Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2438761
Nav een topic van jaren geleden hier op BP (ik meen van @Lil), waarin een link naar een duitse dierenarts met zijn voeders en zijn stelling dat iedereen, mensen en dieren, zout in het dieet absoluut nodig hebben:

Is het goed keukenzout (gejodeerd misschien?) aan barfdieet toe te voegen? En hoeveel zou er dan toegevoegd moeten worden?
Of liever een klein beetje algen? (heb ik tot nog toe nog nooit gedaan, geen zout, noch algen)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2438800
Ik zou nooit zout toevoegen aan eten voor honden of katten. ;)
Ik ga er ook van uit dat ieder dier zelf ook zout bevat  zoals onze huid-vlees.
Mss zeg ik nu wel iets heel doms :o
Door Mowgli
#2438952
Hier in Duitsland zijn zeer veel barfers die ook zout toevoegen. Daarbij moet ik wel zeggen, dat de barfers hier in DE niet "natuurlijk supplementeren" dus geen prooidier "nabouwen". In plaats hiervoor gebruiken ze dus voedingssupllementen en voegen dus ook zout toe als deze voedingssupplementen geen zout bevatten.

Ik zelf zou ook absoluut geen zout toevoegen, zeker niet na ons trauma met Pugsley, onze vorige kater die met stinkbl*ik is opgegroeid  en hierdoor (waarschijnlijk) chronisch nierfalen heeft opgelopen.
In de natuur eten de dieren toch ook geen extra zout.
Door Annemarie Rijnveld
#2438988
Liekiepiekie schreef: Hier in Duitsland zijn zeer veel barfers die ook zout toevoegen. Daarbij moet ik wel zeggen, dat de barfers hier in DE niet "natuurlijk supplementeren" dus geen prooidier "nabouwen". In plaats hiervoor gebruiken ze dus voedingssupllementen en voegen dus ook zout toe als deze voedingssupplementen geen zout bevatten.

Ik zelf zou ook absoluut geen zout toevoegen, zeker niet na ons trauma met Pugsley, onze vorige kater die met stinkbl*ik is opgegroeid  en hierdoor (waarschijnlijk) chronisch nierfalen heeft opgelopen.
In de natuur eten de dieren toch ook geen extra zout.
Tja, dit is niet helemaal zo, naar het schijnt, in de natuur zijn er dieren die wel zout likken, olifanten bijv, zij gaan er naar op zoek. Paarden hebben een lik nodig in de wei, of zij in de natuur iets gaan opzoeken wat zout bevat, weet ik niet.
Net zo min ik dat weet wat honden betreft.

Maar ik vind Yuma al een tijdje zo sloom (kan natuurlijk door het warme weer komen, maar zij heeft meer last ervan dan de andere honden lijkt wel) en ik lees dat veel mensen hier kelp en zeewier en zo geven.
Dat bevat toch ook zout?
Aangezien ik Yuma naast vlees, bot, organen/pens en groentes + vis + ei eigenlijk niets anders meer geef, begon ik eigenlijk te twijfelen door oa ook dit verhaal van de duitse dierenarts.
Door Lizzy
#2439210
Hart bevat zout. Zeevis bevat zout. Groenten bevat zout (de ene meer dan de andere). Algen bevatten heel veel zout (en dus ook spirulina).
Door nicolette
#2439213
Hoi annemarie,

Zelf drink ik elke morgen Sole (gemaakt van Keltisch zout). Zeggen dat Sole lijkt op ons bloed. We komen uit de zee uiteindelijk. Hoor ook vaak dat Italianen in zeewater koken??? Is dat waar.

Hier krijgt Vito wel af en toe een aardappetje van ons. Ook gekookt in Keltisch zout. Gebruik nooit gewoon keukenzout.
Geef ook spirulina, kelp en schindlers mineralen over zijn eten. (zo'n 3x per week klein beetje). Heb wel eens gelezen dat mineralen heel belangrijk zijn in de voeding. Denk zo dat in onze maatschappij er niet meer veel mineralen in groente/vlees zitten. Veestapel die vol met antibotica zit en groente vol gif.

Weet ook niet of wolven/vossen in zeer warm weer behoefte hebben aan extra zout. Gaan op onderzoek.

Gr. Nicolette
Door Annemarie Rijnveld
#2439321
Dank voor jullie reacties.
nicolette schreef: Hoi annemarie,

Zelf drink ik elke morgen Sole (gemaakt van Keltisch zout). Zeggen dat Sole lijkt op ons bloed. We komen uit de zee uiteindelijk. Hoor ook vaak dat Italianen in zeewater koken??? Is dat waar.

