Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#314686
Ik was zojuist bij de islamitische slager om het e.e.a. te halen en heb meteen gevraagd of ie ook vers schapenvet had. Op het moment niet, maar morgen kreeg ie weer nieuwe schapen om te slachten en zou hij het vet voor me apart houden en dat kan ik dan (gratis! :) ) op komen halen.
Ik dacht altijd dat schapenvet gewoon het vet was dat ze van vlees wegsneden, dus die witte randjes langs de lappen vlees zeg maar. Maar volgens de slager kwam het van rondom de nieren. Klopt dat?

Ik heb al geprobeerd om hier te zoeken, maar dan kom ik zoveel resultaten tegen dat ik het ff niet meer weet. :-\
Door Audrina
#314703
rees schreef: Volgens mij heeft hij gelijk en komt het van de nieren
maar kan me ook vergissen ;)
Okay. Ik ben geen slager en een totale nitwit op dat gebied, dus vandaar dat ik het maar ff hier vraag. :)
Door bakker vleeshandel
#314737
je heb verschillende soorten schapenvet

waar jullie het over hebben is nier bed vet dat dient tebescherming van de nier als het die nog leeft

je heb ook het netvet dat zit om de pens dat is iets makkelijker tesnijden als je een stuk heb
Door Audrina
#314871
bakker vleeshandel schreef: je heb verschillende soorten schapenvet

waar jullie het over hebben is nier bed vet dat dient tebescherming van de nier als het die nog leeft

je heb ook het netvet dat zit om de pens dat is iets makkelijker tesnijden als je een stuk heb

Bedankt voor de duidelijke uitleg. :)
Door Lizzy
#315167
Ja, wou net zeggen, dat witte schapenvet (wat je wel in blokjes kunt kopen) is nierbekkenvet. Je kunt dat overigens goed in een vleesmolen malen en in porties invriezen. Het ontdooit heel snel!
Door Audrina
#315481
Lizzy schreef: Ja, wou net zeggen, dat witte schapenvet (wat je wel in blokjes kunt kopen) is nierbekkenvet. Je kunt dat overigens goed in een vleesmolen malen en in porties invriezen. Het ontdooit heel snel!
Ik heb alleen zo'n keukenmachine / staafmixer. Zou het daar ook mee lukken als ik eerst kleine blokjes van het vet maak?
EvitaP schreef: Even een vraagje tussen door.
Waar is (schapen)vet goed voor?
Ik geef het vooral aan mijn reu, voor zijn darmen. Die heeft een moeilijke stoelgang en dat vet maakt het wat makkelijker. En het is ook goed voor zijn vacht.
Door Lizzy
#315533
Audrina schreef: Ik heb alleen zo'n keukenmachine / staafmixer. Zou het daar ook mee lukken als ik eerst kleine blokjes van het vet maak?
Oei.... dat denk ik eerlijk gezegd niet. Het is zo vet, dat blijft vast aan de kom en messen hangen. Je kunt het ook met een scherp mes in blokjes snijden natuurlijk. Dat is alleen veel meer werk. Maar goed, invriezen gaat dus erg goed!
Door Audrina
#315549
Lizzy schreef: Oei.... dat denk ik eerlijk gezegd niet. Het is zo vet, dat blijft vast aan de kom en messen hangen. Je kunt het ook met een scherp mes in blokjes snijden natuurlijk. Dat is alleen veel meer werk. Maar goed, invriezen gaat dus erg goed!
Ja en ik denk dat als het al zou lukken dat het dan ook 1 grote klomp wordt, net zoals met deeg. Maar gelukkig heb ik ook een goeie schaar. ;)
Door Audrina
#315725
Zo, ik heb het vanmiddag opgehaald en kreeg ruim anderhalf kilo prima vet mee. Daar kunnen we wel weer even mee vooruit. ;D Als ik wil kan ik elke week schapenvet komen halen, gratis en voor niks. Dat is fijn, heb ik daar ook weer een goed adresje voor.

Er zaten ook nog 2 niertjes in. Deze keer heb ik ze weggegooid, maar achteraf dacht ik dat ik ze ook aan m'n teefjes had kunnen voeren. Nou ja, volgende keer beter.
Laatst gewijzigd door Audrina op za 07 mei 2005, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door