344731
Hallo Ster,

je vroeg me om even bij dit topic te kijken dus hier ben ik ;D En even voor de duidelijkheid, ik woon en studeer dus inderdaad in België.

Ook wij kregen tot nog toe geen gastcolleges van brokkenfabrikanten. Wel hebben onze beide proffen diervoeding een laptoptasje van Royal Canin (of ze hun laptop ook van RC hebben weet ik niet, want die is toch op kosten van de unief bij alle profs ::) )
Zowel Eukanuba, Hill's als RC hebben studentenvertegenwoordigers, maar ik kan je zeggen dat enkel die van Eukanuba "moeite" doet om zijn waren te promoten (in de zin van gratis filmtickets bij een bestelling van zoveel, een wedstrijd waarbij je gegarandeerd 2kg voer wint, etentjes voor de laatstejaars en feestjes voor iedereen, ... ). Maar echt superveel korting krijg je bij mijn weten niet. Van Hill's hangt er enkel een poster, van RC krijg je heel veel korting en kan je ook de veterinaire diëten kopen die je niet in de winkel kan kopen, maar hun vertegenwoordiger dit jaar heeft volgens mij zo goed als niks verkocht en dat schijnen ze zich ook niet echt aan te trekken. Verder is het bij mijn weten ook niet verboden voor kvv's om affiches uit te hangen en dergelijke.

Wat de cursussen betreft, hier kan je er meer over vinden:
in het 3e jaar
http://aivwww.ugent.be/Studentenadminis ... /INDEX.HTM

in het 4e jaar (1e proef)
http://aivwww.ugent.be/Studentenadminis ... /INDEX.HTM

Ik vind niet dat er héél erg uitdrukkelijk de nadruk wordt gelegd op brokken tijdens de lessen en op het examen. In het 3e jaar leer je enkel algemene principes en bespreek je de verschillende nutriënten en ingrediënten, pas in het 4e jaar wordt hier diersoortspecifiek op ingegaan. Daarbij komt nog dat in België het programma pas opgesplitst wordt naar kleine en grote huisdieren vanaf halfweg het 5e jaar, en in een heel groot deel van alle cursussen ligt dan ook de nadruk op grote huisdieren, met vaak nog in het bijzonder het paard... (te veel naar mijn zin :P), zo ook bij diervoeding. In het deel over hond en kat werd er wel enigzins vanuit gegaan dat de meerderheid van de mensen brokken voert, maar het kón slechter... Zo werden er tijdens de oefensessies en op het examen zowel vragen gesteld ivm brokken, als ivm versvleesrantsoenen vb. "een hond van 30kg krijgt zoveel gram rundsvlees per dag,wat ontbreekt --> calcium (was iets ingewikkelder dan dat, maar zo krijg je een idee)) en wat zij noemen "huishouddiëten" (onder dit laatste werden dan wel meer tafelresten en keukenafval verstaan)
Op botten werd niet ingegaan, noch positief, noch negatief.
In het 5e en 6e jaar wordt verder nog als onderdelen van andere vakken in gegaan op bepaalde voedingsgerelateerde problemen zoals bvb blaasgruis, ik kan niet zeggen wat hier precies wordt gezegd (heb net het 4e jaar achter de rug, krijg donderdag mijn resulaten te horen :o ), maar ik vermoed dat er wel hoofdzakelijk naar brokken verwezen zal worden.
Bij vakken als parasitologie krijg je wel af en toe te horen dat je dieren geen slachtafval moet voeren en dergelijke, maar op kvv en barf wordt ook daar niet echt ingegaan.
De enkele keren dat ik tot hiertoe op dermatologie stond werd wel vaak Hills Z/D aangeraden ( :-X ), maar ook struisvogel en paardenvlees passeerden al de revue. Op een sledehondenforum las ik ook dat iemand met zijn Akita Inu (dacht ik) naar de Gentse dierenkliniek ging, en op aanraden van de prof aldaar zijn hond kvv of barf moest geven (er is dus hoop ;D ben wel benieuwd welke prof dit was!)

Toch vind ik dat niet àlle schuld bij de opleidingscommissie en eventuele sponsoring door brokkenfabrikanten ligt, ik vind dat een (toekomstig) dierenarts zelf ook kritisch genoeg zou moeten zijn om verder te kijken dan zijn neus lang is... Er is ook gewoon geen vraag naar vanuit de studenten... ik ken persoonlijk niemand in mijn jaar die vers voert -moet wel zeggen dat de meesten hier ws ook niet mee te koop lopen, aangezien je toch vaak het gevoel krijgt jezelf te moeten verdedigen- En bij veel DA's is het inderdaad echt uit gewoonte, uit gemak en toch ook wel vaak omdat het aardig wat geld binnenbrengt vrees ik... Veel DA's zien voeding ook nog steeds los van medische problemen: ze zien het niet als hun taak om mensen goede voedingsadviezen te geven, zij houden zich enkel bezig met het medische gedeelte. Persoonlijk vind ik dit erg jammer, maarja... :-\

