Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#356790
Het enige wat je hier op de faculteit kan is heel goedkoop (onder de inkoopsprijs) alle soorten voerders van RC kopen. Verder staat er regelmatig een kraampje, die gratis proefverpakkingen uitdeelt en krijg je overal RC plastic tassen en pennen bij. Er staan meerdere vitrinekasten waar ook wel wat speciaal dieeten in "tentoongesteld"staan. En er hangen veel posters.
Door conleeuw
#357178
Ik durf wel !! Ik weet dat dierenartsen niet allemaal tegen vers voer zijn, heb een heel gesprek gehad met mijn dierenarts, en zij vindt het prima, maar zij kent mij goed. Zij vertelden ook dat de gemiddelede gezins met een hond niet echt "er aan toe is" om Rover op Barf te voeren.
Reden voor haar argument? De gemiddelde Rover gaat drie a vier keer per dag een rondje om de vijver en als die geluk heeft is een van de rondjes een lange wandeling waar hij ook los mag lopen. Voeding neemt helemaal 5 minuten in beslag. Barf is veel meer arbeids intensief, maar dat op zich is niet het enige mogelijke struikel blok, het is natuurlijk ook makkelijker om indien je niet goed oplet tekorten te krijgen. Dus er moet wel secuur gewerkt worden. Nou sta ik ook niet met een weegschaal elke kruimeltje die naar de honden gaat te wegen, maar ik hou het wel een beetje bij. De gemiddelde gezins ga er niet van uit dat ze zoveel moeite moeten doen voor hun hond. Ze doen nauwelijks voldoende moeite voor hunzelf.
Moeten zij dan geen hond kunnen houden? Dat vindt ik dus niet. Brokken zijn een prima alternatief (hoe wordt ik populair op Barfplaats.nl) voor mensen die er geen interesse in hebben om uitgebeid op hun honden/kattenvoeding in te gaan.
Nou brand maar los ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#357183
conleeuw schreef: Brokken zijn een prima alternatief (hoe wordt ik populair op Barfplaats.nl) voor mensen die er geen interesse in hebben om uitgebeid op hun honden/kattenvoeding in te gaan.
Nou brand maar los ;D
Er is meer tussen hemel en aarde dan brok en barf. Voor diegene voor wie Barf geen optie is om welke reden dan ook (is niet altijd gemakzucht en desinteresse) is er nog zoiets als kvv op de markt.
Door conleeuw
#357185
daar heb jij natuurlijk gelijk in. Veel mensen die ik spreek geven wel af en toe wat aan rauw voer, maar dan gaat het vaker over een beetje hart en natuurlijk KVV. Al onze supermarken hebben een aantal producten in de vriezer voor honden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#357187
conleeuw schreef: daar heb jij natuurlijk gelijk in. Veel mensen die ik spreek geven wel af en toe wat aan rauw voer, maar dan gaat het vaker over een beetje hart en natuurlijk KVV. Al onze supermarken hebben een aantal producten in de vriezer voor honden.
Precies :D, en dat is maar ietsepietsie meer werk dan brokken voeren en het leverd voor woef al heel veel voordelen op. De diehardmeukvoerders daar zul je toch nooit bij doordringen.
Door dogsunlimited
#357203
Mijn vriendin heeft een uitlaathond (chocolate lab van 1 jr.) en die zit zwaar aan de Prednison vanwege huidproblemen. Beestje is daardoor sterk achtergebleven in groei en ontwikkeling en stond op Bonzo. Op aandringen van mijn vriendin staat ze nu eindelijk op ander voer. Op het geweldig populaire Eukaneuba...... zoveel merken zonder rotzooi en dan op dit uitkomen. ???
Moet zeggen dat ze er flink van is opgeknapt, maar dat komt denk ik ook dat die hond zich veel lekkerder in haar vel begint te voelen nu ze heel vaak met ons op stap mag. Ik weet zeker dat die hond voor een groot deel verlost zou zijn van die huidallergie als ze haar op KVV zouden zetten, maarja zo'n brok is lekker makkelijk en geregeld een spuitje Prednison erin doet ook wonderen. Dat ze over 5 jaar een wrak van een hondje hebben, interesseert ze geen bal.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door conleeuw
#357209
ik weet niet of het mensen niet interesseer, ik denk dat vaak gemak de mens dient. Ik wil ook niet impliceren dat brokkenvoerders luie voerders zijn. In de moderene gejaagde leven is een bak met brokken vullen natuurlijk iets minder arbeids intensief, en omdat er in brokken alles wat ze nodig hebben zit, geeft dat de gevoel dat ze het toch goed doen. Vooral als ze een knoert dure merk hondenvoer geven. Wat betreft toevoegingen zoals conserveermiddelen en al dan niet smaakversterkers denken de meeste mensen niet echt lang en diep bij na. Kijk maar naar de magnetron/oven maaltijden in de super voor de mens, dat is tekenend voor de drukke leven die wij voeren, dus een snelle hap voor de mens en een snelle hap voor de hond.... snel klaar toch? en dan snel wat qualiteit tijd met de kinderen voordat ze in bed moeten.
