Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door westie
#304906
Ik heb net vis gekocht en in stukken gehakt en dit bij haar groenteprut gedaan. Ze begon meteen aan te vallen. Nu is de groente prut niet opgegeten, maar er bleven restjes aan de vis plakken en die at ze wel op. Ze heeft er echt van genoten :D. Een hele vis was wel te veel. Dus het restant heb ik nu ingevroren voor een andere keer. Probeer morgen bij de BiBi een beetje groente mix te mengen. Hoe dan ook ben blij dat vis wel een succes was. Alleen met de staart had ze wat moeite, maar daar heeft ze even op zitten na kauwen. De kop had ik achtergelaten bij de visboer. Dat zie ik zelf niet zo zitten :-[. Maar ik ga haar nu zeker 1x in de 2 weken vis geven. Vroeg me wel af of ik dan niets moet toevoegen om aan de juiste verhoudingen te komen. ???
Laatst gewijzigd door westie op vr 15 apr 2005, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door the dude
#304910
Met die vissekoppen had ik ook moeite maar ik merk dat ze die juist het lekkerst vinden ! In de ogen zitten ook veel goeie dingen heb ik me laten vertellen.

Als ik paco een visje geef denk ik die gaat eerst voor de filets maar hij pakt eerst de kop.
Door westie
#304911
Ik ben inderdaad bang dat straks de ogen blijven liggen en de kinderen dit meteen als knikkers gaan gebruiken ;D. Zelf vindt ik het niet bepaald prettig om het te moeten oprapen. ;)
Door Nelly
#305384
Hier krijgen ze om de andere dag bibi en zelf samengesteld. Bibi staat voor zich, zelf samenstellen probeer ik zo gevarieerd mogelijk te doen. Zo heb ik 1 dag in de week dat ik penslappen in combi met kippenekken geef. Ook is er 1 dag dat ze stukken kopvlees in combi met spiervlees (gemalen) krijgen. Dan is er nog een " van alles wat dag" , wat ze dan krijgen kan varieren van runderstrotten tot hele konijnen, eenden of (parel)hoenders. O, bijna vergeten, er staat ook nog af en toe schapenvlees op het menu. :) Op de dagen dat ik zelf samenstel krijgen ze bovendien 's morgens een lekker groentemixje met yoghurt, evt. vis uit blik en eitje. Denk zelf dat ze aardig gevarieerd te eten krijgen.
Door westie
#306368
Dat is aardig wat. Ik denk dat een heel konijn :o bij ons nooit wat zal worden, daar ze daarvan volgens mij wel 4 dagen kan eten. ;). Ik kan morgen aan kippennekken komen, dus dat gaan we morgen proberen. Groentemix krijg ik er niet in, niet met ei, niet met yoghurt. Nu moet is zeggen dat ze momenteel niet zo lekker is, dus als ze zich beter voelt probeer ik het wel nog een keer. Ze eet nu zelfs de bibi niet. Of komt dit door de grote maaltijd vis. Is ze nu verwend? ;) Het vleesafval durf ik nu niet meer te kopen. Dus varieer wel met de kippennekken (als het wat wordt), de vis en pens. Bedankt allemaal voor de info :)
Door westie
#306407
Ze speelt wel, loopt langzamer dan normaal. Wil niet lang zitten (liggen en staan wel). Haar vulva ziet er wat roder uit en haar tepels zijn (weer) opgezet. Waren net aan het slinken. Ik zelf dacht weer een ontstoken vulva, maar dierenarts wil haar zo zien. Zij zegt of het is schijnzwangerschap of baarmoederontstekeing, maar moet langskomen om te bepalen.
Door westie
#306535
Ze was 6 weken geleden loops geweest. (begon 9 weken geleden). Ben net bij dierenarts geweest. Ze heeft baarmoederontsteking :'(. Dus 2 weken anti-biotica en pijnstillers voor de eerste dagen. En dan weer terugkomen. Medicijnen geven zal ook problematisch verlopen, want die heb ik net gegeven met leverworst (is ze gek op dus mooie manier om medicijnen te geven). Met moeite at ze de leverworst op. Heb net Bibi neergezet. Ze wil niet eens in de buurt komen van haar etens bak. :-\
Door tieneke
#306543
Daarom at ze niet...beterschap voor haar :-*
Geef de komende tijd probiotica aan haar,zeker gezien de antibiotica geen overbodige luxe.
Door Thunder
#306646
Lizzy schreef: Natuurlijk kun je, wanneer je Bibi geeft, ook orgaanvlees geven. Maar. Bibi bestaat al voor een behoorlijk groot deel uit orgaanvlees (compleet of niet compleet. Orgaanvlees is nou eenmaal goedkoper als spiervlees).


