Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2660390
Hopelijk loopt het goed af allemaal!

Eén ding: slagers hebben geen verstand van hondenvoer. Hij kan het goed bedoelen, maar een groot hard bot is geen hondenvoer, is geen barf. Dus je vriend hoeft je het barfen niet te verbieden, hij moet je alleen verbieden grote harde botten te voeren die geen onderdeel zijn van het barfmenu!

Lees dit maar eens door: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... d,801.html

Enne: de stelling
Ik ben echt altijd heel voorzichtig met wat ik mijn hond geef
en het geven van een groot hard bot sluiten elkaar dus uit! ;)

Naja. Lesje geleerd, en nu maar duimen dat het allemaal met een sisser afloopt!
#2660394
Quinta schreef: In andere Topics lees ik ook wel, dat men beginnende barfers adviseert het bot aan één kant vast te houden terwijl de hond kluift, of om het na een tijdje af te pakken. Een hond staat niet graag zijn bot af. Je creëert dus juist een hond die nooit goed leert kluiven, hij wil zo snel mogelijk het bot inslikken om te voorkomen dat het weer afgepakt wordt. Geef dus alleen bot wat hij mag houden.
Dit ben ik niet met je eens, hoor! Als je je hond goed hebt getraind, kun je hem zijn eten afpakken (aan te leren dmv ruilen tegen iets anders lekkers; uiteraard geldt dit niet altijd voor herplaatsers of asielhonden).

Wat jij aanhaalt staat ook los van het probleem in dit topic: de topicstarter heeft een verkeerd (groot, hard) bot gegeven, dát is het probleem, niet het al dan niet accepteren door de hond dat zijn eten hem wordt afgenomen.

Er zijn honden die inderdaad kunnen kluiven, die proberen een groot bot niet te kraken maar trekken er alleen het vlees af, maar er zijn ook honden die het bot proberen klein te krijgen - en zulke honden moet je dus nooit een groot hard bot geven! Mijn twee reuen zijn van die krakers; mijn boxermeisje schraapt juist, die probeert niet het bot doormidden te krijgen. Toch krijgt ook zij geen joekelbotten, want die dingen kunnen echte tandenbrekers zijn en slijtage veroorzaken.
Door haba
#2660413
denk dat het om een stuk borstbeen gaat , wat aan het ribgedeelte is ingezaagd .
is een hard stuk kraakbeen maar dat verteerd wel.
als het een stuk schenkel is verteerd het niet ,maar dat denk ik niet omdat die aan 2 kanten is gezaagd
Door Quinta
#2660421
Anne in Duitsland schreef:
Wat jij aanhaalt staat ook los van het probleem in dit topic: de topicstarter heeft een verkeerd (groot, hard) bot gegeven, dát is het probleem, niet het al dan niet accepteren door de hond dat zijn eten hem wordt afgenomen.
Moet je misschien toch nog eens de eerste zin in dit topic lezen.
#2660430
Quinta schreef: Moet je misschien toch nog eens de eerste zin in dit topic lezen.
Ze schrijft toch dat ze normaal gesproken het bot bij hem weghaalt? Ik las "vandaag was hij me te vlug af" als: hij had bot al opgeslokt voordat ik in de gaten had dat hij er een stuk van afgebeten had, niet als: hij grobbelde het snel naar binnen omdat hij bang was dat ik het zou afpakken. Interpretatieverschilletje.
Door Martine-Tom
#2660502
Maakt allemaal niet echt uit, ik als elders van to dat ze bewust met de pup traint om zijn eten af te pakken, imho creeer je daar idd schrokkers mee en is het een achterhaalde techniek, bouwen aan vertrouwen en dan kan je "alles" met je hond doen, als pup lukte het me bij Tom ook niet, hij kreeg toen gewoon alleen veilig voer, inmiddels kan ik zijn eten afpakken en het voor zijn neus zelf eten (bij wijze van spreken uiteraar  :P) en dat is geen enkel probleem.
Dit soort botten zou ik zelf sowieso pas geven als de hond ouder is zodat je weet of hij het al dan niet aan kan (ok zelf zou ik het helemaal niet geven al schrokt Tom niet dus het zou in dat opzicht kunnen).

Feit blijft dat het bot nu al in de hond zit...

Ik hoop zo dat het gewoon via de achterkant weer eruit komt...
Door emdcr
#2660785
Lucie110 schreef: Hoe is het nu met je hond ?
Tot nu toe niks aan de hand... Was om 4 uur opgestaan om naar werk te gaan en hij volgde me vrolijk rond. M'n vriend is thuis met 'm. Die was mij achteraf nogal aan het uitlachen toen ie zag hoe bezorgd ik was.. Misschien stel ik mij ook gewoon aan  :-[
Door Nina013
#2660806
Ppfffff spannend! Hoop voor je dat het goed komt..

Over mergpijpen gesproken, echt heel nare dingen. Heb ze wel eens om de onderdak van een klein hondje gezien in de praktijk waar ik werkte. Kon je het er weer af gaan peuteren met een draadzaag etc.
Net als splinters van grote gerookte 'dinobotten'. Zijn ook heel naar in een hondenmaag...

Frustrerend idd dat door zulke verhalen barf minder goed bekend komt te staan bij sommige mensen.
Heeft bij mij jaren geduurd voordat ik er maar aan durfde te denken om mijn hond botten te geven maar nu gaat het toch bijna gebeuren...

Heel veel succes en hoop dat je hondje het snel kwijt is!
Fijn dat je ook tips etc krijgt hier op het forum.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2660891
emdcr schreef: Tot nu toe niks aan de hand... Was om 4 uur opgestaan om naar werk te gaan en hij volgde me vrolijk rond. M'n vriend is thuis met 'm. Die was mij achteraf nogal aan het uitlachen toen ie zag hoe bezorgd ik was.. Misschien stel ik mij ook gewoon aan  :-[
Gelukkig maar.
Denk niet dat je zorgen onterecht waren want het had ook heel anders af kunnen lopen.
Hoe hem nog maar even heel goed in de gaten  ;)
Gebruikersavatar
Door galgo
#2660954
Gelukkig goed afgelopen..
En dan nu maar heeeel veel lezen over het wel en niet van BARF.
Desnoods maak je er voor jezelf documenten van zodat je het in 1 opslag terug kan vinden.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2664396
Ik denk dat jullie er even rekening mee moeten houden dat Ts in Australië woont en niet aan alles kan komen zoals wij hier  ;)
Hoop dat Rusty verder lekker gaat barfen met alles wat wel kan daar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door