Gelukkig knapt de uitlaat hond (bruine lab) in ieder geval een beetje op. Mischien kan jij haar in de loop der tijd overuigen om af en toe wat rauw voer erbij te doen. wie weet barf zij gezelig met de rest mee over een paar maanden
Door Ster
#367079
Ik heb geen reactie gehad op de mail. Na de vakantieperiode stuur ik hem nog eens. Wie weet. Als ik toch nog iets hoor dan laat ik dat natuurlijk weten.
Door oebaya
#367560
Met betrekking tot dierenartsen wil ik het gemak waarmee zij brokken geven niet alles goed praten. Maar vergelijk het eens met mensen: is de huisarts de man/vrouw die je een goed dieet kan voorschrijven anders dan wat algemeens? Die verwijst naar een diëtist. Volgens mij ligt daar dan ook nog een beroep te wachten: diëtist voor honden en katten. Zelf ben ik van plan om na mijn studie gedragstherapie een studie over dog nutrition te gaan volgen. Zal uiteindelijk ook wel een brok promotende studie zijn, maar als je meer weet van wat er nu allemaal precies in hondenvoer moet zitten, kan je beter adviseren over een goed vers dieet. over een dieet dat is aangepast voor een te dikke hond, hond met problemen van nieren, pancreas e.d., een dieet voor werkhonden etc. Mijn dierenarts ziet het wel zitten, die heeft haar tentamen diervoer gehaald en sindsdien ook nooit meer naar gekeken.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#367574
oebaya schreef: Met betrekking tot dierenartsen wil ik het gemak waarmee zij brokken geven niet alles goed praten. Maar vergelijk het eens met mensen: is de huisarts de man/vrouw die je een goed dieet kan voorschrijven anders dan wat algemeens? Die verwijst naar een diëtist. Volgens mij ligt daar dan ook nog een beroep te wachten: diëtist voor honden en katten. Zelf ben ik van plan om na mijn studie gedragstherapie een studie over dog nutrition te gaan volgen. Zal uiteindelijk ook wel een brok promotende studie zijn, maar als je meer weet van wat er nu allemaal precies in hondenvoer moet zitten, kan je beter adviseren over een goed vers dieet. over een dieet dat is aangepast voor een te dikke hond, hond met problemen van nieren, pancreas e.d., een dieet voor werkhonden etc. Mijn dierenarts ziet het wel zitten, die heeft haar tentamen diervoer gehaald en sindsdien ook nooit meer naar gekeken.
gr.
Nicolette
Je koopt het boek nutrient requirements of dogs en je weet wat een hond moet eten. En dit is allemaal gebaseerd op droog voer dat je iedere dag voert. En sorry dat ik het zeg, maar daarmee kun je nog absoluut niet adviseren binnen rauwe voeding. En of daar een beroep ligt te wachten? Ik denk het niet. De info is eenvoudigweg van bijv. dit forum af te halen ;). En dierenartsen die dietisten in dienst hebben, daar is eerlijk gezegd nog nooit 1 hond gelukkiger van geworden (wanneer het baasje weer met een nieuwere zak Jeukennumaar naar buiten liep - die zijn er al hoor, 'dietisten' voor honden). Mensen moeten onderwezen worden in hoe ze zelf voeding voor de hond kunnen maken. En daar hoef je (hebben wij toch wel bewezen?) geen raketgeleerde voor te zijn. En al die fabeltjes over al die aangepaste voertjes? Negen van de 10 keer flauwekul tot de macht 100 en weer een nieuwe manier voor DA's om brokkenzooi te slijten. Zo is een verlaagt eiwitgehalte bij nierproblemen al lang weer achterhaalt.

(en over pancreas en werkhondenvoer maar te zwijgen).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 10 aug 2005, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#367615
Als diëtist voor honden moet je natuurlijk wel een onafhankelijke positie tegenover de dierenarts kunnen innemen.
En zeker niet de makkelijke weg zoeken van hup, een zak speciale brokken. Dat is net zoiets als een diëtist voor mensen die elke cliënt die wil afvallen op modifast zet i.p.v. een evenwichtig en gezond dieet samen te stellen dat bij de persoon en diens omstandigheden past.
En ik denk ook niet dat een boek waarin staat wat een hond moet hebben, dat dat alles zegt, evenmin als een opleiding. Ik heb nl. al lang ontdekt, dat in heel veel hondenvoer van alles wordt gestopt met het idee van: het is niet ongezond voor de hond en het staat goed in de ingrediëntenlijst.
Maar de meeste mensen willen nu eenmaal pas luisteren als de persoon die ze een advies geeft er een opleiding in heeft gevolgd. Helaas in in onze maatschappij op alle gebied de waardering voor ervaringsdeskundigen heel laag.
gr.
Nicolette
Laatst gewijzigd door oebaya op wo 10 aug 2005, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#367635
Ik denk dat er best ruimte is voor mensen die bijvoorbeeld workshops geven over hoe zelf eten samen te stellen.
