Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nelly
#328689
Dat is dus ook mijn voornaamste reden om het niet zelf te doen. Ik zou het vreselijk vinden als ik het dier niet direct dood zou maken en het dus zou moeten lijden :'(
Door evds
#329170
Interessante discussie.
IK bemerk dat er ook best een aantal vegetariers zijn onder de barfers (ik ook al meer dan 25 jaar). Ik voer mijn honden vlees omdat ik (net als jullie) vind dat vlees zijn natuurlijke voedsel is.

Zelf heb ik altijd gevonden dat ik wel vlees zou willen eten van dieren die een goed bestaan hebben gehad (itt bio industrie) en dat ik dan ook bereid moest zijn zelf te slachten (streng he).

Nu houd ik schapen. Niet direct voor de slacht maar rammetjes die niet voor de fokkerij gebruikt worden gaan wel naar de slacht (dat zal dit najaar voor het eerst zijn). Ik ga ze zelf wegbrengen (dus voor mijn schapen geen slopende transporten naar frankrijk of zo om daar goedkoop geslacht te worden) en ben ook van plan een paar schapen zelf in de vrieser te doen voor mijn honden en mijzelf?

Dit lammersiezoen heb ik voor het eerst een lammetje geslacht, het diertje was verdronken. En een lammetje gedood, omdat deze geen uitzicht had op een gezond leven, en begraven.

Of ik levende konijnen zou kopen op te slachten??? Ik denk (zeker) van niet, dus toch een dubbele moraal...
Door Seppe
#329227
vind het idd ook een interessante discussie.
Ben zelf semi vegetariër, gewoon omdat het me teveel is geworden hoe barbaars we met onze dieren omgaan zowel op individueel vlak (naar binnen werken van vlees als hoofdbestanddeel van ons dagrantsoen) als op bedrijfsniveau (massale 'preventieve' slachtingen, onnodige (uitputtende transporten om winstbejag) en omdat ik de dieronwaardige omstandigheden niet altijd op en in mijn maag wil. Maar de dieren (cavia's, konijn, kat, hond) die ik heb (en al die ik nog wens van dichterbij te bestuderen...) wil ik ook wel zo dicht mogelijk bij de natuur houden, en ik hou van mijn leren jas en draag graag lederen schoenen. Sommige dierlijke produkten krijg je maar na doding .
Ik zou (rationeel gewoon al) gewoon zelf niet slachten 1 omdat ik niet weet hoe ik pijnloos en snel kan doden en 2 omdat ik niet eens weet waar welk orgaan zit (gal kapotmaken is toch heel slecht, nietwaar?) en 3 zit ik met de vraag; mag je zomaar zelf slachten?
En tenslotte een levend wezen van zijn leven beroven, en dat is het etische (sentimenteel? hypocriet?) stukje, misschien moet je het een paar maal gedaan hebben zonder ervoor gestrafd te worden voordat het schulgevoel vervaagd en tenslotte verdwijnt. Is er hier misschien een slachter die de barf-site af en toe bezoekt?
Door pollekind
#338333
the dude schreef: Ik zou niet zelf een konijn levend willen meenemen om te slachten.

Maar dat komt omdat ik het in de eerste plaats niet kan en daarnaast omdat ik geen goede mogelijkheid heb om te slachten. Wel zou ik het willen leren, In ieder geval zou ik willen weten hoe je een dier zo snel en zo pijnloos mogelijk kan slachten, daar zou ik niet mee willen 'rommelen'

Goeie Genade!"Ik zou het wel willen leren"? ???Wat een luguber idee zeg!Dat je dan een dier beet pakt en hem in zijn reebruine oogjes aan kijkt en hem dan om zeep wil helpen :'( ?Dieren die door mij verzorgd en gevoed worden,zullen ook niet door andere gegeten worden!Ook mijn paard zal ik nooit van zijn lang zal ze leven naar de slacht doen!Echt nooit!Want ik laat mijn beste vriendin niet opvreten door een ander.Dan maar een hypocrite muts :-[.En daar ben ik dan nog trots op ook :)
Door Kefraya
#338345
Ik heb er ook al vaak over gedacht dat ik zou willen leren hoe je een dier snel en pijnloos doodmaakt. Niet dat ik daar nu echt op zit te wachten :-X :-X, maar soms vind je stervende dieren (vooral vogels) langs de weg die net aangereden zijn maar nog niet dood. Ik kan dat dan niet aanzien en vaak sjouw ik ermee naar de (vogel)opvang omdat ik dan het gevoel heb toch nog iets nuttigs te doen. Maar eigenlijk zou het veel beter voor het dier zijn om het ter plekke uit zijn lijden te verlossen.
Maar voor eigen consumptie, daar ben ik echt nog niet uit. Het is wel iets waar ik heel veel over nadenk, zeker nu we besloten hebben om kipjes te nemen (voor de eieren hoor, niet voor de slacht).
Interessante discussie ...
Door Sofie
#339165
Een konijn in huis halen en het dan laten slachten of slachten...no way!!!!!
Ik kan echt geen beest doden (of eten) dat nog bij me in huis rond gehuppeld heeft of dat ik heb gezien....
Ik zou het konijn in leven houden....zo'n lief koppie.....nee niets voor mij!! (kheb zelf trouwens 4 konijnen..... ;D)

Sofie.
Door Lil
#341472
Lizzy schreef: Nope. Hier wordt geen konijn of ander dier geslacht. Moet er NIET aan denken!! Hypocriet? Yup.