KVV bevat dus in verhouding veel orgaanvlees. Nu ben ik weer ff kritisch aan het denken. Is er controle op hoeveel orgaanvlees erin gaat? En ik had ook al eerder gelezen dat er in Duck geen gemalen bot zit. Zit er dan een andere vorm aan calcium in? En zoja,welke dan? Dan begin ik hier weer te peikeren,hoe compleet is compleet versvoer,en zijn de verhoudingen wel altijd optimaal?
Zal weer wel een stomme opmerking zijn die je jullie dadelijk kunnen weerleggen! ;D ::)
Door westie
#311568
Lizzy schreef: Hihihi, nou je hoeft niet te schrikken hoor ;D! Het percentage orgaanvlees in Bibi schijnt ongeveer 30% tot 35% orgaanvlees te bevatten. Het gaat mij er dus om wat je dan daarnaast nog geeft. Ik zou dan zelf dus niet kiezen voor een onbekende mix met orgaanvlees.

Overigens bevatten alle kvv-merken veel orgaanvlees. Er zijn zelfs merken die alleen orgaanvlees verwerken.

Je kunt best af en toe een maaltijd met pens inlassen hoor. Dat is geen probleem. Maar Bibi Natuur en Bibimix bevat behoorlijk wat pens, dus ik zou het zelf niet te vaak doen (da's mijn persoonlijke mening). Ik zou zelf kiezen voor bijv. rauwe sardientjes, eendennekken, parelhoen of konijnkarkassen (en beginnen met kippen en/of eendennekken om te laten wennen aan bot) en dus geen orgaanvlees.
Ik zal haar zeker een keer per week kipoennekken geven en een keer of vis of pens. Echter toch even een klein vraagje. Als je zelf samensteld moet je maar 10% orgaanvlees gebruiken. Is KVV dan wel goed samengesteld?
Door Lizzy
#311572
westie schreef: Ik zal haar zeker een keer per week kipoennekken geven en een keer of vis of pens. Echter toch even een klein vraagje. Als je zelf samensteld moet je maar 10% orgaanvlees gebruiken. Is KVV dan wel goed samengesteld?
Het is 10% tot 15%. En er zijn merken die rond de 25% zitten, die rond de 35% zitten en er zijn merken die rond de 80% zitten. De eerste twee vind ik redelijk acceptabel, maar de merken die volledig uit orgaanvlees bestaan: die zou ik zelf niet geven. En tja, het percentage orgaanvlees is dus aan de hoge kant. Maar ik vrees dat het product betaalbaar moet blijven.... En orgaanvlees is nou eenmaal goedkoper als spiervlees.
Door westie
#311578
:)OK. Dus eigenlijk zou dat betekenen dat ik er echt beter aan doe zo minmogelijk pens te geven (een keer per maand of zo), maar een keer in de week die kippennekken en een keer vis? Of mag je niet zo vaak vis geven? En zit er in CB minder orgaanvlees of is dat gelijk aan bibi?
Door Lizzy
#311580
westie schreef: :)OK. Dus eigenlijk zou dat betekenen dat ik er echt beter aan doe zo minmogelijk pens te geven (een keer per maand of zo), maar een keer in de week die kippennekken en een keer vis? Of mag je niet zo vaak vis geven? En zit er in CB minder orgaanvlees of is dat gelijk aan bibi?
Op zich denk ik dat je daar wel een juiste conclusie trekt, hoewel in de meeste kvv merken ook gemalen kippenbot zit. Dus als je extra veel afwisseling zou willen geven, dan zou je ook kunnen kiezen voor bijv. parelhoenkarkassen, eendennekken, konijnkarkassen en vleessoorten die je niet zo vaak geeft via de kvv. Ik denk dan aan kalkoenvlees of lamsvlees of geitenvlees. Vis kun je ook prima geven! Zo'n 1 keer per week is perfect. Ik zou niet vaker als 2 keer per week vis geven.

Of CB dezelfde hoeveelheid orgaanvlees gebruikt als Bibi of meer of minder: dat weet ik helaas niet. De versvkeesfabrikanten zijn niet zo open over de percentages. (van Bibi weet ik dat het ongeveer 35% orgaanvlees in moet zitten omdat dat dat gevraagd is aan de maker van Bibi).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 28 apr 2005, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door westie
#311583
bedankt voor de info. Stukken duidelijker nu. Ga inderdaad eens kijken naar lamsvlees. Ze eet de kippennekken nu overigens heel. Betekend dit dat ik nu ook lamsribbern kan gebruiken?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door