Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Naomi_Lena
#3022221
Hallo allemaal,

Mijn naam is Naomi en sinds augustus hebben mijn vriend en ik een hond, Lena. Ze komt uit het asiel en het is een kruising stafford van 6 jaar oud en ze weegt 31 kilo. In het asiel kreeg ze brokken, dit hebben wij haar ook gegeven. Omdat ze een gevoelige buik heeft en vaak zachte ontlasting (geen diarree), ben ik gaan informeren naar ander voer. Ik heb toen een week Prins Total Care Lamb-Rice complete gegeven. Hier deed ze het heel erg goed op en ze vond het ook nog eens heel lekker.

Ik ben verder gaan zoeken op internet en vond wat informatie over BARF. Ik heb toen een pakket met allerlei soorten vlees besteld, dit zat erin:

3 x 1000 g Kopvlees (gemalen)
3 x 1000 g Runderhalsvlees 
3 x 1000 g Pluimveevlees
2 x 1000 g Runderspiervlees (gemalen) 
2 x 1000 g Kauwplezier (vlees aan één stuk) 
1 x 1000 g Boekmaag 
1 X 1000 g Runderspiervlees (in stukken) 
1 X 1000 g Power-mix 
1 X 1000 g Paardenspiervlees (gemalen)
1 X 1000 g Pens-mix
1 X 1000 g Runderlever
1 X 1000 g Groene pens
1 X 1000 g Uier (gesnipperd)

3 x Runderoor (met vacht)
1 x 500 g Vis-kip-mix (gemalen)
1 x 500 g Vis-rund-mix (gemalen)

Ik wil heel graag een menu samenstellen, maar kom er niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen met de verhoudingen vlees, orgaan en groentes. Kan iemand mij helpen met het samenstellen van een menu met het vlees wat hierboven staat? Of moet ik dan sowieso nog wat andere soorten vlees hebben?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes, Naomi
Gebruikersavatar
Door Thea
#3022228
Eerlijk gezegd heb je hier niet veel aan als zijnde om nu een menu te maken ???
Er zit geen vleesbot bij zoals bv kipkarkas,konijnkarkas ect dat kan gemalen of in stukken zijn.
Ook ontbreek er hart en nier bij.
Wat je hier ziet is vooral spiervlees.
Als je dat zonder bot geef krijg je hond hoogst waarschijnlijk diaree en op lange termijn zou er tekorten ontstaan. ;D
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3022235
Eens met mijn voorgangers. Zal even puzzelen worden om te achterhalen wat er in je huidige mixen zit. En dan aanvullen naar de berekening van de rekenhulp.

Denk ook om je variatie. Je hebt nu vooral rund en paard. Je wilt minimaal 4 diersoorten voeren plus vette vis. Meest ideaal is om in ieder geval in je spiervlees en vleesbot die variatie na te streven. Nu je al zo veel runder spiervlees hebt, kun je het voor nu even zo laten en enkel wat je tekort komt bijbestellen. Maar qua vleesbot zou je aan kip, konijn, parelhoen en kwartel kunnen denken. Dit zijn ook prima beginnersbotten.

Bij bijvoorbeeld degomeat en Lupa kun je dit soort spullen bestellen. En zijn nog wel meer aanbieders. Ik bestel graag ergens waar ik zoveel mogelijk in 1 keer kan bestellen, dat is makkelijker. Maar via de lijntjes in vraag en aanbod kun je vaak goedkoper aan spullen komen, zeker als je wat grotere hoeveelheden in de vriezer kwijt kan.
Door Naomi_Lena
#3022263
Bedankt! Ik ga dan in ieder geval vleesbotten los bijbestellen, en hart en nier.
Vind het allemaal nog erg ingewikkeld, ik ga even rondkijken op de sites die je als voorbeeld gaf.
Door Ruisje
#3022304
Welkom Naomi!

Ik vermoedde het al na het zien van je bestelling: je hebt bij vriesvoer.nl besteld. ;)
En dit is een openings-barf-pakket. :-X Het is onduidelijk wat de verhouding bot en vlees er in de mixen zit -- Rund-kipmix: 50% kip bot en kraakbeen is niet handig. Powermix: steekvlees en pens. Ook de vismixen zijn redelijk vaag...
Jammer dat dit als pakket in deze samenstelling verkocht wordt, want een fatsoenlijk menu kun je er niet mee maken en als je dit zo gaat voeren weet je zeker dat je hond de meeste dagen aan de race is.
Door Ruisje
#3022347
Hoi Naomi,

Naar aanleiding van je PB aan mij, zet ik hier mijn antwoord neer.

Eerlijk gezegd vind ik het heel erg dat ze dit samen in een pakket verkopen en daarmee suggereren dat het compleet is!  Als je alles door elkaar zou gooien en voeren heb je echt geen compleet menu voor je hond.

De mixen moet je maar zo geven en kijken hoe je hond erop reageert. Gaat ie aan de race dan kun je wat vleesbot toevoegen en poept ie te hard (kalkdrollen) dan moet er wat spiervlees of orgaanvlees bij.

Ik raad je echt aan om de secties hoe je zelf een barfmenu moet samenstellen te lezen (staan ook beginnersbotten bij en welke botten juist niet) en de voorbeeldmenus (met commentaren) van andere leden door te nemen. Daarna kun je zelf voor jouw hond een menu uitrekenen met behulp van de rekenhulp. Als je je menu dan hier op barfplaats zet, heb je geleerd hoe een barfmenu eruit moet zien èn kun je m.b.v. andere leden eventuele aanpassingen aanbrengen.

Het lijkt moeilijker dan het is hoor, maar je moet er wel wat voor doen: lezen! ;)

Dit zit er in je pakket :)

Spiervlees:
- Kopvlees
- Runderhalsvlees (zal ook wel luchtpijp en wat orgaan inzitten)
- Runderspiervlees (gemalen en in stukken)
- Powermix (half pens, half runderhalsvlees. Pens is orgaanvlees, maar daar een keer meer van voeren is niet zo erg.
- Paardenspiervlees

Orgaanvlees:
- Boekmaag (een van de rundermagen, zal wat laxerend zijn dus niet teveel in 1x bijvoeren.
- Pensmix (half pens, half boekmaag)
- Groene pens (alleen pens)
- Uier (tja... )
- Runderlever

- Kauwplezier (is volgens mij ook rund en ik weet niet hoe groot en hard het botgedeelte is. Als het mergpijp-achtig is moet je uitkijken!

Mixen: Zijn geen complete KVV. Moet je uitproberen!
- Pluimveevlees (vlees en kraakbeen) hoeveel calcium, geen idee
- Kip-rund-mix (half kip/half rund -- vleesbot en kraakbeen van de kip
- 2 vismixen, 1 met kip en 1 met rund (vleesbotaandeel geen idee)

- Runderoren met vacht zijn snacks.

Wat je mist: Vleesbot, hart en nier en variatie!
Laatst gewijzigd door Ruisje op ma 17 nov 2014, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Naomi_Lena
#3022412
Bedankt voor je uitgebreide antwoord :) ik ga het allema nog eens goed lezen.

Jammer dat vriesvoer.nl dit als 'compleet' verkopen terwijl dat niet zo blijkt te zijn. Maar goed, ik had mezelf beter in moeten lezen voor ik het bestelde.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door