Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2548698
Net als Sandra ben ik nieuw hier. Al enige maanden de wens om over te stappen van dat bakkie droge brokken naar barf. Heb vier terriers, Cairn, Jack, Border en York, de laatste drie kruisingen. 13, 10, 8 en 1 jaar.
Nieuwe diepvries besteld (had maar drie laden) en nu wil ik starten. Natuurlijk heb ik al veel gelezen, opgeschreven, hoeveelheden en welke soorten e.d. Toch nog koudwatervrees; het zou me wat meer op mijn gemak stellen door er over te kunnen vragen bij een ervaren persoon. Vragen stellen, ervaringen horen, enz.
Tot nu toe lees ik vrij veel over kant en klare menu's, terwijl ik juist mijn honden wil zien knagen en moeite doen voor het eten. Hoe doen anderen dat? Waar halen ze hun botten/karkassen vandaan? Plaatselijke slager, internet bestellen? Welke soorten?
Hoevaak per dag? Nu zijn ze gewend aan 2x daags bakkie brokken (7 uur en 19 uur), er liggen altijd runderstaarten door de kamer en paar keer per week een stuk gedroogde struisvogelnek. Heel soms een schenkel met groot stuk vlees er aan.
Vroeger als klein meisje stond ik het slagersmes te scherpen aan zo'n staaf metaal om de complete pens in lappen te snijden, voor elke hond een stuk. Nu is er alleen nog vermalen pens te krijgen??
Kortom, vragen te over dus ik hoopte eigenlijk op datgene dat Sandra ook vroeg: is er iemand in mijn omgeving die barft en mij het een en ander aan ervaringen wil vertellen?
Ik woon in Otterlo, maar kom voor het werk 4x per week in Leersum.

Vriendelijke groet, Sigrid.
Door Mowgli
#2548764
Welkom op BP, wat gaaf dat je je hondjes gaat overzetten op barf en al een diepvries hebt besteld :)
Ik kan je helaas niet echt helpen met tips. Hier alleen een kater die nogal met eten kliert, voor hem moet ik veel malen met een gehaktmolen. Ook woon ik in Berlijn en heb dus hele andere (veel duurdere leveranciers) dan de Nederlandse barfers.
De BP leden bestellen hun spullen veel via de BP lijntjes welke je vindt in Vraag en aanbod. Lees die hoek maar eens door, er worden vaak mooie vleesjes voor hele leuke prijzen aangeboden (komen nog wel vervoerskosten bij).
Heb je de barfhandleiding op de website zelf al gelezen?  http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf Verder staat er in de bibliotheek ook nog een handleiding: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,9326.0.html
Laatst gewijzigd door Mowgli op zo 23 dec 2012, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wijkje
#2549008
De diepvries is al besteld ! dus dat ik het halve werk..

Lees goed : Barf voor beginners !!

In het begin moet je zeker starten met beginnersbotten ; met name klein gevogelte is vaak wat zachter..Als dat goed gaat kun je menu gaan uitbreiden met andere soorten..

Het is handig om menu samen te stellen zodat je ook wat bekend raakt met percentages vleesbot/vlees/orgaan.
Deze kun je hier plaatsen zodat deze beoordeeld wordt.

Wat ik zelf in begin lastig vond : percentage vleesbot. Als je 50 % vleesbot voert..Dan gaat het over vleesbot wat voor de helft bot/helft vlees is. En niet alle vleesbot is goed bevleesd..Daar moet je dus wel goed opletten..

Bestellen kun je hier via barfplaats, maar ook via leveranciers..Succes ermee !
Door Envie
#2549028
ik ben overgestapt door eerst kvv te geven. Beetje laten wennen aan rauw. Heb je ook even de tijd om je goed in te lezen. Je kunt dan er naast wat spiervlees en nek of vleugel geven om te kauwen. Gaat dat goed dan ga je verder op barf. Ideetje  :)
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2549041
Welkom op het forum. Super dat je wil gaan overstappen op barf. Ik bestel de vleesjes bij verschillende webshops op internet maar ook via de lijntjes op barfplaats. Wees voorzichtig met het geven van een schenkel deze zijn te hard voor de tanden en moeilijk te verteren, daarom wordt het ook afgeraden om dragende botten van grotere dieren te geven. Hele pensen zijn zeker nog wel te verkrijgen en ook per kilo (ongemalen) is er aan tekomen (bv bij degomeat). Zoals hierboven al wordt aangeraden zou ik heel goed Barf voor beginners doorlezen om er achter te komen wat je het beste kunt geven en waar je het beste mee kunt beginnen. Mochten er toch nog vragen zijn stel ze gewoon  ;)

