Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2998974
Flow vind de duinen momenteel een groot buffet. Ze plukt zelf vruchten als bramen en is gek op duindoorn, maar vanmiddag stond ze zich te goed te doen aan de vlierbessen. Kan dit kwaad?
Door Lizzy
#2998993
Rauwe vlierbessen zijn licht giftig dus da's geen goed idee van Flow.
Door tumtum
#2999009
Fasco is er ook dol op, maar ze kunnen ervan gaan overgeven en krijgen soms ook diarree. Beter niet dus.
Gebruikersavatar
Door pike
#2999013
Ik wil niet bestrijden dat vlierbessen enigszins giftig zijn, maar het is toch wel interessant om de link te lezen, die geeft wat preciezer aan hoe het zit met de giftigheid:

http://kokenmetkanker.blogspot.nl/2010/ ... -zijn.html

Bij mij in de tuin eten spreeuwen, tortelduiven en houtduiven gewoon van de vlierbessen en ze vallen bepaald niet dood neer.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2999040
Je mag ze niet koud persen, dan komt er blauwzuur vrij uit de zaadjes, me dunkt als de hond de besjes zo eet dat dat niet meteen giftig is. Wij maken er lekker jam en sap van. En we leven nog  :biggrin2:
Door robbiekomvoor
#2999069
pike schreef: Ik wil niet bestrijden dat vlierbessen enigszins giftig zijn, maar het is toch wel interessant om de link te lezen, die geeft wat preciezer aan hoe het zit met de giftigheid:

http://kokenmetkanker.blogspot.nl/2010/ ... -zijn.html

Bij mij in de tuin eten spreeuwen, tortelduiven en houtduiven gewoon van de vlierbessen en ze vallen bepaald niet dood neer.
Mijn kippen eten ze met bosjes...
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2999126
Hmm ik houd haar toch maar tegen als ze er weer aan wil beginnen. Ik weet waar ze staan hier in het duin dus maar even extra opletten. Van een paar besjes zal ze weinig krijgen, maar ze had wel diarree afgelopen dagen en ik weet niet hoeveel ze ervan gegeten heeft. Voor hetzelfde geld heeft ze zich al vaker tegoed gedaan aan deze besjes. :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2999141
Ik ben er zelf eens erg ziek van geweest.  Als kind, wel te verstaan.
Toch wel serieuse buikpijn en misselijk.
Kan ook zijn omdat ik er echt wel veel van gegeten had, maar dat deed ik ook wel eens van frambozen, en daarmee heb ik dat nooit voorgehad.

Heb ze ook eens gevoerd aan een bosduif om het beestje aan het eten te krijgen, en die kreeg serieus diarree...  ::)  :-[
Door spikkel
#2999452
Mijn pony's en schapen eten alle rijpe bessen op, elk jaar weer. Geen diarree of misselijkheid.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2999508
Euh ja, maar kip, paard en mens zijn geen hond. Mensen krijgen niks van aujeszky, maar een hond gaat er dood aan....
Gebruikersavatar
Door pike
#2999639
Inge en Bono schreef: Euh ja, maar kip, paard en mens zijn geen hond. Mensen krijgen niks van aujeszky, maar een hond gaat er dood aan....
Ja maar, dat is appels met peren vergelijken. Bij  Aujeszky heb je het wel over een virus.
Door Aprilsnow
#2999660
pike schreef: Ja maar, dat is appels met peren vergelijken. Bij  Aujeszky heb je het wel over een virus.
De mens kan ook gewoon druiven eten  ;)
Hier eten de vogels ook bessen zonder dat ze van hun stokje vallen of uit de lucht tegen de grond aan smakken maar die zijn toch echt niet voor menselijke consumptie geschikt.

Zou bij een hond dus het zekere voor het onzekere nemen als je het kan voorkomen  :)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2999727
Mijn vergelijking ging er idd over dat wat oké is voor mens, kip of paard, niet direct oké is voor een hond. De vergelijking met een druif was misschien idd duidelijker geweest :)
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#3000068
Ik heb ervaren dat het inderdaad geen goed idee is om ze rauw te eten. Volgens mij door het blauwzuur, wat onschadelijk wordt door verhitting. Ik had ze rauw door een smoothie gedaan. Het kwam er allemaal weer uit. Ik zou dus oppassen, een paar rauwe vlierbessen kan vast geen kwaad, maar het kan wel problemen veroorzaken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door