petralita schreef: je hebt mailIk heb geen mail ontvangen.![]()
Moderator: Lizzy
Fransosowitz schreef: Om dit topic nog even aan te vullen met onze ervaringen: eind juni 2014 hebben wij een Clatronic FW 3506 gekocht. Dit om vlees ed te malen voor onze puppie.Vleesmolens zijn hoe dan ook niet bedoeld voor het malen van bot. Dus wat dat betreft willen wij iets van die dingen waar ze niet voor gemaakt zijn.
Helaas heeft hij (de machine) het niet lang vol gehouden: vorige week is hij kapot gegaan. Er zijn enkele tanden van twee tandwielen afgebroken. De tandwielen zijn van kunststof.
Er is totaal ca 50kg vlees ed mee gemalen: spiervlees, organen, pens, konijnenkarkassen en eendennekken. Niks groots of hards dus. En er is regelmatig tijd genomen om de machine te laten afkoelen. Maar blijkbaar is het aandrijfmechanisme niet opgewassen tegen de beschreven belasting. De motor is overigens sterk zat: hij is nooit vast gelopen.
Dit bericht is niet om de Clatronic FW 3506 af te kraken. Maar enkel bedoeld om onze ervaringen te melden voor geinteresseerden.
Kaela schreef: Vleesmolens zijn hoe dan ook niet bedoeld voor het malen van bot. Dus wat dat betreft willen wij iets van die dingen waar ze niet voor gemaakt zijn.De molen die ik vorig jaar heb gekocht is wel geschikt voor vlees èn vleesbot. Stond er expliciet bij! En het enige erbij van kunststof is de stopper.
Onze clatronic doet het na een kilo of 150-200 nog altijd prima. Maar ik heb wel een reserve staan, want ik zou het totaal niet gek vinden als ie een keer de geest gaat geven. Kunststof onderdelen mishandelen gaat natuurlijk een keer mis![]()
pearlsofpassion schreef: Eendennekken blijf ik toch steeds redelijk hard vinden.Eendennekken zijn inderdaad best hard. Zelfs voor mijn molen! Ik heb eerder dit jaar voor iemand 15 kilo eendennekken achterelkaar erdoor gedraaid en hoewel de molen het prima bleef doen, kreeg ie het best wel warm.
Ik vond mn hazenpoten niet eens veel moeilijker gaan dan eendennekken...
Dus ik zou dat wel onder de harde zaken rekenen als je volgende keer een molen wat wil sparen.![]()
Ruisje schreef: De molen die ik vorig jaar heb gekocht is wel geschikt voor vlees èn vleesbot. Stond er expliciet bij! En het enige erbij van kunststof is de stopper.Ik zal dan wel abuis zijn, maar ik lees het nergens in de productbeschrijving (waarom zouden mensen bot willen malen voor menselijke consumtie?) en er wordt hier altijd benadrukt dat vleesmolens niet bedoeld zijn voor bot. Zelfs niet de hele dure.![]()
Kaela schreef: Ik zal dan wel abuis zijn, maar ik lees het nergens in de productbeschrijving (waarom zouden mensen bot willen malen voor menselijke consumtie?) en er wordt hier altijd benadrukt dat vleesmolens niet bedoeld zijn voor bot. Zelfs niet de hele dure.Ik heb deze.
Ik sla overigens alles plat en klein voordat het in de molen gaat. Scheelt veel werk voor het machientje.
pike schreef: Dan vraag ik me toch af waarom een 2000 Watt molen zo tergend veel moeite heeft met bot malen, die van jou is een hp dat is nog net geen 750 Watt.Het verschil zit 'm toch in de aandrijving en kracht van de motor. Die van mij draait niet als een wilde mixer, maar langzamer en met veel meer kracht. En zo'n 180kg/uur vind ik snel genoeg.![]()
Ruisje schreef: Ik heb deze.Die van jou dan kennelijk wel. Maar die van jou valt dan ook wel in een flink andere prijscategorie als de molen waar Fransosowitz het over heeft. En dit is voor mij voor het eerst dat ik hoor van een molen die ook voor botten bedoeld is en ik heb hier al heel wat vleesmolen topics doorgespit.Voor de productbeschrijving even naar beneden scrollen.
http://www.ebay.co.uk/itm/TRUE-1HP-COMMERCIAL-MEAT-GRINDER-ELECTRIC-NO-12-ETL-/370850029986
Ruisje schreef: Ik heb deze.Waar heb jij die aangeschaft Ruisje? Zo te zien ben jij er tevreden mee ;-) Ik zoek nog steeds een goede molen, ik maal niet veel maar als ik maal doe ik het met de handmolen.Voor de productbeschrijving even naar beneden scrollen.
http://www.ebay.co.uk/itm/TRUE-1HP-COMMERCIAL-MEAT-GRINDER-ELECTRIC-NO-12-ETL-/370850029986
Verkopers zullen inmiddels ook wel door hebben dat er mensen voor hun huisdieren malen. Van mijn molen heb ik ergens eens een review gelezen waar iemand vertelde dat ze de molen gebruikte voor rauw vlees en bot voor haar honden.
Ik maak ook het meeste in hapklare happen voor de molen, dan vliegt het er razendsnel doorheen en omdat ik de brokken vlees, vleesbot en eventueel orgaan al gemengd heb voor het malen, ben ik daarna sneller klaar.![]()
Kaela schreef: Die van jou dan kennelijk wel. Maar die van jou valt dan ook wel in een flink andere prijscategorie als de molen waar Fransosowitz het over heeft. En dit is voor mij voor het eerst dat ik hoor van een molen die ook voor botten bedoeld is en ik heb hier al heel wat vleesmolen topics doorgespit.Ik betaalde bij dezelfde ebay-verkoper vorig jaar £199. Omgerekend inclusief verzending en thuis even een andere stekker erop zetten was ik € 235 kwijt. Vergelijkbare machines hier in NL kosten het dubbele.
Zaniematsu schreef: Waar heb jij die aangeschaft Ruisje? Zo te zien ben jij er tevreden mee ;-) Ik zoek nog steeds een goede molen, ik maal niet veel maar als ik maal doe ik het met de handmolen.Zie de link.
Ruisje schreef: Zie de link.Ik heb nog nooit iet gekocht via ebay. eens moet de eerste keer zijn ;-)![]()