Veel plezier bij het maken van je eerste menu's voor je honden !
Door Cathelijn
#2549089
Welkom hier  :D
Ik zal je vertellen hoe ik het nu doe: Ik bereken hoeveel vleesbot, spiervlees en orgaanvlees ik nodig heb voor zeg 6 weken.
Even als voorbeeld: 10 kg vleesbot, 6 kg spiervlees en 5 kg orgaanvlees.
Ik ga naar de site van een totaalleverancier, bijvoorbeeld Lupa of Degomeat.
Omdat ik wil variëren in diersoorten bestel ik daar dan: 3 kg kippenruggen, 3 kg parelhoen, 2 kg eendennekken en 2 kg konijnkarkas qua bot.
En qua spiervlees eend, paard en rund. Voor het orgaan de helft aan lamspens en de rest deel ik op 1 kg lever, 1 kg hart en 1 kg nier.
Op de groenten na heb je zo een mooie variatie en een compleet aanbod voor 6 weken in je vriezer liggen. Vanuit dit kun je per dag of week bepalen wat je nodig hebt.
Bestellen via de lijntjes zou ik pas doen als je beter in de gaten hebt wat je ongeveer verbruikt.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2550701
Dank voor de reacties; vooral met die van Cathelijne (voorbeelden werken nu eenmaal het beste voor iemand die visueel is) kan ik wat mee :) Tijd om in te lezen heb ik genoeg gehad: het is puur de koudwatervrees die me nog tegenhoudt.  Qua hoeveelheid bestellen denk ik (met vier hondjes) dat ik voor max. 4 weken kan inslaan. Nu dus eerst maar eens kijken wat ik wil gaan bestellen en een voorbeeldmenu ter beoordeling geven :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2551708
Ik heb meteen via lijntjes besteld. Dat vind ik gewoon het aangenaamst.  Ik heb daarin wel geluk dat ik dicht bij iemand woon die zelf geregeld lijntjes opzet en dan vanalles interessants gaat halen.  Meld je eens aan bij het verzameltopic van je provincie, dat is al een goed begin. Dan leer je de mensen in je buurt vanzelf kennen en leer je waar zij hun vlees halen.

Ik wist toen ik begon dat ik op langere termijn wilde gaan bestellen, want 4 weken is wel niet erg veel  :P
Maar dat is een keuze die je moet maken. Aangezien wij de kosten willen beperken, heb ik gekozen van in grotere hoeveelheden in 1 keer in te slaan om zo goedkoper vlees en minder vervoerskosten te hebben.  Je moet dan wel meer vriezerruimte hebben...  :)
Maar er zijn ook mensen die elke twee weken of zo bestellen, dat is gewoon een keuze.

Ik ben pas gaan barfen als ik alles wat ik nodig had, verzameld had.
Want via lijntjes kan je natuurlijk niet aan alles in een keer geraken.  De ene keer is dat voornamelijk spier, de andere keer meer bot, het is maar wat er voor handen is.
Enkel de vis durf ik in de supermarkt halen. En af en toe bestel ik bij SW of kiezebrink voor voornamelijk orgaan en kuikens (ik heb katten).

Begin inderdaad met je menu. Zodat je weet wat je wil gaan voeren en hoeveel je nodig hebt.  Dat is wel het handigste als je maar voor 4 weken kwijt kan.
Begin ook met beginnersbot, uitbreiden kan daarna nog. ;)
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2552363
Dwarreltje schreef: Tijd om in te lezen heb ik genoeg gehad: het is puur de koudwatervrees die me nog tegenhoudt.
Gewoon beginnen  ;)
Door jara
#2552382
Welkom hier..

Je hebt je ingelezen hier, dus nu de koudwatervrees overboord gooien en gewoon beginnen met de informatie ie je hier gevonden hebt.

Maak voor jezelf als houvast (zeker in het begin) een menu volgens de richtlijnen die je hier gelezen hebt, eventueel met behulp van de rekenhulp die je kunt downloaden.
Plaats dat menu hier in dit topic en laat het nakijken door de ervaren "barfers"....op deze manier krijg je ongetwijfeld wat er goed is aan je menu of dat er nog dingen zijn waar je op moet letten. Maak de nodige aanpassingen en ga lekker aan de slag!!