Hier krijgt Vito wel af en toe een aardappetje van ons. Ook gekookt in Keltisch zout. Gebruik nooit gewoon keukenzout.
Geef ook spirulina, kelp en schindlers mineralen over zijn eten. (zo'n 3x per week klein beetje). Heb wel eens gelezen dat mineralen heel belangrijk zijn in de voeding. Denk zo dat in onze maatschappij er niet meer veel mineralen in groente/vlees zitten. Veestapel die vol met antibotica zit en groente vol gif.

Weet ook niet of wolven/vossen in zeer warm weer behoefte hebben aan extra zout. Gaan op onderzoek.

Gr. Nicolette
Ja en nee, haha.
Vissers op zee deden dat. Hadden natuurlijk geen gewoon water bij zich, en behielpen zich op die manier.
Ook wel mensen die iets aparts af en toe willen doen, gebruiken weleens zeewater bij vooral visgerechten, ook weleens om de pasta te koken.
Maar dit gebeurt zeker niet vaak, het zeewater is natuurlijk ook niet zo gezond door de verschrikkelijke vervuiling die je niet ziet, maar er wel is. Het wordt dus ook zeeeer afgeraden.

''Geef ook spirulina, kelp en schindlers mineralen over zijn eten. (zo'n 3x per week klein beetje). Heb wel eens gelezen dat mineralen heel belangrijk zijn in de voeding. Denk zo dat in onze maatschappij er niet meer veel mineralen in groente/vlees zitten. Veestapel die vol met antibotica zit en groente vol gif.''

Ja, dit is wel een punt. Ben ik al eens eerder tegengekomen.

@Lizzy, zal ik dan toch maar af en toe ook iets toevoegen? Iets als kelp of spirulina?
Door Lizzy
#2439323
Ja weet je, er zitten hier bossen met honden die al 10 jaar of langer KVV of BARF eten waar nog nooit zout of kelp of weet-ik-wat aan toe is gevoegd, die hebben allemaal nergens last van, zijn zo energiek als wat. Zou uitgerekend jouw pup een zouttekort hebben?
Door Annemarie Rijnveld
#2439343
Lizzy schreef: Ja weet je, er zitten hier bossen met honden die al 10 jaar of langer KVV of BARF eten waar nog nooit zout of kelp of weet-ik-wat aan toe is gevoegd, die hebben allemaal nergens last van, zijn zo energiek als wat. Zou uitgerekend jouw pup een zouttekort hebben?
:biggrin2: OK, dan geef ik niets. Dank je.
Yuma zal wel sloompies zijn door de hitte. Vandaag trouwens liep ze niet te hijgen als een stoomlocomotief, tis nu 20 graden, ipv van 33.
Door Annemarie Rijnveld
#2440326
Naomi M. schreef: Ik lees net dat honden een zoutvergiftiging kunnen oplopen en dat dat niet zo best is.
http://www.hondenplanet.nl/winter-en-sneeuw/zoutvergiftiging-bij-honden/

Ik zou dus geen zout geven. Sardientje/zalm lijkt mij voldoende voor de natuurlijke zouten.
Hoi Naomi, bedankt voor de link! Kheb t gelezen, en duidelijker dan dit...
Geen zout dus of zoute dingen toevoegen, das heel duidelijk.
Door Lizzy
#2440387
Een snufje zout is wel iets anders als een eetlepel zout naar binnen kiepen om je hond te laten braken. Maar dan nog ben ik van mening dat zelfs een snufje zout niet noodzakelijk is en je hond met natuurlijke rauwe/verse voeding (waar zeevis, al dan niet zeewier, orgaanvlees (nier bevat ook aardig wat zout) en groenten) wordt gevoerd.
Door Annemarie Rijnveld
#2440392
Lizzy schreef: Een snufje zout is wel iets anders als een eetlepel zout naar binnen kiepen om je hond te laten braken. Maar dan nog ben ik van mening dat zelfs een snufje zout niet noodzakelijk is en je hond met natuurlijke rauwe/verse voeding (waar zeevis, al dan niet zeewier, orgaanvlees (nier bevat ook aardig wat zout) en groenten) wordt gevoerd.
Ja Liz, ditte dus, met als bevestiging hetgeen jij schrijft in de link :)
Door Lida. S
#2440404
Mijn hond heeft de ziekte van addison. Eén van de kenmerken hiervan is dat hij zelf helemaal geen zout (natrium) kan aanmaken. Om dit tekort aan te vullen krijgt hij dagelijks 5 gram zout (2x per dag 2,5 gram) Hij weegt ca 40 kg. Dat is dus iets meer dan 0,1 gram per kg lichaamsgewicht per dag.  Het lijkt me erg vreemd dat een gezonde hond extra zout zou moeten krijgen,  want de zoutbehoefte is erg klein.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door