Hahaha, dat komt me bekend voor, idem dito voor mij ;)
Door Ster
#344556
goh, zo te lezen hebben die konijnen best een goed leven. Een soort van biologische konijnenfarm. Het lijkt me heeeel moeilijk een eerste keer zelf slachten, maar uiteindelijk zou ik er wel toe bereid zijn. En dan: nou dan is 2 euro voor een heel konijntje niet zoveel :D vergeleken bij 4 euro voor een biologisch kipfiletje... Maar als het me niet ligt, dan zou ik een goede slachter zoeken. Hoe dan ook: het konijntje gaat eraan! :-X Waar is die farm? ;D ;D
Door Mevroi Kruim
#348683
Ster schreef: goh, zo te lezen hebben die konijnen best een goed leven. Een soort van biologische konijnenfarm. Het lijkt me heeeel moeilijk een eerste keer zelf slachten, maar uiteindelijk zou ik er wel toe bereid zijn. En dan: nou dan is 2 euro voor een heel konijntje niet zoveel :D vergeleken bij 4 euro voor een biologisch kipfiletje... Maar als het me niet ligt, dan zou ik een goede slachter zoeken. Hoe dan ook: het konijntje gaat eraan! :-X Waar is die farm? ;D ;D
In Wageningen ;D en inderdaad, ze hebben zo te zien een prima leven, voor dieren in gevangenschap, kan haast niet beter. Dat was voor mij ook een reden om er serieus naar te kijken. Als je dan toch dood beest moet voeren/eten vind ik beesten die een goed dierwaardig leven gehad hebben alleszins acceptabel.
Door romila
#348695
Kruimel schreef: In Wageningen ;D en inderdaad, ze hebben zo te zien een prima leven, voor dieren in gevangenschap, kan haast niet beter. Dat was voor mij ook een reden om er serieus naar te kijken. Als je dan toch dood beest moet voeren/eten vind ik beesten die een goed dierwaardig leven gehad hebben alleszins acceptabel.
In Wageningen? :o :o :o Das wel errug dichtbij...Maar zou ut nie kunnen! Zelf dan he...Dus wellicht adresje zoeken die ut wel kan...draait die man ze zelf nie de nek om? ;D
Door romila
#348870
Kruimel schreef: Nee, ze worden als knuffelkonijntjes voor de kinderen verkocht, dus ik denk niet dat ze erg blij worden van het idee van aan de hondjes opvoeren :-X :-X
Oh het zijn dus geen "consumptie konijnen" ;D ;D dan begin ik er zeker nie aan...kan je net zo goed de konijnen uit de dierenwinkels "redden"...
Door the dude
#349072
pollekind schreef:Goeie Genade!"Ik zou het wel willen leren"? Wat een luguber idee zeg!Dat je dan een dier beet pakt en hem in zijn reebruine oogjes aan kijkt en hem dan om zeep wil helpen ? Dieren die door mij verzorgd en gevoed worden,zullen ook niet door andere gegeten worden!Ook mijn paard zal ik nooit van zijn lang zal ze leven naar de slacht doen!Echt nooit!Want ik laat mijn beste vriendin niet opvreten door een ander.Dan maar een hypocrite muts .En daar ben ik dan nog trots op ook
Niet het beest durven dood maken maar wel in de supermarkt een tartaartje in laden, das pas luguber.
Door Mevroi Kruim
#349172
romila schreef: Oh het zijn dus geen "consumptie konijnen" ;D ;D dan begin ik er zeker nie aan...kan je net zo goed de konijnen uit de dierenwinkels "redden"...
Yep, maar die zijn veel duurder *krent ben*
Enne, eerlijk gezegd, een konijn is een konijn voor mij, oftie nou als knuffel of als boutje bedoeld is.
Door Ster
#349183
Tja, we weten het allemaal wel, maar toch dringt het nog niet echt door, dus voor iedereen die vlees eet van de bioindustrie en het slachten van een al-of-niet knuffelkonijntje zielig vindt, hier ff wat beeldende info over het biefstukje/tartaartje/kippenpootje/gehaktballetje voordat het in de schappen van de supermarkt ligt, door iemand anders daar geplaatst dan door jouzelf:

http://www.animalfreedom.org/paginas/in ... video.html

Dan kun je het toch beter zelf doen met een dier dat een redelijk bestaan geleid heeft ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door