Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
[quote="Billie"]
Gepureerd? Is dat niet hetzelfde als in de blender?  Ziet er uit als kots voor het in de vriezer gaat, ruikt als kots als het er uit komt  ;D
[/quote]
Misschien dat je eigen overgeefsel er als kots uit ziet,maar de groentemix die hier gemaak en gegeten word ziet er zo uit. ;)
Afbeelding
Je begind met RAUWE groente en eindig met 'm gepureerde mix van rauwe groentes.
En wanneer je nog niet wist dat de groentes gepureerd moeten worden voordat de hond ze kan opnemen,dan raad ik je aan om EERST even in de bieb te duiken daar kan je o.a ook lezen wat je met 'n keukenmachien,'n blender of staafmixer kan doen om de celwand van groentes te pureren.
Ik heb nog steeds geen idee wat je met de groentes hebt gedaan
geblanceerd in z'n geheel ingevroren? rauw in z'n geheel ingevroren?
rauw in z'n geheel aan de honden gegeven , geblanceerd in z'n geheel aan de honden gegeve?
'n week buiten de koelkast laten staan, om te ontdooien?
Ik vind 't allemaal erg wazig en weet niet of ik dit bericht nou serious moet nemen of er maar hard om gaat lachen.. :-\.
Door Billie
Nou zeg, ik heb je alle informatie gegeven die je nodig hebt om tot een totaal beeld te komen en als je de tijd genomen had om alles te lezen had je me niet zo'n antwoord hoeven geven; nogmaals;

Er zat brocolli, wortel, selderij, bleomkool en sla in, dat stop ik in de blender, voer het aan m'n hond en vries wat over is in.  Als ik dat uit de vriezer haal, stikt het.

Ik heb alle informatie gelezen die op Barfplaats staat en ook nog meerdere Engelse en ik hoef niet de les gelezen te worden.  Ik probeer door vragen te stellen erachter te komen wat ik (misschien) verkeerd doe en ik heb geen behoefte aan kommentaren zoals de jouwe.

Ik ben blij voor je dat je alles zo goed weet, maar niet iedereen is zo ver gevordert.
Door 202Spots
Tja ik zie het niet als iemand de les te lezen, ik reageer op jou bericht, en vraag me af  hoe wil je dat er gereageerd word wanneer je 't over kots en stinkende groentes hebt die je wel of niet hebt gepureerd of geblanceerd,die je in 't ene bericht heb ingevroren en in 't volgende bericht klaar maakt wanneer je het nodig hebt....
Ik had al niet op je eerdere berichtjes gereageerd omdat  ik eigenlijk verbaasd zat te lezen dat je wat zalm vel   :-\ en groentenmix had gegeven ,en voor 'n hond die net met barfen begind dan ook nog 'n kalkoen poot had gekocht.. ???
en dan vraag je of je  aardappelschillen en schil van selderijknol kon geven.. :-\
Dan krijg je goed advies over verschillende soorten vleesbotten/soorten en dan kom je met de groente op de proppen
Ook heb ik ergens gelezen om je groentMIX te vriezen, ontdooien en voeren maar dat doe ik niet meer, de lucht was verschrikkelijk en we vonden het ook niet te eten trouwens, bah bah
~~
Die groenteMIX door haar voer was trouwens niet haar reden om te vasten, die lag al in de bin
~~~
Als je groente voor je zelf invriest, moet je het blancheren, toch?
Dus; waarom zou je rauwe (ongeblancheerde groenten) kunnen invriezen?? 
Ik heb het geprobeert omdat niemand daar een probleem mee had(hoewel ik een commentaar heb gelezen van iemand die het ook vond stinken)
De groenten die ik heb gebruikt waren; wortels, elderij,broccoli, bloemkool en sla.
Als ik het haar vers voer, lange tanden maar het gaat.
~~~
Gepureerd? Is dat niet hetzelfde als in de blender? 
Ziet er uit als kots voor het in de vriezer gaat, ruikt als kots als het er uit komt   
~~
Ja dat weet ik dan ook niet, maar ik maak het wel gewoon klaar per keer dat ik het nodig heb. 
Het ziet er uit als groente voor en na het vriesproces; de luchten die er afkomen zijn verschillend.

