Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nelly
#326153
Rovanna schreef: Waarom voeren wij - als rauwvleesvoerders - eigenlijk deze discussie op een rauwvleesvoerdersforum ??? :-\
Vraag ik me ook af: "veganistiche brok". Sorry, vind het te gek voor woorden... :-X
Door MarijeJoanne
#326324
Hihi, wat een opschudding heeft mijn topic veroorzaakt 8) .

Het is niet zo dat ik er ook maar uberhaupt over nadenk om over te stappen op veganistisch voer (brok of zelf samengesteld), maar ik kwam op een ander forum in een discussie terecht.

Over het veganistisch en vegatariër zijn/worden, met voor en tegenstanders.
Deze discussie belangstellend gevolgd, maar toen ze met veganistisch voer voor hond en kat kwamen, mij er ook maar even ingemengd, want dit vond ik te ver gaan.
Discussie is ondertussen gestremd, fanatieke veganist is weer verdwenen van het forum.
Ondertussen hier dus het topic opgestart om hier de meningen te peilen.
Mede omdat ik dit het voer-forum bij uitstek vindt (nouja, voor hond en kat dan, al heb ik zelf met die laatste weinig te maken) en graag de meningen van hier hoor over dat gedoetje.
Daarom dit ook in de discussie-hoek geplaatst, zodat men er rustig op los kon discussieren.
Net zoals men hier wel eens over een brok discussieerd.

Mijn conclussie op het eind (na een hele discussie daar ginder), neem dan geen (oppurtunistische) carnivoor als huisdier als je het wezen carnivoor niet kan respecteren.
Neem een cavia, konijn of parkiet, maar geen hond of kat.
Brok vindt ik niet optimaal, maar dan nog liever brok dan dat veganistische gedoetje net als het met de pot mee laten eten.

En ja, op sommige punten zullen veganisten (vegatariers) best gelijk hebben, maar op dit punt ben ik het zo oneens met hun!
Door Anneke V
#327527
amber2 schreef: Ja, honden zijn gemaakt op het verteren van vlees; maar ook op het vlees wat wij ze tegenwoordig voeren...? (zie o.a. genoemde nadelen in mijn vorige bericht) Dit is toch nog wel even wat anders dan de kwaliteit vlees die de wolf vroeger ooit at. En ik denk inderdaad dat kvv en barf al langer gevoerd wordt dan vegetarisch, in elk geval op grotere schaal. Maar ik ga nog eens goed zoeken wat ik er allemaal over kan vinden, ook wat langetermijngevolgen betreft over verschillende generaties heen.
Volgens mij past een hondenlichaam (zoals ieder dier) zich een beetje aan waar het moet over de generaties heen....Van een carnivoor een vegetariër worden gaat niet lukken vrees ik ;D . Maar het verteringsgestel van honden kan wel sterker worden waardoor ze minder of geen last hebben van al de vuiligheid die de mens in hun prooidieren stopt...Het bewijs vind ik al dat honden kunnen oud worden op de rommel die in brokken steekt... Allé, is natuurlijk maar een gedacht van mij hé! ;D
Door Anneke V
#327533
Rovanna schreef: Waarom voeren wij - als rauwvleesvoerders - eigenlijk deze discussie op een rauwvleesvoerdersforum ??? :-\
Omdat het wel eens interessant is omdat je nog eens alle voordelen van vers vlees kan overlopen & omdat je ook verdere opzoekingen doet waardoor je weer wat slimmer wordt ;D ;D ;D
Door the dude
#327554
Woei wat een discussie zeg, top !

na alles gelezen te hebben :o ook mijn 5 cent:

Ik ben geen vegeatrier, ik vind dieren (als het maar geen honden zijn) doden om ze op te eten een prima plan. Net wat Helen zegt, leuk kalfje in de wei, leuk kalfje op mijn bord. Vlees is nu eenmaal geweldig lekker !

Wel ben ik tegen de bio industrie en koop ik zo veel mogelijk biologische prducten. Mijn ideale slager zou gewoon een winkeltje bij een boerderij zijn waar de dieren die je vandaag in de wei ziet huppelen bij wijze van spreken morgen in de vitrine liggen (ik ken er 1 maar die zit in friesland en ik zit in den haag :-\ ). Het maakt mij hierbij ook echt niet uit als alles 4/5 keer zo duur is dan in de 'super'markt.

Ook lijkt het mij fantastisch om zelf te jagen bijvoorbeeld en het geschoten wild zelf op te eten. Dit lijkt mij echt geweldig: zelfvoorzienend zijn. In frankrijk heb ik wel eens zelf forellen gevangen en die even later op de barbeque geroosterd, het gevoel wat je daarbij hebt is echt fantastisch, net als tomatensoep maken van alles uit je eigen tuin. (kennen jullie het programma op discovery: Return to the River Cottage ? Dat idee)

Mijn hond veganistisch/vegatrisch voer geven: dacht het niet. Mijn diesel gaat ook kapot als ik er benzine in blijf gooien. Maar goed, dat lijkt mij duidelijk dat ik zo'n standpunt inneem als fanatiek barfer, en hier is al genoeg over gezegd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#327625
the dude schreef: Mijn hond veganistisch/vegatrisch voer geven: dacht het niet. Mijn diesel gaat ook kapot als ik er benzine in blijf gooien.
Deze wil ik graag nomineren voor de leukste en opmerkelijkste barfuitspraken :D
Door Lizzy
#327627
Angelique schreef: Deze wil ik graag nomineren voor de leukste en opmerkelijkste barfuitspraken :D
Ja, ben het er helemaal mee eens! Leoooooo, kun je deze opnemen in 'leuke/opmerkelijke uitspraken'?
Door Lil
#342114
Lizzy schreef: Heel veel honden knappen ineens op wanneer ze op andere brokken gezet worden. En veelal wordt dat veroorzaakt doordat de hond toch bepaalde voedingsstoffen niet voldoende binnen kreeg. Als je dan switched naar ander voer waar die stoffen dan wel in zitten, dan zie je ze opleven. Tijdelijk.
Dat had ik vroeger bij Boris ook. Hij werd uiteindelijk toch weer ziek als ik dacht uiteindelijk een goede brok te hebben gevonden. Heb nu dus al een jaar geen problemen en het blijft steeds beter gaan: BARF de enige echte oplossing (althans dat is mijn mening)
Door hiram
#410963
Vegetarische kat
Katten zijn als carnivoren niet in staat om nuttige voedingsstoffen uit planten te halen....bla bla bla
als je hier nog geen conclusie uit weer te trekken weet ik het ook nie meer :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door