Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#2531286
koekje schreef: Ja hè.
Als je vega of vegan verzorgingsproducten (dus ook zeepjes en shampoo) koopt, heb je geen bloedvlees in je zeepje.
Wat is de "ingrediëntennaam" van bloedvlees? Ik heb maar weinig producten waar zeep in zit, geloof ik, maar ben daar best benieuwd naar en wil het ook graag controleren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2531320
Anne in Duitsland schreef: Wat is de "ingrediëntennaam" van bloedvlees? Ik heb maar weinig producten waar zeep in zit, geloof ik, maar ben daar best benieuwd naar en wil het ook graag controleren.
Ow, dat weet ik ook niet uit mn hoofd. Je kan wel zelf het eea opzoeken op bepaalde dierlijke vetten die in zeep zitten (glycerine bv kan dierlijk zijn). En anders zoeken op vegan zeepjes en humane schoonmaakmiddelen.
En het ligt er ook aan hoe diervrij jij je spullen wil natuurlijk. Wil je wel mogelijk wat melkproteïnen in je cremespoeling (is je fles gelijk niet meer vegan) of honing of bijenwas in je lippenbalsem, of wil je echt 100% plantaardig.
Door miik
#2531335
Ik krijg regelmatig bloedvlees van mn jager... tenminste zo noemt hij het.
Het is het vlees wat beschadigt is door de manier van doodmaken...
Dus inderdaad als de nek wordt doorgesneden het vlees van die plek.
Maar het kan ook zijn als bv een hert/haas in de schouder of bil wordt geschoten, het vlees rondom de schotwond.
Het vlees is veel en veel bloederiger, zijn vaak geen mooie stukken, maar is prima vlees en de honden vinden het heerlijk !
Ik heb nu niks liggen, anders had ik een foto gemaakt voor je.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2888146
Ik heb onlangs organen gehaald bij de slager die nog zelf slacht.Er was ook bloedvlees bij van een paar runderen.Biologisch vee.

Dit bloedvlees  is inderdaad afkomstig van het gebied rond de hals ,waar het rund heeft uitgebloed.
Het is even wat werk om het goede vlees tussen het vet/vliezen uit te snijden ,maar ik durf dit zeker wel aan de honden te voeren.
Van het totale gewicht hou ik de helft goed vlees over.

Ik heb ook begrepen dat dit bloedvlees in zijn geheel in de veel KVV's terecht komt,dus met al die vetdrillen erbij ....

Een foto van het bloedvlees zoals ik het opgehaald heb( met vet en rommel)

Afbeelding

en dit blijft er over als het meeste vet eraf gehaald is.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daantje op zo 09 mar 2014, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#2888181
Anne in Duitsland schreef: Ik denk niet direct aan ziektekiemen, want zieke dieren worden niet geslacht voor menselijke consumptie (en het bloedvlees is afkomstig van dieren die voor menselijke consumptie geslacht worden; alleen het bloedvlees is daarvoor niet geschikt). Ik denk dat ze eerder bedoelen dat er dingetjes uit de darmen in het bloed terecht kunnen komen wanneer die "Blut-Darm-Schranke" uit elkaar valt, en wanneer dat bloed er als laatste uit gedruppeld komt, hecht zich dat natuurlijk aan het vlees rond de steekwond.
Dit snap ik niet helemaal. Hoe komen die micro-organismen in de darmen nou in het bloed terecht? Voor zover ik weet gaan de darmen niet meteen lekken als een dier dood is.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2888182
Meike en Daisy schreef: Oh dat is interessant om te zien. Het ging om kvv, een goedkope, dus dan verwacht ik dat het inclusief de "rommel" in de kvv zit.
Dat vermoed ik ook en dat is ook wat ik hoorde.
En ja ,inclusief meer dan 50 % vet,vliezen en kimmels heet het geheel toch spiervlees.
Als je de tijd neemt om dit vet weg te snijden blijft er best goed vlees over.
De honden vinden het erg lekker.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2888206
Ik ken bloedvlees ook wel onder de naam schotvlees en dat is voornamelijk waar de kogel het beest heeft gedood/dodelijk verwond en er dus veel bloed is vefloren.
Door haba
#2888208
dat is idd bloedvlees , en het komt idd van het steekgat
vroeger werd dit vlees afgewaterd en daarna als normale snippers verkocht, weet niet of dat nu nog mag , of dat het te arbeidsintensief is.
ik voer dit ook , en alleen de grote bloedproppen snij ik eruit, ligt ook aan de vakkundigheid van de slachter.
Door Anne in Zweden
#2888840
kakocavi schreef: Dit snap ik niet helemaal. Hoe komen die micro-organismen in de darmen nou in het bloed terecht? Voor zover ik weet gaan de darmen niet meteen lekken als een dier dood is.
Ik heb de info hiervandaan. Hoe het precies zit, weet ik ook niet, maar misschien duurt dat uitbloeden zo lang dat die "Blut-Darm-Schranke" toch kans ziet te gaan lekken?

