Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2807901
Meike en Daisy schreef: Carnivoer is een apart geval, zulke hoge calciumgehaltes vind je bij geen andere kvv terug. De calciumgehaltes verschillen inderdaad behoorlijk per merk, ik heb voor mijn 'gemiddelde' even naar alle kipvarianten gekeken. Het zal uitmaken wat voor soort bot ze gebruiken (en of het wel echt bot is) en misschien kloppen de percentages ook niet precies
Meike, ben jij dan niet bang voor een Calciumtekort op de lange duur bij zulke lage %? 
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2807977
Ik heb gekeken naar de richtlijnen van de Fediaf, en die geven als richtlijn minimaal 1,25 gram calcium per 1000 metaboliseerbare kcal. Ik heb er twee berekend: Smuldier Vlees compleet bevat 0,5% calcium  wat (na berekening met de hoeveelheid kcal) neerkomt 2.4 gram calcium per 1000 kcal. Tinlo Lam, die relatief veel calcium bevat, komt op 4,7 gram calcium per 1000 kcal.

Waar heb jij de richtlijnen van de NRC vandaan? Daar staan hoeveelheden per kg hond in? Interessant om daar ook eens naar te kijken.
Door Annemarie Rijnveld
#2808004
Meike en Daisy schreef: Ik heb gekeken naar de richtlijnen van de Fediaf, en die geven als richtlijn minimaal 1,25 gram calcium per 1000 metaboliseerbare kcal. Ik heb er twee berekend: Smuldier Vlees compleet bevat 0,5% calcium  wat (na berekening met de hoeveelheid kcal) neerkomt 2.4 gram calcium per 1000 kcal. Tinlo Lam, die relatief veel calcium bevat, komt op 4,7 gram calcium per 1000 kcal.

Waar heb jij de richtlijnen van de NRC vandaan? Daar staan hoeveelheden per kg hond in? Interessant om daar ook eens naar te kijken.
Heb jij een email-adres? Dan zal ik je alle info doormailen...
Door flin
#2808140
nog n klein voorbeeld:

een gemiddelde kleine prooi (muis, rat) heeft maar zo'n 10 % bot, maar wèl een % calcium : fosfor , zeg 1.2/1.4 tot 2.2 :1,
terwijl een grotere prooi (zeg kip) meer bot inhoud,(zo'n 15 %) maar de ca : fo daalt naar 1.1:1

~
grote grazers oid weet ik zo niet,  (valt buiten katzels  ;) )

stel een kat van 4.5 kg eet zo'n 200 tot 360 calorien per dag,
met kleine knaagdieren, rat en konijn, eet hij dan
per dag zo'n 460 mg calcium : 380 mg fosfor = 1.2 ca : 1 f

stel je maalt een hele kip, je geeft katzel 150 gram, dan ist flink meer mineralen volume , simpelweg omdat kip meer bot bevat
~
Dagelijkse (gemiddelde) behoefte van kat 4,5kg : 360mg calcium
                                                                              312mg fosfor [meyer]
Dit komt overeen met ca 100gr kuiken.

Kijkend naar calorieen, gemiddeld : 250 kcal voor 4,5kg kat

    1 kuik = +/- 45 ckal, 4x45=180 kcal...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door