Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yari
#320408
Van de week heb ik asperges gegeten en wist eigenlijk niet of dat ook goed was voor honden en of je dat rauw kon geven. Denk zelf van wel, maar heb 't voor de zekerheid gekookt. Iemand een antwoord hierop?
En weet trouwens iemand ook waarom je urine zo gaat stinken van asperges??? ;D ;)
Door Nelly
#320412
Je urine gaat stinken van asperges omdat er veel gifstoffen worden afgevoerd - je gaat ook meer plassen van asperges. En rauwe asperges is helemaal niet slecht voor honden hoor. Angel hier weet niet hoe snel ze de schillen moet bietsen als ik asperges aan het schoonmaken ben! ;D Heb nog nooit gemerkt dat ze er last van had! 8)
Door trusty
#320440
Heb de schillen en achterstukjes gekookt door de keuken machine gedaan. Ze vonden het heerlijk. Dacht als er bij ons gifstoffen worden afgevoerd zal dat ook wel bij de honden zo zijn(of niet?)
Door 202spots
#320494
Voor de Spots en Spikkels eigenaars is het misschien belangrijk om te weten dat asperges 'n vrij hoog purine gehalte heeft...
Daarom geef ik zelf eigenlijk nooit asperges.
Door Yari
#320527
202spots schreef: Voor de Spots en Spikkels eigenaars is het misschien belangrijk om te weten dat asperges 'n vrij hoog purine gehalte heeft...
Daarom geef ik zelf eigenlijk nooit asperges.
Want??
Wat is er slecht aan een hoog purine gehalte dan als ik vragen mag?
Door Yari
#320528
Nelly schreef: Je urine gaat stinken van asperges omdat er veel gifstoffen worden afgevoerd - je gaat ook meer plassen van asperges. En rauwe asperges is helemaal niet slecht voor honden hoor. Angel hier weet niet hoe snel ze de schillen moet bietsen als ik asperges aan het schoonmaken ben! ;D Heb nog nooit gemerkt dat ze er last van had! 8)
Ja, dat had ik ook al 's vaker gehoord ja, dat 't gifstoffen afvoert, maar is dat wel echt zo??
't Zou dan toch ook heel goed voor een hond moeten zijn als 't gifstoffen afvoert?
En het is ook echt vochtafdrijvend inderdaad...kon 's nachts nog een keer m'n nest uit om te gaan piesen... ::) ;D
Door Erna
#320531
202spots schreef: Voor de Spots en Spikkels eigenaars is het misschien belangrijk om te weten dat asperges 'n vrij hoog purine gehalte heeft...
Daarom geef ik zelf eigenlijk nooit asperges.
Volgens dit lijstje valt dat dus reuze mee.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5221

Wij twijfelden ook en hebben het daarom gisteren even opgezocht. Asperges kunnen ook door Spots zonder problemen gegeten worden.
Door 202spots
#320618
Yari schreef: Want??
Wat is er slecht aan een hoog purine gehalte dan als ik vragen mag?
PURINE LEVELS IN FOODS [A rough guide only]

FOODS HIGHEST IN PURINES
Organ meats, red meats, seafoods, and brewer's yeast.

FOODS MODERATELY HIGH IN PURINES
Asparagus, bacon, whole grain breads & cereals, cauliflower, legumes (kidney beans, navy & lima beans, lentils, peas), white meats, meat soups & broths, mushrooms, oatmeal, peas, spinach.

FOODS LOWEST IN PURINES
Butter, cheese, eggs, fats, fruits & fruit juices (avoid citrus to minimize abnormally acidic urinary pH), gelatin, milk (including butter, condensed, malted), nuts (including peanut butter), pasta (you will have to evaluate the sauce and other ingredients separately), sugars, syrups, sweets, vegetables (except those above), vegetable & cream soups, (made with acceptable vegetables, but not with beef stock)
Van:
http://hattrick-dals.home.att.net/Preve ... ation.html