Ook zijn nog lang niet alle mensen er klaar voor om hun dieren vers te voeren... En ik denk dat een deel van de DA's die dan wel openstaat voor vers daar misschien ook wel bang voor is (ik denk hierbij aan dingen als het all-meat-syndrome en dergelijke meer). Op dat gebied (voorlichting) is de situatie in Nederland wel veel beter denk ik dan hier, hier kennen heel weinig mensen kvv, duck is het enige dat goed verkrijgbaar is, en ook dat heeft niet echt zó veel bekendheid. Laat staan dat er veel mensen barfen hier... Jammer genoeg. :-\ Gelukkig kwam ik toch al voorbij wat van mij mede-Belgen hier op het forum :D

Edit: oeps, beetje lang! :-[
Laatst gewijzigd door wenne op zo 03 jul 2005, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wenne
#344734
Hitam schreef: Wat je nu leert is wat eiwitten, koolhydraten, etc zijn, wat de vitamines doen en dat er in brokken alles zit. Punt. En je leert berekenen hoeveel een dier nodig heeft en je leert soorten brokken vergelijken. Meer niet.
Dan mogen wij dus nog niet klagen in België, want wij leren ook versrantsoenen vergelijken :)
Pas na de studie komen de brokkenfabrikanten met hun vertegenwoordigers verder hersenspoelen over hoe geweldig (hun) brokken zijn.

Zeker als je ziet wat je kunt bereiken met goede voeding, vind ik dat elke dierenarts dat zou moeten weten.
Vandaar dat ik dus vind dat niet alle schuld bij de opleiding ligt... het is nog steeds aan jezelf als DA om te bepalen of je je laat "omkopen" en/of hersenspoelen. Jammer genoeg onderschatten velen dus inderdaad nog het belang van goede voeding (bewust of onbewust) :( En daar ligt dan wel de taak van het onderwijs vind ik: kritische DA's voortbrengen, die weten hoe de vork in de steel zit en waarbij geld niet primeert...
Laatst gewijzigd door wenne op zo 03 jul 2005, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#344870
Hej Wenne, goed dat je bent langsgekomen ;D en btje lang geworden? Kan mij niet lang genoeg hoor! Tis goed om wat geluiden te horen van 'insiders' zeg maar. Misschien is de invloed van brokkenfabricanten hier een heel stuk subtieler dan die in Amerika was of nog steeds is. Daardoor ook heel lastig om er iets mee te beginnen.
Ik ben het wel eens met Hitam. Er zijn genoeg zeer positieve geluiden/bewijzen uit de vers voedsel wereld om er in onderwijsprogramma's aandacht aan te geven. Ik ben van mening dat opleidingen/studies objectief alle ontwikkelingen op het vakgebied moeten volgen en zodra daar aanleiding toe bestaat nieuwe bevindingen moeten onderwijzen. Desnoods inclusief de vraagtekens die er nog aan verbonden zijn. Voedsel en voeding is zo te horen iets dat op verschillende momenten in de studie terugkomt vanuit verschillende benaderingen. Het voeren van brokken is nu de trend en dat vind je dus voornamelijk terug in het onderwijs.
Natuurlijk zijn DA's uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor hun verdere ontwikkeling. Maar een vrije keuze voor iets kan een mens wel moeilijk worden gemaakt wanneer die eerst 'te veel' of 'alleen' bepaalde gerichte informatie heeft gekregen. Zeker op een relatief jonge leeftijd, hoewel dat niet altijd opgaat. ;)

Misschien dan toch eerst Geers idee om eens een vraag neer te leggen bij het onderwijsbeleid. Kijken wat die te melden hebben over hun houding tav vers voedsel. ??? En hoe staat het eigenlijk met dat promoten op de faculteiten middels posters of folders? Dat is natuurlijk iets voor de productverstrekker zelf, of voor de stichting :D Geer, je initiatief wordt zeer op prijs gesteld!!
Door wenne
#344880
[quote="Ster"]
Ik ben het wel eens met Hitam. Er zijn genoeg zeer positieve geluiden/bewijzen uit de vers voedsel wereld om er in onderwijsprogramma's aandacht aan te geven. Ik ben van mening dat opleidingen/studies objectief alle ontwikkelingen op het vakgebied moeten volgen en zodra daar aanleiding toe bestaat nieuwe bevindingen moeten onderwijzen. Desnoods inclusief de vraagtekens die er nog aan verbonden zijn. Voedsel en voeding is zo te horen iets dat op verschillende momenten in de studie terugkomt vanuit verschillende benaderingen. Het voeren van brokken is nu de trend en dat vind je dus voornamelijk terug in het onderwijs.
Natuurlijk zijn DA's uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor hun verdere ontwikkeling. Maar een vrije keuze voor iets kan een mens wel moeilijk worden gemaakt wanneer die eerst 'te veel' of 'alleen' bepaalde gerichte informatie heeft gekregen. Zeker op een relatief jonge leeftijd, hoewel dat niet altijd opgaat. ;)
[/quote]
Daar ben ik het zelf ook volledig mee eens hoor! :)
Door Lizzy
#344943
Ik heb toch andere geluiden gehoord over de sponsoring op de Universiteit van brokfabrikanten! Ik zal de bron proberen zo snel mogelijk te achterhalen!
Door wenne
#344945
Hey Lizzy,