http://de.wikipedia.org/wiki/Stichfleisch

"Als Stichfleisch wird die Fleischpartie bezeichnet, die rund um die Einstichstelle beim Entbluten von Schweinen oder Rindern entsteht. In das Stichfleisch sickern beim Schlachten durch das aus der Stichwunde fließende Blut erhebliche Mengen an Blut ein. Insbesondere das sog. Tropfblut am Ende der Ausblutung kann infolge des Zusammenbrechens der Blut-Darm-Schranke auch stärker mit Keimen belastet sein.
Stichfleisch darf nur in dafür zugelassenen Betrieben zum Beispiel zu Tierfutter oder technischen Fetten verarbeitet werden. Für den menschlichen Verzehr ist es nicht geeignet. Die Verarbeitung von Stichfleisch in für Menschen bestimmte Lebensmittel ist deshalb laut Lebensmittelgesetz verboten.
Trotzdem gab es in Deutschland mehrere Skandale, bei denen Stichfleisch in Fleisch- und Wurstwaren nachgewiesen werden konnte."
Gebruikersavatar
Door pike
#2888890
Je hebt een maag/darm bloedbarriere (net zoals bijv. Een bloed hersen barriere). Deze barriere laat normaal gesproken alleen bepaalde stoffen door (denk bijv. aan opname van vitamines o.d. via de darmwand). Wat naar mijn idee bedoeld wordt is dat tegen het eind van het leegbloeden deze barriere niet meer funtioneert waardoor stoffen uit het maag/darmstelsel in het bloed terecht kunnen komen en dus met het laatste bloed uittreden en het vlees besmetten waardoor het voor mensen wordt afgekeurd. Aangezien onze honden diverse soorten maag, darmen met inhoud (die van mij tenminste wel) en ontlasting probleemloos eten zou ik niet weten waarom ze dit vlees niet zouden mogen hebben.
Door haba
#2888983
het probleem is dat niet al het vlees voor de honden is ::)door de snelheid  hoe er tegenwoordig geslacht wordt, en de ondeskundigheid van de slachters, wordt dikwijls het darmgedeelte geraakt waardoor er mest het vlees raakt . dit komt niet alleen in het steekgat terecht , maar over het hele karkas, dit wordt met hogedruk afgespoten , maar dit verergerd de besmetting alleen maar :het water met de bacterieen verspreid zich dan en is met het oog niet meer waar te nemen ,en dat is voor de vleesboeren voldoende............
Gebruikersavatar
Door pike
#2889297
haba schreef: het probleem is dat niet al het vlees voor de honden is ::)door de snelheid  hoe er tegenwoordig geslacht wordt, en de ondeskundigheid van de slachters, wordt dikwijls het darmgedeelte geraakt waardoor er mest het vlees raakt . dit komt niet alleen in het steekgat terecht , maar over het hele karkas, dit wordt met hogedruk afgespoten , maar dit verergerd de besmetting alleen maar :het water met de bacterieen verspreid zich dan en is met het oog niet meer waar te nemen ,en dat is voor de vleesboeren voldoende............
Ja, dit gebeurt ook, hiermee breng je besmet vlees in de handel. Maar dit is een ander gebeuren dan het niet meer functioneren van de darm/maag bloedbarriere.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2982890
Met dat "kiemen" wordt misschien bedoeld dat dat deel van het dier vatbaarder is voor bederf, gezien het langslekken van bloed, evt in aanraking komen met mest en omdat het langer aan de open lucht is bloodgesteld tijdens het uitlekken. Deze combi is voor micro-organismen en dus bederf ideaal. (vocht/temp/zuurstof)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door