't Kan best dat 't meevalt Erna,wanneer je verschillende meningen leest dan is er is aardig verschil in de hoeveelheid.
Toen ik zelf ging samenstellen, ben ik eigenlijk volgens de Billinghurst Dal diet begonnen,en heb me daar in grote mate aan gehouden.
Hij heeft 't dus over MODERATELY HIGH,in ieder geval vergeleken met andere groentes(volgens hem dan)
Ik denk dat ik het gewoon niet geef omdat 't 'n gewoonte is geworden....ik denk ook niet dat ze echt asperges zullen missen....('t zelfde met paprika's want die geef ik ook nooit omdat ik ze zelf niet lekker vind 8))
zie net dat bloemkool ook bij deze list staat,maar dat gebruik ik dus WEL. :-\
Dus eigenlijk is 't gewoon 'n kwestie van je verstand gebruiken en zelf besluiten wat wel en wat niet kan.
Door oebaya
#320625
Yari schreef: Ja, dat had ik ook al 's vaker gehoord ja, dat 't gifstoffen afvoert, maar is dat wel echt zo??
't Zou dan toch ook heel goed voor een hond moeten zijn als 't gifstoffen afvoert?
En het is ook echt vochtafdrijvend inderdaad...kon 's nachts nog een keer m'n nest uit om te gaan piesen... ::) ;D
Nee, dat is dus niet waar. In asperges zit een enzym dat wij niet kunnen verteren en dat wordt afgevoerd. Daarvan stinkt de urine.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#320627
oebaya schreef: Nee, dat is dus niet waar. In asperges zit een enzym dat wij niet kunnen verteren en dat wordt afgevoerd. Daarvan stinkt de urine.
gr.
Nicolette
Asperges zijn wel zeker vochtafdrijvend! Komt omdat ze asparagusine-zuur bevatten. En deze worden zo snel mogelijk door het lichaam afgevoerd.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 16 mei 2005, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#320641
Er zijn wel meer vochtafdrijvende groentes en volgens mij kun je prima af en toe een paar asperges geven. wel rekening houden dat de hond dus meer moet plassen. Ik geef ze niet. Omdat ik ze allemaal zelf op eet ;D.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 16 mei 2005, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#320722
Lizzy schreef: Er zijn wel meer vochtafdrijvende groentes en volgens mij kun je prima af en toe een paar asperges geven. wel rekening houden dat de hond dus meer moet plassen. Ik geef ze niet. Omdat ik ze allemaal zelf op eet ;D.
Ik ook ;D ;D ;D zelfs de schillen en de eindjes heb ik gebruikt, om bouillon van te trekken (krenterig he).

Toeval of niet? Ik eet eigenlijk nooit asperges (jeugdtrauma) en gisteren dus wel :D en inderdaad viel het me op dat ik 1. er 's nachts 2x uit moest :-X en het 2. behoorlijk stonk :-X Heer echtgenoot echter rook niks, zei die.
Dat en dat van die gifstoffen vond ik intrigerend, dus mijn kookbijbel (McGee on Food and Cooking) uit de kast gerukt en gezocht onder 'asparagus'. Gevonden:
asperge werkt inderdaad diuretisch
asperges bevatten een zwavelverbinding, aspergezuur ;D die door het verteringssysteem van de meeste mensen wordt omgezet in methanethiol, de essentie van stinkdierensproeisel :-X :-X :-X
Sommige mensen maken dit niet, en sommigen mensen kunnen het niet ruiken. Beide eigenschappen zijn erfelijk bepaald. Als de kinderen weer eens thuis zijn gaan we dus asperges eten ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#321012
Kruimel schreef: Ik ook ;D ;D ;D zelfs de schillen en de eindjes heb ik gebruikt, om bouillon van te trekken (krenterig he).

Toeval of niet? Ik eet eigenlijk nooit asperges (jeugdtrauma) en gisteren dus wel :D en inderdaad viel het me op dat ik 1. er 's nachts 2x uit moest :-X en het 2. behoorlijk stonk :-X Heer echtgenoot echter rook niks, zei die.
Dat en dat van die gifstoffen vond ik intrigerend, dus mijn kookbijbel (McGee on Food and Cooking) uit de kast gerukt en gezocht onder 'asparagus'. Gevonden:
asperge werkt inderdaad diuretisch
asperges bevatten een zwavelverbinding, aspergezuur ;D die door het verteringssysteem van de meeste mensen wordt omgezet in methanethiol, de essentie van stinkdierensproeisel :-X :-X :-X
Sommige mensen maken dit niet, en sommigen mensen kunnen het niet ruiken. Beide eigenschappen zijn erfelijk bepaald. Als de kinderen weer eens thuis zijn gaan we dus asperges eten ;D ;D ;D

;D ;D ;D ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door