Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#292081
Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn hondjes iets zouden overkomen door het eten van botten. Daarbij....heb ik ook nog te maken met een man die er niet zo voor is en zolang het goed blijft gaan is er niks aan de hand maar o wee als ze wat harder poepen...dan heb je het gedonder al in de glazen.
Ik blijf er ook altijd bij en moet zeggen...dat het laatste stuk van de ribben vrij hard zijn dus die gaan de kliko in.
Het blijft oppassen dus!
#292317
Cherry schreef: Maar als je hond doodziek word of zelfs sterft van iets dat jij hem gegeven hebt dan is je leven wel naar de kl*ten en heb je levenslang een schuldgevoel.
Ik zou mijn honden niet anders willen voeren maar ik gruw bij de gedachte wat er kan gebeuren als het misgaat.
Toevallig las ik op een ander forum over een hond die bijna gestikt was omdat hij zijn brokken te snel naar binnen schrokte. Het hele leven bestaat uit risico, voor mens en dier. Ik blijf erbij als ze botten hebben en meer kan ik niet doen. Verder weegt het risico hier niet op tegen het plezier wat ze ervan hebben, ik zie dat hun vacht aanzienlijk verbeterd is, de twee honden met veel diarree hebben het nooit meer. Ik maak me dus geen zorgen maar let wel op ;)
#292321
Cherry schreef: Maar als je hond doodziek word of zelfs sterft van iets dat jij hem gegeven hebt dan is je leven wel naar de kl*ten en heb je levenslang een schuldgevoel.
Ik zou mijn honden niet anders willen voeren maar ik gruw bij de gedachte wat er kan gebeuren als het misgaat.
Dit vind ik dus echt onzin. Ik geef deze voeding aan mijn honden omdat a)het gezond is b)ze alleen op deze manier een goed gebit behouden en c)omdat ze het geweldig en heerlijk en fantatisch vinden en d)omdat dit gewoon natuurlijke voeding is voor onze wolfjes in hondenkleertjes.

Dus nee, ik zou beslist niet met een levenslang schuldgevoel lopen als er iets mis zou gaan. Ik doe dit uit volle overtuiging en ik doe dit voor hen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als er wat mis zou gaan, maar een schuldgevoel? Nee. Gewoon pertinent niet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 01 apr 2005, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#292428
OK ff wat kansberekening:

Feiten
2 jaar barfplaats: 2 ongelukken
aantal gebruikers: 1700
aantal gebruikers per dag: gemiddeld 45

Aannames
- gemiddeld aantal honden per gebruiker: 1.5
- gemiddeld aantal bot-maatlijden per hond per week: 4
- actieve gebruikers: 103 (mensen die op de hoe eet mijn hond enquete hebben geantwoord)
- percentage bruikers die bot maaltijden geven: 68%
- er zijn mensen die pas net barfen, maar er zijn ook mensen die al veel langer barfen dan de site bestaat, dus ik neem aan dat 103 gebruikers al 2 jaar barfen.

dus...

(percentage actieve gebruikers dat barft * aantal honden * aantal botmaaltijden per week) / aantal dagen in een week.

((103 * 68%) * 1,5 * 4) / 7 = 60.03 bot maaltijden per dag

aantal botmaaltijden per dag * dagen gegeven
60 * 731 = 43.885 botmaaltijden

aantal keren dat het mis ging: 2

in procenten is dat dus niet eens uit te drukken we hebben het over 5 promille

Bronnen: hoe eet mijn hond 2005 topic, statistieken pagina.
Door Ordell
#292443
the dude schreef: OK ff wat kansberekening:

Feiten
2 jaar barfplaats: 2 ongelukken
aantal gebruikers: 1700
aantal gebruikers per dag: gemiddeld 45

Aannames
- gemiddeld aantal honden per gebruiker: 1.5
- gemiddeld aantal bot-maatlijden per hond per week: 4
- actieve gebruikers: 103 (mensen die op de hoe eet mijn hond enquete hebben geantwoord)
- percentage bruikers die bot maaltijden geven: 68%
- er zijn mensen die pas net barfen, maar er zijn ook mensen die al veel langer barfen dan de site bestaat, dus ik neem aan dat 103 gebruikers al 2 jaar barfen.

dus...

(percentage actieve gebruikers dat barft * aantal honden * aantal botmaaltijden per week) / aantal dagen in een week.

