Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door brendav
#280488
hoi allemaal.

ik ben in het bezit van een witje van vier en een DH dametje van bijna 8.
Nu heb ik al meerdere verhalen gehoord over geven van yoghurt,levertraan bepaalde olies en groentes en knoflook tegen de vlooien.
MIjn honden krijgen enrgique versvlees en jarco natuurzuiverebrokken.
hiernaast wil ik dan graag begruik maken van groentes e.d olie en noem maar op.
wie kan mij de hoeveelheden vertellen en wat goed is en wat niet. ze krijgen in het weekend wel al biogardde .
wat mogen ze wel en niet vangroente en/of fruit?
ik hoop op een snelle reactie want ik popel om te beginnen.
Door Nelly
#280519
Wat ze van groenten in ieder geval nIEt mogen is prei en ui. Fruit was geloof ik iets met mango, de pit ervan of zo, weet ik niet meer precies. De hoeveelheden hou ik eigenlijk nooit zo bij, ik doe dat op gevoel; ik heb 3 witten, een oude reu van bijna 12, een teefje van 6 en een pup-reu van bijna 6 mnd. :D Verder is het goed om borage olie en visolie te geven.
Maar waarom kijk je niet in de bieb? Daar vind je antwoord op al je vragen. Als je in het hoofdmenu naar beneden scrolt, kom je hem vanzelf tegen.
Succes!
Gr. Nelly en The A-team.
Door brendav
#280530
he thanxx daar had ik nog niet aan gedacht de bieb,

komt jouw jongste telg toevallig van of the white miracle bij Netty v Arkel.
Daar komt noah ook vandaan nl hij heet volledig Benjamin Noah of trhe white Miracle en is de zoon van Kimmetje en Ringo
ik dacht nl dat jij daar de pup had omdat ik dat meen ik ergens had gelezen dat een puppykoper al twee witjes had nelly heette en wachte op een pup van Kyra.
bedankt in ieder geval

groetjes Brenda
Door Nelly
#280538
Ja hoor, klopt helemaal; hij heet officieel Akyra's Andor of the White Miracle. :D
Door Nelly
#280541
en het leuke is dat de fokster van m'n oudste nu ook een zusje van m'n jongste heeft, da's Oona of the White Miracle. Knappe reu heb jij trouwens ook. Waar komt die vandaan?
Door brendav
#280546
Noke is zoals ik al zei ook van Netty, hij is uit het vorige nest 4 jaar geleden van kin en Ringo en heet Voluit benjamin Noah of the white Miracle hij is een volle broer van Billy en is ietsie later als billy geboren maar wel de pup naar billy billy was eerstgeborene en noah tweede
Door brendav
#280556
haha nee Billy is veel groter Noah is een stuk fijner weegt 34 kilo en is 62cm schofthoogte.
Darling Indigo ook een broer van die twee (en de hond van mijn buurman) is wel groter dan oah maar kleiner als Billy.
Door Lizzy
#280564
brendav schreef: hoi allemaal.

ik ben in het bezit van een witje van vier en een DH dametje van bijna 8.
Nu heb ik al meerdere verhalen gehoord over geven van yoghurt,levertraan bepaalde olies en groentes en knoflook tegen de vlooien.
MIjn honden krijgen enrgique versvlees en jarco natuurzuiverebrokken.
hiernaast wil ik dan graag begruik maken van groentes e.d olie en noem maar op.
wie kan mij de hoeveelheden vertellen en wat goed is en wat niet. ze krijgen in het weekend wel al biogardde .
wat mogen ze wel en niet vangroente en/of fruit?
ik hoop op een snelle reactie want ik popel om te beginnen.
Ik zou geen levertraanolie geven. Dit bevat vitamine A en D is dit is over te doseren. Energique en brokken bevatten beide vitamine A en D in een ruim voldoende hoeveelheid.

Olie die wel goed is om af en toe te geven is visolie.

Je kunt ook groentemix maken van rauwe groentes en even kijken op http://www.barfclub.nl/groentenz.htm

Hier staat ook welke groentes je niet moet geven, welke groentes je voorzichtig mee moet zijn en je kunt hier vast ideetje op doen over welke groentes je wel kunt gebruiken. Prei en ui moet je niet geven. En knoflook mag je alleen in beperkte mate geven. Teveel knoflook kan bloedarmoede veroorzaken. Ongeveer een half teentje per hond per keer en dat zo'n 3 a 4 keer per week is voldoende voor een volwassen middelgrote hond. Pups en kleinere honden nog veel minder geven.

Qua fruit schijn je niet al teveel druiven te mogen geven. Verder kan ik geen fruit bedenken dat je niet zou moeten geven. Wel altijd pitten verwijderen, ook van appel.

Yohurt en kwark kun je gewoon een paar maal per week geven als extraatje of door de groentemix. Je mag ook best 2 rauwe eitjes per week geven, met schil. En tja, het beste geef je zo min mogelijk/geen brokken....
Door brendav
#280571
bedankt voor alle tips, omdat we druk bezet zijn krijgen ze af en toe brokken, puur gemakzucht ze krijgen het meeste vlees en af entoe yoghurt, we gaan dus idd wat olie toevoegen en groentes, mogen ze ook olijven dit vinden ze nl superlekker. ?
en vaker dan 1 keer per week yoghurt geven, waar krijg je eigenlijk visolie????????
Door Lizzy
#280587
brendav schreef: bedankt voor alle tips, omdat we druk bezet zijn krijgen ze af en toe brokken, puur gemakzucht ze krijgen het meeste vlees en af entoe yoghurt, we gaan dus idd wat olie toevoegen en groentes, mogen ze ook olijven dit vinden ze nl superlekker. ?
en vaker dan 1 keer per week yoghurt geven, waar krijg je eigenlijk visolie????????
Olijven zijn vaak erg zout. Ik zou ze zelf niet te vaak geven. Yoghurt mag je wel meer als 1 keer per week geven hoor. Zeker yoghurt met melkzuurbacterieen is goed. Ik geef zelf een keer of 3 a 4 per week wat zuivel.

Overigens: nee, rauwe eieren zijn niet link qua salmonella. Deze bacterie overleeft namelijk niet in de maag van de hond.
Door Nelly
#280864
brendav schreef: haha nee Billy is veel groter Noah is een stuk fijner weegt 34 kilo en is 62cm schofthoogte.
Darling Indigo ook een broer van die twee (en de hond van mijn buurman) is wel groter dan oah maar kleiner als Billy.
Andor zal ook niet zo groot worden, hij was soieso de kleinste uit het nest (heb hem bewust gekozen hoor, vanwege z'n uitstraling en kennelijk heb ik me daarin niet vergist ;D), hij is nu - bijna 6 mnd oud - 58 cm. en hij zal zeker nog wat de hoogte in gaan, maar ik verwacht dat het bij 62/63 cm. zal stoppen.Da's ook groot genoeg vind ik. Als-ie dan nog een beetje in verhouding uitzwaart ben ik dik tevreden. 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door