Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door NancyS
#291819
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee op Barfplaats en hier dan mijn eerste vraag.
Mijn hond staat sinds een paar maanden volledig op kvv oa Carnibest, Rodi en Smuldier.
Sinds vorige week wonen wij in een huis met grote tuin en heb ik weer een vriezer.
Nu wil ik beginnen met parttime zelf samenstellen.
In mijn vriezer liggen nu 2 kilo kippenbouten en 1 kilo kipkarbonaadjes.
Ik heb al gelezen dat ik beter met kippennekken kan beginnen maar een adres daarvoor heb ik nog niet.
Kan ik de bouten en karbonaadjes nu zo bewerken dat ik daar ook mee kan beginnen ?
Ik heb een hand vleesmolen van mijn moeder gekregen, kan ik daar misschien de botten in malen ?
Ik wil behalve de kip ook runderlappen, pens, hart en natuurlijk ook een groentemix gaan geven.
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Groetjes, Nancy en Kelly
Door Audrina
#291835
De botjes in die bouten en karbonaadjes zitten goed verstopt in het vlees, dus het is vrij moeilijk om die met een hamer ofzo aan diggelen te meppen. Maar als je ook een vleesmolen hebt, kan je het proberen te malen want kippenbotjes zijn in principe niet zo heel erg hard. Moet je hond makkelijk kunnen hebben. ;)
Door Laundry
#291881
Nu zijn wij in het gelukkige bezit van een vleesbijl (Action 1,75 euro).

Met de achterkant van het bijltje mep je een aantal keer stevig op het kippetje. Zorg ervoor dat je ook het gewricht verpletterd.
De pootjes blijven zo een geheel, maar het bot aan de binnenkant is nu wel vermorzeld.

Maar met de rug van een zwaar mes of de smalle kant van een kleine hamer kan het ook. Of een tuinschaar, maar persoonlijk vind ik die niet handig.)
Door NancyS
#292381
Laundry schreef: Nu zijn wij in het gelukkige bezit van een vleesbijl (Action 1,75 euro).
Bedankt voor de tip, ik ga gelijk even bij de Action kijken voor "gereedschap".
Voor de prijs hoef ik het zeker niet te laten ;D
Door carlala
#297921
en als je hond al kippevleugels en lamsribben eet, moet ik dan die bout ook nog met zo'n bijl bewerken :-\

want dan moet ik ook morgen naar de action :P

Kilo kippebouten bij de ah in de aanbieding 1,79. (moet je wel een sticker plakken)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#298017
carlala schreef: en als je hond al kippevleugels en lamsribben eet, moet ik dan die bout ook nog met zo'n bijl bewerken :-\

want dan moet ik ook morgen naar de action :P

Kilo kippebouten bij de ah in de aanbieding 1,79. (moet je wel een sticker plakken)
Hier krijgen ze die bout gewoon zo
Door the dude
#298396
Ik ben met paco (franse bull) ook begonnen met een kippebout, zonder dat hij hiervoor bot had gegeten.

Ik heb hem zelf vast gehouden zodat hij makkelijk kon scheuren en knippen, en dit ging perfect ! Dit zou ik jou ook aanraden want je kan dan zien hoe het gaat en eventueel direct ingrijpen mocht er iets mis zijn.

Overigens hak ik tegenwoordig twee snedes in een kippenbout voordat ik hem geef omdat het vierkante stuk niet in zijn bek past, en hij het dus niet kan kauwen. Hierdoor maak ik het vierkante stuk wat langer. Zie ook tekening, de rode lijnen zijn mijn hakwerk. (tis een brakke tekening, i know)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door the dude op do 07 apr 2005, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#298720
Ze krijgen ze bij mij ook gewoon zo.
AH heeft regelmatig zijn kippenbouten en drumsticks in de bonus.

Groet, Sieneke
Door carlala
#298758
drumsticks ook.

al het vlees behalve varkensvlees?
(misschien is dit wel een hele domme vraag :-\)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#298759
carlala schreef: drumsticks ook.

al het vlees behalve varkensvlees?
(misschien is dit wel een hele domme vraag :-\)
Ja drumsticks kan je ook gewoon geven.

Hier krijgen ze beslist geen varkensvlees, de kans op aujezki kan dan wel klein zijn maar toch, en varkensvlees is ook vlees wat nogal snel voor reacties zorgt, dus als je het aan mij vraagt blijf je verre van varkensvlees voor je hond.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#299322
Joep eet zijn kippenbout ook gewoon zo. Heb zelf soms de indruk hoe groter het bot, hoe beter er wordt gekauwd. Alhoewel wij in het bezit zijn van een prima kauwende teckel, of het nu grote of kleine botten zijn.
Door pippie
#299332
Ze eten hier allemaal gewoon hun kippebout en nee varkensvlees is hier ten strengste verboden, dat krijgen ze dus echt niet.
Addy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door