Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arnold
#329023
hallo

Ik heb vanmiddag 2 pensen opgehaald en daar ook een emmer vulling bij mee genomen.
De koe was net geslacht en er stond toevallig een kruiwagen van dat spul bij, half verteerd hooi / gras.
Nu had ik ergens gezen dat dit wel goed moet zijn voor de vezels, betekend dit nu dat ik geen zemelen hoef toe te voegen wat ik anders altijd doe ?
Heeft het ook nog andere voedings waarde ?

Arnold
Door Lizzy
#329053
Of het voedingswaarde heeft? Ik denk zelf vrij weinig. Gras en hooi hebben niet erg veel voedingswaarde. Van beide moet een koe heel veel eten om er voedingswaarde uit te halen. Nu bevat het mogelijk nog wel behoorlijk wat goede bacterieen en dat is wel gunstig! En ja, ik denk dat het ook wel vezels bevat. Ik weet niet waar je nu zemelen aan toe voegt, maar je zou het kunnen proberen hoe dit bevalt ipv zemelen.
Door arnold
#329376
hallo

Ze krijgen gemalen kipkarkas / pens / spiervlees / vis en af en toe andere organen, paar keer per week groente en of fruit, eitje, knoflook , visolie.

Ik ben toen zemelen gaan geven omdat ze met alleen vlees gewoon leeg lopen.
Sonja kwam toen met de tip om te " paneren " met zemelen en dat werkt prima.

Gister avond heb ik ze een klein beetje gegeven en geen problemen vandaag, dus de vezels , je ziet het hooi nog zitten werken wel.

Maar de goede bacterien blijven die ook bewaard als je het invriest ?

Arnold
Door 202spots
#329380
arnold schreef: Ze krijgen gemalen kipkarkas / pens / spiervlees / vis en af en toe andere organen, paar keer per week groente en of fruit, eitje, knoflook , visolie..
Ik denk dat je er te weinig bot erbij hebt...
met al de orgaan,spiervlees en groente kan je gemalen eierenschil erbij doen en kijken of ze dan steviger ontlasting hebben
Ik ben toen zemelen gaan geven omdat ze met alleen vlees gewoon leeg lopen.
Gaan ze dan juist niet MEER aan de dunne?
hooi en gras lijkt me ook niet zoveel voorstellen :-\
Door Doedels
#329465
arnold schreef: Maar de goede bacterien blijven die ook bewaard als je het invriest ?
Ja, bacteriën worden gewoon weer actief als je ze ontdooit. Zolang je ze niet verhit gaat het goed.

Ik zou wel voorzichtig zijn met de pensinhoud. Als je de stukken hooi en gras nog ziet zitten, dan komt het er bij een hond net zo uit als het er in komt. Het kan de maag irriteren. Ik zou eerder een laxerende werking verwachten dan dat het indikt.
Door Ejka
#329470
Ook kan je van die fijne ontlasting krijgen die half blijft hangen aan het hooi of gras. :(
Door Doedels
#329477
Ejka schreef: Ook kan je van die fijne ontlasting krijgen die half blijft hangen aan het hooi of gras. :(
;D ;D Heel herkenbaar.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#329541
Hier zit er soms wat inhoud bij de pensen, maar nadat er een paar giga aan de race ervan zijn gegaan kiep ik het gewoon weg. Daarbij moet je goed opletten hoe het eruit ziet. Vaak zit er veel mais in, maar ook stenen en spijkers e.d. zijn niet wereldvreemd.
Persoonlijk zie ik geen toegevoegde waarde om dit spul als voeding te geven, hier nemen we genoegen met wat aan de pens hangt na leegschudden.
Door arnold
#329713
Ze krijgen per hond een pond gemalen karkas per dag plus nog ander vlees e.d. en een paar keer per week een rib o.i.d. . Is toch wel aardig wat kalk lijkt mij.

Steentjes ben ik wel tegen gekomen in de maaginhoud verder geen rare dingen.
De pensen die ik haal zijn schoongespoten dus daar zit verder niets aan en het leek mij wel goed om er dan wat maaginhoud bij te doen.
De meningen over het nut hiervan zijn nogal verdeeld merk ik wel.
Wat mij wel opviel is dat mijn jongste hond niet zoveel gras heb gegeten vandaag, het zijn af en toe net koeien, normaal duiken ze alle twee het verse gras in om eens lekker wat groenvoer te nuttigen.
Dat was een stuk minder vandaag.

Arnold
Door 202spots
#329742
arnold schreef: Ze krijgen per hond een pond gemalen karkas per dag plus nog ander vlees e.d. en een paar keer per week een rib o.i.d. . Is toch wel aardig wat kalk lijkt mij.
Wanneer de ontlasting te zacht is,dan is de verhouding bot-vlees niet goed.
Wanneer daar dan ook nog orgaanvlees en (blad)groente aan toegevoegd word,dan heb je gewoon meer kans op losse ontlastig.
Door arnold
#330306
Ja dat weet ik, bot wordt de ontlasting hard van.
Hoe meer bot hoe harder.
Maar ik kreeg het , mijn honden dan, een tijdje terug niet goed op regel.
Toen is vanuit dit forum gezegd ; een gebrek aan vezels i.v.m. het stimuleren van de darmen.
Nadat ik zemelen ben gaan toevoegen ging het prima.
De verhouding karkas - ander vlees is 50 / 50.
Misschien zou het nu zonder die zemelen ook wel goed gaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door