ik weet niet of je het specifiek tegen mij had, maar even voor de duidelijkheid: hoe het met effectieve sponsoring zit -bij ons in België- weet ik niet, als studenten hebben wij daar geen zicht op namelijk, dus daar heb ik ook niets over gezegd meen ik. Maar gastcollege's zijn er hier zeer zeker niet. En wanneer het specifiek over brokken ging, werden er hier ook helemaal nooit merknamen genoemd. Enkel in de kliniek komen we met bepaalde merken in aanraking.
Dat die brokkenfabrikanten sponsoren is in principe ook hun goed recht, maar dat een universiteit/wetenschappers zich zouden laten omkopen is wat anders... >:(
Door Lizzy
#344954
[quote="wenne"]
Hey Lizzy,

ik weet niet of je het specifiek tegen mij had, maar even voor de duidelijkheid: hoe het met effectieve sponsoring zit -bij ons in België- weet ik niet, als studenten hebben wij daar geen zicht op namelijk, dus daar heb ik ook niets over gezegd meen ik. Maar gastcollege's zijn er hier zeer zeker niet. En wanneer het specifiek over brokken ging, werden er hier ook helemaal nooit merknamen genoemd. Enkel in de kliniek komen we met bepaalde merken in aanraking.
Dat die brokkenfabrikanten sponsoren is in principe ook hun goed recht, maar dat een universiteit/wetenschappers zich zouden laten omkopen is wat anders... >:(
[/quote]

Hey hoi, nee, ik had het niet specifiek tegen jou. Meer in het algemeen. Maar ik ben blij dat je antwoord geeft :D! Dit is dus de situatie in Belgie, toch? Ik weet niet of ik het OK vind wanneer brokfabrikanten de universiteit sponsoren. Je krijgt toch een conflict of interest....
Door wenne
#344968
Tja, da's wel waar, dat je een soort conflict krijgt... voor wat, hoort wat, zullen die brokkenmannen wel vinden...
Maar onderzoek kost geld... En dat geld moet van ergens komen en ws vinden ze dat geld van die brokkenfabrikanten dan meer dan welkom. En dat zal dan jammer genoeg beïnvloeden welk soort onderzoek gedaan wordt en in het slechtste geval ook de conclusies van deze onderzoeken... Niet dat dat goed te keuren is, absoluut niet, maar het is wel een feit. Ik vind ook zeer zeker wel dat daar verandering in zou moeten komen hoor, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. :(
Ik vind het dan ook top dat jullie in Nederland (Geer en Tannetje en de andere mensen) met een tegenoffensief gaan beginnen!
Laatst gewijzigd door wenne op zo 03 jul 2005, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#345078
[quote="Hitam"]
De tuchtcommissie heeft niets te maken met opleiding, dus ik verwacht dat ze zoiets zullen zeggen.
Je kunt een dergelijke brief beter sturen naar de Faculteit diergeneeskunde, afdeling onderwijs en studiezaken, Dr.P van Breukelen en/of naar de betreffende verantwoordelijke professor Anton Beijnen.

Alleen moet je daarin niet zeggen dat vers afgeraden wordt want dat wordt het niet. Anton Beijnen "vind het ook goed" als er vers gevoerd wordt maar in het onderwijs wordt het genegeerd.
En ik heb nooit gastlessen van voedingsfabrikanten gehad. Ik weet niet hoe dat nu is, maar daar zou ik ook voorzichtig mee zijn.
[/quote]
Ik zit eraan te denken om eerst deze meneer eens een brief te sturen, iets soortgelijks als de email, maar dan aangepast. Alleen ben ik de hele week weg, dus dat komt dan vanaf vrijdag. Het lijkt me alsnog wel handig om die met meer mensen te ondertekenen, dus ik hoop dat daar nog steeds mensen voor in zijn. Als ik zo'n brief in mijn eentje stuur dan is het veel makkelijker om gewoon geen, of een heel kort antwoord te geven. Dus hoe meer hoe beter. Andere ideeen zijn natuurlijk ook welkom.
En ik ben heel benieuwd naar de bron over sponsoring.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#345121
De Universiteit is een overheidsinstantie en wordt niet gesponsord. Onderzoek wel. Veel voedingsonderzoek wordt door brokkenfabrikanten gesponsord maar meestal voeren ze het zelf uit.

Er worden wel activiteiten die door studenten worden ondernomen door brokkenfabrikanten en farmaceuten gesponsord. Lezingen, lustrums en andere feesten, sportieve evenementen en clubblaadjes bijvoorbeeld. Verder dan dat gaat het niet.
Door Ster
#347720
Ik heb mijn eerdere mail veranderd en nu gericht aan de faculteit der dierengeneeskunde. De nieuwe mail is te lezen in het eerste bericht van dit topic. (ik heb de vorige mail dus verwijderd). Hopelijk zijn er nog mensen die mee willen ondertekenen. Geef dan even je naam (en evt. email) door. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door