Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#329289
Peet schreef: ;D...we komen er wel ..... ;D
Tuurlijk joh ;D ;D ;D

Mensen maken in ieder geval wel amylase en kunnen toch niet in staat zijn lactose te verteren (ik heb zelf zo' kind). Dus aan de amylase zal het niet liggen.
Als ik me goed herinner *graafenspitingeheugen* is er sprake van een aan/uitschakelgen dat bij sommige mensen werkt, ent als bij dieren, waardoor ze op jonge leeftijd wel caltose kunnen verteren maar later niet meer. Maar zeker weten doe ik het niet.
Door Doedels
#329476
Lizzy schreef: Had amylase weer niet te maken met het (voor)verteren van koolhydraten?
Amylase zit in het speeksel van mensen. Niet in het speeksel van honden. Maar zowel mensen als honden hebben in de dunne darm hoolhydraatsplitsende enzymen. Dus honden kunnen ook zonder speekselamylase koolhydraten verteren. Maar voor het verteren van melksuiker heb je lactase nodig en dat verdwijnt bij de meeste volwassen dieren. Bij mensen kan eigenlijk alleen een groot deel van de europeanen lactose verteren. De rest van de wereld niet. Je krijgt er een fijne gistingsdiarree van. Zuur, schuimend en geel.
Door Ejka
#329722
Dus melk goed voor elk is al een tijdje achterhaalt. Ook voor kinderen wordt er steeds meer advies gegeven om het maar met mate te geven. En ik vroeger maar opgroeien met melk moet. Vond het niet te drinken. :P
Door Sander
#329948
Iets over suikers:

Koolhydraten kunnen worden onderverdeeld in:

- monosacchariden, bijv. glucose, fructose, galactose

- disacchariden, een aaneenkoppeling van twee monosacchariden, bijv. maltose (maltsuiker, glucose + glucose), saccharose (gewone suiker, glucose + fructose) en lactose (melksuiker, glucose + galactose)

- polysacchariden, een aaneenkoppeling van veel of zeer veel monosacchariden, bijv. zetmeel (duizenden glucose moleculen)

Voor de splitsing van lactose in glucose en galactose heb je het enzym lactase nodig. Als dit enzym in onvoldoende mate wordt gemaakt zal lactose slecht verteren en kan diarree optreden. Als na de zoogtijd geen melk meer wordt gedronken verliest het lichaam het vermogen lactase aan te maken.

Voor de splitsing van zetmeel in kleinere stukken is amylase nodig.
Laatst gewijzigd door Sander op vr 03 jun 2005, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#329952
Ejka schreef: En ik vroeger maar opgroeien met melk moet. Vond het niet te drinken. :P
ooowww....nog een jeugdtrauma.... >:( >:(...3 glazen melk per dag.... :P :-X :-X.... ;D
Door Mevroi Kruim
#330028
Peet schreef: ooowww....nog een jeugdtrauma.... >:( >:(...3 glazen melk per dag.... :P :-X :-X.... ;D
Yep. Joris driepinter ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door