Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#325217
zag net op een site van een restaurant ook dit gerecht staan

Rundertong in champignon roomsaus


Kijk dat je opkijkt dat ik uier eet (dat is echt Rotterdams trouwens uierbord) dat snap ik maar rundertong is gewoon een gangbaar stuk vlees, nog duur ook zoals ik al zei.
Door amber2
#325224
Waarom zou je het tot orgaanvlees rekenen als het een spier is? Ik heb het ook wel eens gegeten; vond het eerst ook een beetje een raar idee maar het is erg lekker hoor! En waarom zou je het ook niet eten, je eet toch ook weleens lever en nieren (de meeste mensen tenminste), dat vind ik dan eigenlijk een 'viezer' idee.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#325235
amber2 schreef: Waarom zou je het tot orgaanvlees rekenen als het een spier is? Ik heb het ook wel eens gegeten; vond het eerst ook een beetje een raar idee maar het is erg lekker hoor! En waarom zou je het ook niet eten, je eet toch ook weleens lever en nieren (de meeste mensen tenminste), dat vind ik dan eigenlijk een 'viezer' idee.
Ja jakkie lever en nieren lust ik zoiezo al niet maar het zijn ook geen schone organen, de tong is gewoon een schoon orgaan. Het hart is ook een spier maar wordt ook tot orgaan gerekend, spiervlees is al het vlees dat het skelet bekleed (bijeen houdt)
Door rees
#325273
sylvia schreef: op dit bord ligt gebakken tong

Afbeelding


zoals je ziet is dit niet iets vreemds, ook ligt de vitrine van de slager vol met tongeworst (glas in lood worst) en met plakjes rundertong
Moet eerlijk zeggen het ziet er lekker uit :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#325275
rees schreef: Moet eerlijk zeggen het ziet er lekker uit :)
Het is heerlijk echt waar
Door amber2
#325314
Okay, ik geloof je! Dat het orgaanvlees genoemd wordt tenminste, maar dat kan nog wel betekenen dat het eigenlijk meer spiervlees is, net zoals hart dat ook vaak orgaanvlees genoemd wordt.
Door Lizzy
#325317
amber2 schreef: Okay, ik geloof je! Dat het orgaanvlees genoemd wordt tenminste, maar dat kan nog wel betekenen dat het eigenlijk meer spiervlees is, net zoals hart dat ook vaak orgaanvlees genoemd wordt.
Wat jij wil.
Door Lizzy
#325320
Met toestemming van Mogens Eliasen:

"Man wants to classify everything - and it does not always follow Mother Nature's intentions... ;-) The limits between our classifications do not always make sense - and heart is definitely an example of that.

Heart is muscle - but a special kind of muscle that is different from the muscles you use to move your arms and legs with. The stomach and the intestines also have muscles - of yet another nature. Heart meat contains many of the amino acids from proteins that are typical in organ meat, but not as many as, for instance, kidney and liver.

Heart makes up less than 1% of a prey animal's weight - and shold not make up much more on your dog's menu either. If you want to stretch it to 5%, I see no big problem - but if you feed, say, 10% or more, you are screwing up your balances, because heart meat, although very rich in certain proteins, is also a very poor source of others.... So, in other words, if your choice of category for heart messes up your balance of the diet, then there is something fundamentally wrong with your balance.... Alternatively, you are trying to copy a diet recipe that is WAY too specific in terms of numbers!".

=========

Om dezelfde reden zou ik persoonlijk (en iedereen die daar andere ideeen over heeft: prima) tong als orgaanvlees beschouwen/rekenen. Het maakt misschien nog minder als 1% uit van het 'prooidier'. En dat geldt niet voor serieus spiervlees, uit welke het prooidier voor een goed aantal meer % bestaat.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 26 mei 2005, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#325340
amber2 schreef: Okay, ik geloof je! Dat het orgaanvlees genoemd wordt tenminste, maar dat kan nog wel betekenen dat het eigenlijk meer spiervlees is, net zoals hart dat ook vaak orgaanvlees genoemd wordt.
Volgens mij snap je er echt niks van, het wordt niet alleen zo genoemd , het is gewoon geen spiervlees.
Door Anneke V
#325353
sylvia schreef: het vel om de tong haal je er trouwens na het koken vanaf, dus wat je opeet is nooit aan kwijl blootgesteld geweest. Klaargemaakt is het gewoon roodbruin van kleur.
Bij ons wordt veel tong in madeirasaus gegeten....naar't schijnt een delicatesse ::), maar ik ga er toch niet van eten :-X
Door rees
#325355
sylvia schreef: Als je je ertoe geroepen voelt mag het hoor ;D ;D ;D ;D
Ga het gewoon een keer proberen :) kan ik er ook over mee praten ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door