((103 * 68%) * 1,5 * 4) / 7 = 60.03 bot maaltijden per dag

aantal botmaaltijden per dag * dagen gegeven
60 * 731 = 43.885 botmaaltijden

aantal keren dat het mis ging: 2

in procenten is dat dus niet eens uit te drukken we hebben het over 5 promille

Bronnen: hoe eet mijn hond 2005 topic, statistieken pagina.
Mooi gedaan.. :D
Volgens mij veroorzaakt het eten van botten nauwelijks problemen, ook de hardere botten. Ik denk des te meer barfmaaltijden de hond krijgt, dus grotere stukken vlees, bot ed, des te beter hij in staat is te verteren. Als je bv. uitsluitend KVV te eten zou geven, hoeft de maag m.i. minder hard te werken, en is daardoor "luier" dan de maag die altijd grotere stukken vlees ed. voor zijn kiezen krijgt. Ik denk ook dat het zijdelings te maken heeft met het aantal maaltijden dat een hond verstrekt krijgt. Ook hierbij geldt ook dat m.i. hoe meer maaltijden per dag een hond krijgt, hoe minder hard een maag hoeft te werken, en nooit zijn optimale rekbaarheid en bespiering haalt. Dit geldt voor alles wat in- en uit kan rekken. Hoe harder dit moet werken, hoe beter deze in conditie komt.
Resumerend; Een hond die altijd "fijn" voedsel krijgt, en wat dat betreft valt KVV onder dezelfde noemer als brok, en dan ook nog meerdere keren per dag, hoe minder sterk de maag en het spijsverteringsstelsel is. En dan moet je iets beter oppassen als hij eens wel een maaltijd te verwerken krijgt die in grotere stukken in de maag terecht komt. Dan geldt ook; Een hond die altijd grote stukken vlees, orgaan en bot te verwerken krijgt, en het liefst met zo groot mogelijke tusenpozen, heeft een veel sterkere maag en daardoor ook een sterkere vertering. Wanneer zo'n hond eens hardere botten te verwerken krijgt is het risico op ongelukken vrijwel uitgesloten. Tenminste dat denk ik. ;)
#292487
Ordell schreef: Volgens mij veroorzaakt het eten van botten nauwelijks problemen, ook de hardere botten. Ik denk des te meer barfmaaltijden de hond krijgt, dus grotere stukken vlees, bot ed, des te beter hij in staat is te verteren. Als je bv. uitsluitend KVV te eten zou geven, hoeft de maag m.i. minder hard te werken, en is daardoor "luier" dan de maag die altijd grotere stukken vlees ed. voor zijn kiezen krijgt. Ik denk ook dat het zijdelings te maken heeft met het aantal maaltijden dat een hond verstrekt krijgt. Ook hierbij geldt ook dat m.i. hoe meer maaltijden per dag een hond krijgt, hoe minder hard een maag hoeft te werken, en nooit zijn optimale rekbaarheid en bespiering haalt. Dit geldt voor alles wat in- en uit kan rekken. Hoe harder dit moet werken, hoe beter deze in conditie komt.
Resumerend; Een hond die altijd "fijn" voedsel krijgt, en wat dat betreft valt KVV onder dezelfde noemer als brok, en dan ook nog meerdere keren per dag, hoe minder sterk de maag en het spijsverteringsstelsel is. En dan moet je iets beter oppassen als hij eens wel een maaltijd te verwerken krijgt die in grotere stukken in de maag terecht komt. Dan geldt ook; Een hond die altijd grote stukken vlees, orgaan en bot te verwerken krijgt, en het liefst met zo groot mogelijke tusenpozen, heeft een veel sterkere maag en daardoor ook een sterkere vertering. Wanneer zo'n hond eens hardere botten te verwerken krijgt is het risico op ongelukken vrijwel uitgesloten. Tenminste dat denk ik. ;)
Dus jij zou mensen die gedeeltelijk BARF en gedeeltelijk kvv geven en meerder keren per dag eten geven geen botten aanraden ??? of begrijp ik het nu verkeerd ???
Laatst gewijzigd door Jacqueline74 op vr 01 apr 2005, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#292499
the dude schreef: 43.885 botmaaltijden

aantal keren dat het mis ging: 2

in procenten is dat dus niet eens uit te drukken we hebben het over 5 promille
foutje.

een procent van 43885 = 438,85
een promile van 43885 = 43,89
het is dus niet 5 promille maar 0.0456 promille, of 0.0046 procent of 1 op de 22.000 (bij benadering)
#292501
een hond die 4 keer per week botten eet en tien jaar oud word:

(4/7) * 365 * 10 = 2085 botmaaltijden.

hieruit volgt dus dat een op de elf honden in zijn leven een botongeluk krijgt. (je kan ook zeggen mijn hond heeft 9 procent kans om een botprobleem te krijgen gedurende zijn leven, als hij zijn hele leven 4 keer bot per week eet)

Ikzelf denk dat de kans nog veel kleiner is omdat mensen die zo'n ongeluk met hun hond meemaken dit zeker op deze site komen vertellen om andere te waarschuwen, het blijft maar een benadering natuurlijk !
Door Ordell
#292540
Cujo schreef: Dus jij zou mensen die gedeeltelijk BARF en gedeeltelijk kvv geven en meerder keren per dag eten geven geen botten aanraden ??? of begrijp ik het nu verkeerd ???
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen maar dat die net en tikkeltje beter hond in de gaten moeten houden... :)
#292676
the dude schreef: foutje.

een procent van 43885 = 438,85
een promile van 43885 = 43,89
het is dus niet 5 promille maar 0.0456 promille, of 0.0046 procent of 1 op de 22.000 (bij benadering)
Wauw, leuk, deze berekening! Hartelijk dank. Volgens mij geeft het wel een aardig beeld zo!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door