Vwb het bestellen van de benodigdheden kun je meedoen met de lijntjes in het vraag en antwoord topic, of zelf gaan regelen bij de islamitische slager etc..


Succes!! en niet "bang"zijn om wat fout te doen...en vragen gewoon stellen hier  :)
Door miruske
#2552385
Zo met vier honden aan de Barf dat gaat best een overstap worden. Ik spreek even helemaal voor mijzelf, hoe ik het gedaan heb een jaar geleden en voor mij werkte het erg goed.

Ik ben begonnen met kvv. Ik vond smuldier niet zo lekker en mijn hondje kreeg er diaree van wat behoorlijk lang aan hield dus een andere soort geprobeerd, ging ook niet lekker en landde uiteindelijk bij Naturis wat mij erg goed beviel. Door die kvv wende mijn hondje in mijn ogen aan het vlees, de smaak en haar maag werd zuurder. voorzichtig begonnen met een kilootje lever, maag, hart enzovoorts te kopen bij de islamitische slager om te kijken wat ze graag lustte. Daarna met kippennek en eendenek en kipkarkas begonnen.

Daarna de berekeningen voor de porties gemaakt en een heel schema uitgeschreven. dat heb ik snel laten varen al verkreeg ik er wel heel veel inzicht door dus ik raad je wel aan om een menu te maken.  Natuurlijk zijn de hoeveelheden en verhoudingen belangrijk. Zorg dat de verhouding bot, spier en orgaan ongeveer klopt en dat binnen het orgaan de verhouding nier, hart, lever, pens klopt. Hoeveel dat met zijn kun je allemaal berekenen ( willen ze hier ook wel mee helpen) en als je een voorbeeldmenu plaatst kun je daar ook tips en aanmerkingen op vragen.

Ik heb een diepvries met 4 laden en een vrieskist voor de hond. Daarnaast heb ik nog de vriezers voor ons maar die gebruik ik alleen voor hondenvlees als ik echt ruimtegebrek heb. De vier laden zijn dus mijn basis en vanuit de kist vul ik die bij. 1 la is orgaan, 1 la is bot, 1 la is spier en 1 la is van alles en nog wat bijvoorbeeld penslappen of runderstrot of looppootjes of vis oh ja en zakjes groentemix. Zodra ik vlees binnen krijg portioneer ik het. En gaat het de goede la in. Ik houd bij wat ik bestel dus ik zorg dat ik altijd minimaal 5 dieren in de diepvries heb. SOms eet ze hier wel eens een paar dagen aan stuk kipkarkas ofzoiets maar dat vind ze echt niet erg.

Ik vind het fijn als mijn hond echt kan knagen en kan scheuren dus ik heb het liefst geen snippers maar lappen. Al vind ik het ook niet erg om af en toe gemalen orgaanmix te bestellen ofzo het liefst heb ik het gewoon zo grof mogelijk. DIt ook omdat ik droog dus dan kan ik het zelf snijden. Voor jou is het fijn als al je honden hetzelfde kunnen eten ( niet allergisch blijken of iets weigeren zoals de mijne konijn weigert bijv) . Je kunt dan dus berekenen hoeveel elke hond eet van kipkarkas en die hoeveelheid als 1 portie invriezen. Je staat dan echter wel elke dag te wegen want je moet zorgen dat elk hondje zijn deel krijgt. Je zou ook met kleuren kunnen werken. Dus als bijv, het systeem van de vier laden neemt wat ik heb en je geeft elke hond zijn eigen kleur heb je voor de eerste hond die bijv kleur rood heeft een zakje met een rode sticker uit elke la nodig en voor de tweede 3 zakjes groen en voor de derde 3 blauw enzovoorts. Ik weet niet hoe anderen met meerdere honden dit doen. 

Je vraagt waar je het koopt: Ik koop het liefst op Brafplaast. Je hebt heir van bepaalde aanbieders een constante aanvoer en kwaliteit voor een hele leuke prijs. Daarnaast vind je hier vaak koopjes. Ook koop ik wel eens bij de islamistische slager en dan vooral orgaan, maar als ik echt vind dat het aanbod te lang duurt, te ver weg is of niet voldoet aan mijn wensen dan bestel ik bij Lupa of Degomeat. Hele vuile pens komt hier ook vaak voorbij hoor.

