Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Barbaravh
#2406609
Daarnet op wandeling heeft mijn labrador een eend gevonden in het gras. De eende leefde nog toen we ze vonden, maar ze zat eigenlijk al te sterven. Ik zag dat er een slak op haar tong zat, die heb ik eraf gedaan. Nu bij thuiskomst zie ik dat er nog een slak in haar keel zit, en ik voel in de hals ook redelijk wat bolletjes zitten, dus waarschijnlijk allemaal slakken. De eend is dus waarschijnlijk gestikt.

Zou ik deze eend aan de honden kunnen geven of is het niet te vertrouwen.?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2406618
Als de eend nu nog leeft zou ik acuut dierenambulance of vogelopvang ofzo bellen en zsm medisch laten behandelen.
Als de eend nu niet meer leeft, zou ik deze denk ik niet meer willen voeren. Je weet niet zeker of die bolletjes allemaal slakken zijn en wat de reden is geweest dat de eend ineens allemaal slakken ging eten.
Door Barbaravh
#2406621
De eend stierf al een minuutje nadat we ze gevonden hadden. Volgens dat ik de hals voel, zullen er wel heel wat slakken inzitten...
Door Xada
#2406657
Ik zou hem niet voeren. Hoe komen die slakken in een eend? Ik heb nog nooit gehoord dat eenden slakken eten en ook niet dat slakken zo in een eend kunnen kruipen.
Wat je wel zou kunnen doen is de keel open snijden en eens kijken of het wel slakken zijn.
Misschien heerst er iets onder de wilde eenden en in een verloren ogenblik kunnen honden vrij snel een eend opeten zonder dat je het ziet of dat ze al wat kleins opgegeten hebben en daar ziek van worden.
Door Barbaravh
#2406738
Kheb de eend open gedaan en de slakken zaten tot in de maag (?). Kheb dit nog nooit gezien of gehoord. Er zaten er echt een stuk of 20-25 in.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2407742
Ik denk wel dat slakken op het natuurlijke menu van eenden staan.
Maar ik vind het vreemd dat ze daaraan gestorven zou zijn als de slakken in orde waren. Misschien waren de slakken wel vergiftigd.
Ik denk dus niet dat ik ze zou voeren.
Ik zou denken dat, als de slakken ok waren en de eend zelf niets mankeerde, de eend ook gewoon ok zou zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#2407750
Wat voor soort slakken waren het eigenlijk?
Eenden eten veel waterslakken. Dus net als pearlsofpassion zegt, het is vreemd dat ze daaraan dan gestorven is. Het kan natuurlijk zijn dat de slakken niet goed waren, maar het kan ook zijn dat de eend iets heel anders mankeerde.
Door Barbaravh
#2409091
Het waren zulke slakken: http://www.natuurpunt.be/uploads/biodiv ... inslak.jpg
Er zat nog een levende op haar tong, bij thuiskomst zie ik er nog een helemaal achter haar keel zitten, en die kroop nog verder weg.
De slakken die dieper zaten, waren volgens mij wel dood.
Heb ook even gegoogled en blijkbaar eten eenden slakken, maar of ze ook huisjesslakken eten vind ik niet terug.
De eend was heel mager, of het zou nog een jong beestje moeten zijn?
Ik vond het eigenaardig, heb de eend toch maar niet gevoerd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2409194
De zoetwaterslakken hebben allemaal een huisje. Dit waren dus landslakken. Als de eend zo mager was was hij waarschijnlijk ziek of kon hij om andere reden slecht aan voedsel komen en heeft zijn toevlucht gezocht tot landslakken? Ik heb een tijd geleden eens een eend meegenomen die ook net dood was, deze was ook broodmager. In de maag zaten de pitten van een aantal kornoeljebessen, verder helemaal niets. De darmen waren ook leeg. Mijn honden moesten er niks van weten, maar een lekkere vette wilde eend die moeten ze ook niet dus dat zegt niks. Ik denk dat vooral vrouwtjeseenden het nogal te verduren hebben, omdat ze continu door mannetjes achterna worden gezeten. Daarnaast moeten ze op hun eitjes zitten, of op hun pulletjes passen, ze hebben vaak geen tijd om eten te zoeken. Ik denk dat er veel verhongeren.
Door johanna25
#2409471
misschien een aantal slakken gegeten die giftige slakkenkorrels op hadden, tis een mogelijkheid
Gebruikersavatar
Door pike
#2409601
johanna25 schreef: misschien een aantal slakken gegeten die giftige slakkenkorrels op hadden, tis een mogelijkheid
Heb je ook slakkenkorrels die níet giftig zijn?  ::)
Kan natuurlijk ook zijn, maar ik heb begrepen dat ze nog leefden. Maar goed, ze gaan natuurlijk niet direct dood als ze van korrels eten.
Door tomcat
#2410434
Zeker met een dode wilde eend bij dit warme weer zou ik oppassen. Als ie doodgegaan is aan botulisme en je hond eet er van kan je hond ook botulisme oplopen.  Bepaalde botulismevarianten zijn ook voor honden erg gevaarlijk (geeft verlammingen) en kunnen dodelijk zijn.  Niet voeren dus.
Door mona
#2411111
nee ik zou hem ook niet voeren.
ik zou het niet vertrouwen je weet nooit waaraan hij is gestorven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door