De meeste mensen geven brokken niet zozeer uit gemakzucht maar meer omdat "iedereen" roept dat dat het beste is. Voorlichting is nog heel veel nodig!
Door Lizzy
#367669
Ik bestrijd ook niet dat er voorlichting nodig is. Ik bestrijd dat de voorlichting gegeven moet worden door dietisten die een brokkenopleiding gehad hebben. Ik bestrijd dat er voor ieder kwaaltje en iedere rashond een ander voertje nodig is. En ik bestrijd ook dat de waardering voor ervaringsdeskundigen heel laag is. Als dat zo zou zijn had ik dit forum 2 jaar geleden al opgedoekt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#367685
Ik denk dat een beetje de vaste kern barfers van BP veel meer kennis hebben over het zelfsamenstellen en goede voeding van de hond en kat dan welke zogenaamde afgestudeerde brokken voedingsdeskundige. Tegenwoordig wordt er nogal rondgesmeten met ja maar bij mijn DA of DSZ zat een voedingsdeskundige die ervoor geleerd heeft en die zei dat ik het beste die en die brokken kon geven.
Dus voor mij heeft de term voedingsdeskundige al nul tot geenerlei waarde.

De benaming brokkendeskundige of gewoon vertegenwoordiger van de brokkenfabrikant zou beter passen.
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 10 aug 2005, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#367777
Lizzy schreef: Ik bestrijd ook niet dat er voorlichting nodig is. Ik bestrijd dat de voorlichting gegeven moet worden door dietisten die een brokkenopleiding gehad hebben. Ik bestrijd dat er voor ieder kwaaltje en iedere rashond een ander voertje nodig is. En ik bestrijd ook dat de waardering voor ervaringsdeskundigen heel laag is. Als dat zo zou zijn had ik dit forum 2 jaar geleden al opgedoekt.
Lizzy, met alle respect voor je forum (ik ben me goed bewust van de tijd, de energie en ook het geld dat je er insteekt en van je kennis) en het aantal leden, maar afgezet tegen het aantal honden in Nederland is het natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Het is ook niet: een dieet voor elk kwaaltje, maar geconfronteerd met een pup met scotty cramp ben ik b.v. tot de ontdekking gekomen, dat met voedingssupplementen daar nog veel aan te doen is in de zin van terugdringen van de verschijnselen, genezen kan het nooit. Geen Barf, geen kvv en zeker geen brok heeft voldoende van de benodigde supplementen. Hetzelfde geldt voor gedrag, door bepaalde voedingssupplementen, dan wel dieet-aanpassing, maar dat is een keus van de eigenaar zijn bepaalde problemen niet oplosbaar, maar beter aan te pakken. Velen van jullie voeren je hond 1x per dag, prima, maar er zijn honden die daarvan een tekort krijgen en heel raar gaan doen, bij mensen zeggen we dan: Zijn bloedsuiker is te laag, alhoewel het met bloedsuiker niets van doen heeft.
Er is een wereld m.b.t. voeding, niet alleen goede en gezonde voeding voor gezonde honden, maar ook voor honden met ander problemen, die niet altijd direct van lichamelijke aard behoeven te zijn.
Er is geen brokkenfabrikant die voor die honden brokken zal gaan maken, want het percentage is gelukkig niet groot, maar er is ook geen kvv of barf dieet dat dan zo maar past. Evenmin is er een dierenarts die dan weet wat te doen, noch een barfer of kvv voerder. Maar vanuit kennis van wat de basisbehoeften van een hond zijn, kennis van de werking van elke afzonderlijke vitamine e.d. ligt er echt een wereld open, waarbij dan meteen mooi voorlichting gegeven kan worden over een goede manier van voeden.
Hoeveel kunnen we dan niet winnen als de dierenarts behalve honden met problemen ook een hond die moet afvallen verwijst naar een diëtist i.p.v. een zak light brokken te verkopen.
De praktijk is gewoon dat je kan praten als Brugman, maar dat je antwoorden krijgt als: Ja, maar Fikkie heeft al een prachtige vacht die hoeft echt niet beter of Mijn Bello is tien en kijk eens wat een prachtige tanden. (uitzonderingen bevestigen de regel, maar dat antwoord slaat niet aan). Soms ben ik al blij als ik mensen van Pedigree Pal naar een brok van betere 'kwaliteit' (let op de aanhalingstekens) kan krijgen.
En om daar nu allemaal wat aan te doen, wil ik een certificaat dog nutrition halen, zodat dierenartsen en hondenbezitters echt geloven dat ik er iets van weet. Ik begrijp een dierenarts ook wel, die heeft jaren en geld geïnvesteerd in een opleiding en die wil graag dat de mensen met wie hij werkt ook kunnen tonen dat ze een bepaalde tijd en geld in een opleiding hebben geïnvesteerd.
En echt, ervaringsdeskundigen tellen, als het er op aankomt, niet mee. Niet alleen m.b.t. het juiste voer voor je hond of kat, op alle terreinen. Ik heb daar op ander terrein behoorlijk ervaring mee.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door