Ik geef 1x per dag eten. Het is in mijn ogen beter voor de maag en de vertering maar sommige honden doen het beter op twee keer. Je kunt daar hier wel meer over vinden. De hoeveelheid is ook een beetje afhankelijk van elke hond. Ik ben op 2% begonnen en al snel naar 3 gegaan en tik nu soms als we heel veel inspannend werk doen met haar wel eens de 4% aan.  Jij kent je honden het beste.

Ik heb ook de eerste keren het botwerk vastgehouden om haar te leren knagen. Laat je honden nooit alleen met botwerk want het kan altijd letterlijk verkeerd schieten. Maak een lijstje met duidelijke vragen en stel die er is altijd wel iemand die een zinnig antwoord heeft.

Veel succes en vraag maar raak. Ik wil ook wel een voorbeeld menu van mijn hond plaatsen maar dan zou je dus wel van elke hond van jouw de berekening op gewicht uit moeten voeren.

Groetjes Renate
Laatst gewijzigd door miruske op do 27 dec 2012, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2552427
Wow, fijn zeg, nog meer reacties :)
Nou, ik heb geprobeerd mijn menu's hier te plaatsen, maar heb het in excel gemaakt en copy-paste ziet er dus niet uit hier :-[ Na een tijdje bezig geweest te zijn, heb ik t opgegeven want het was de hoogste tijd voor het bed ;)

Heb mijn bestelling geplaatst bij Lupa. Hoop volgende week de bestelling binnen te krijgen; omdat ik nu 4 dagen vrij ben en de hondjes dus goed in de gaten kan houden, wil ik toch vanavond hun eerste Barfmaaltijd geven. Daarvoor gisteren een kleinere hoeveelheid ingeslagen bij de plaatselijke dierenwinkel.

Op zich heb ik geen moeilijke honden en wil dus gewoon hoppa, overstappen :o :biggrin2:.
Gisterenavond hun laatste brokken gegeven, vanmorgen een gedroogd pensstaafje i.p.v. hun brokken en tussen de middag krijgen ze een stukje lamshart i.p.v. een brokje. En dan dus vanavond ga ik mixen ;D
Heb voor tijdelijk gehaald: Runderpens (lappen), lamshart, kippenek, kipfilet en vanavond haal ik nog ander spiervlees en wat eendenek.
Bij mijn bestelling zit meer variatie: paarden, geiten, konijn, kwartel. Voor de eerste 4 weken een gevarieerd menu. Daarna/ondertussen maar eens verder kijken.

Mijn hondjes:

Cairn terrier teef, 13 jaar, 11 kg, ziekte van Cushing (goed onder controle met Vetoryl + homeopathisch chinees poedertje van doc; mevrouw gaat als een tierelier).
Kruising Jack Russel terrier/Chihuahua, reu, 10 jaar, 7,5 kg
Kruising Border terrier/Basset reu, 8 jaar, 9 kg
Kruising York teef, 1 jaar, 5 kg.(redelijk skinny, maar dat mag wel wat mij betreft)
Alle hondjes geholpen ::)

Ik zal vanavond (nu op werk) nog eens proberen mijn menu's hier neer te zetten (andere topic). Inderdaad begin ik maar gewoon, het zal wel loslopen... ;)
Ik wil ook het liefst de hondjes bezig zien met hun eten , maar ook al geef ik ze niet gemalen maar bv lappen pens, het zullen toch kleine lapjes worden gezien de grootte van mijn viervoetertjes :biggrin2:

Verder ben ik op zoek naar een vleesdroger. Wat is een goede, relatief gezien want ga er geen honderden euro's voor neertellen. Maar wil graag de snacks zelf maken.
Ik heb al gezien dat die dingen uren aanstaan, op zich logisch maar wat verbruikt dat aan stroom? In vergelijking met andere apparaten bv?
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2553731
Ik bestel ook regelmatig met lijntjes mee en wat ik verder nodig heb ga ik ergens anders halen. Bijv. islamitische slager, Degomeat of Lupa. Ik portioneer alles in porties die mijn hond nodig heeft. In het begin alleen zachte botten gegeven. Kippennek, eendennek, kipkarkas, konijnkarkas enz.
Ik geef pens in stukjes geknipt omdat mijn hond dat zo naar binnen zuigt en dan gaat kokhalzen. Dus daarom geef ik dat in stukjes. karkas en ribben geef ik zo groot mogelijk. heel veel succes, het zal allemaal wel loslopen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door