Tot zover JOU berichten over groentes, en dan vraag IK aan je ..HOE of je de groenten hebt gegeven?
"Ik heb nog steeds geen idee wat je met de groentes hebt gedaan geblanceerd in z'n geheel ingevroren? rauw in z'n geheel ingevroren? rauw in z'n geheel aan de honden gegeven , geblanceerd in z'n geheel aan de honden gegeven?"
want dat heb ik dan in de bovenstaande berichten denk ik gemist?
Want DAARNA...in je laatste bericht,  lees ik pas dat je ze in de blender hebt gestopt en de rest hebt ingevroren...('t maakt me ook niet meer uit of 't rauw of geblanceerd was )
Nou zeg, ik heb je alle informatie gegeven die je nodig hebt om tot een totaal beeld te komen en als je de tijd genomen had om alles te lezen had je me niet zo'n antwoord hoeven geven; nogmaals;
Er zat brocolli, wortel, selderij, bleomkool en sla in, dat stop ik in de blender, voer het aan m'n hond en vries wat over is in.  Als ik dat uit de vriezer haal, stikt het.
Ik heb alle informatie gelezen die op Barfplaats staat en ook nog meerdere Engelse en ik hoef niet de les gelezen te worden.  Ik probeer door vragen te stellen erachter te komen wat ik (misschien) verkeerd doe en ik heb geen behoefte aan kommentaren zoals de jouwe.
Ik ben blij voor je dat je alles zo goed weet, maar niet iedereen is zo ver gevordert. ~~
Ik vind het heel knap dat je ALLE info op BP hebt gelezen!! ;D
Maar als je hier dan vragen gaat stellen over dingen
die  ALLEMAAL al meerdere malen op BP zijn  besproken,
en dan weer opnieuw van meerdere mensen antwoord op je vragen krijgt, tja dan kan je verwachten dat er aan JOU ook vragen gesteld zullen worden.
En  wanneer mijn reactie (kommentaar) niet naar je zin is dan gooi je 't maar aan de kant.
Maar je hoeft met mij geen smart ass te gaan spelen, want DAAR heb IK toevallig geen behoefte aan!
Ik vind 't leuk dat je denkt dat ik alles weet, en hoop dat jij over 7-8 jaar ook zover bent! ;)
Maar als je me handtekening leest dan kan je zien hoe ik er zelf over denk. 8)

En ik ben in middels ook tot de conclusie gekomen dat ik dit hele topic maar als 'n lachertje beschouw want het is echt te gek om als serious te nemen.
Succes met de volgend maaltijd!   ;) 8)
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 05 okt 2007, 04:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
[quote="Billie"]
GroenteMIX   

Als je groente voor je zelf invriest, moet je het blancheren, toch?
Dus; waarom zou je rauwe (ongeblancheerde groenten) kunnen invriezen??  Ik heb het geprobeert omdat niemand daar een probleem mee had(hoewel ik een commentaar heb gelezen van iemand die het ook vond stinken)
De groenten die ik heb gebruikt waren; wortels, selderij,broccoli, bloemkool en sla. Als ik het haar vers voer, lange tanden maar het gaat.
Sardientjes??  :boo:
Vanavond heeft ze ook haar verse lamsniertjes met gehakt afgewezen :yucky:
Ik geloof dat ze alleen kippenkarkas, lamsbotten, kalkoendrumsticks enzo wil eten, de rest, BAH 
Fruit was nooit een probleem, groente van elk soort, geen probleem, maar nu...wat is er aan de hand?

[/quote]
Ik zit dit echt met volle verbazing te lezen....de meest goede adviezen krijg je en begin vooral met zachte kippenneken etc en je voert meteen al botten voor gevorderden na net een paar dagen met BARF te zijn gestart  ??? als je alles schijnbaar zelf zo goed weet waarom vraag je ons dan om advies?
Ik sta er steeds weer opnieuw versteld van dat sommige mensen zomaar gaan BARFEN zonder eerst zich heel goed in te lezen,meteen worden er botten gegeven die (nog) totaal ongeschikt zijn om te geven aan een hond die voorheen alleen op brokken stond en waar het dus wel eens flink fout mee kan gaan als je deze botten meteen geeft...een kalkoendrumstick is trouwens TOTAAL ongeschikt om te geven,maar dat wist je natuurlijk al  ;)
Door tieneke
[quote="Billie"]
Ik heb kalkoen gegeven die aan het bot zat en het bot afgenomen voor dat ze daar aan begon, ja.

[/quote]
Waarom begin je niet gewoon met kippennekken of bij gebrek hieraan karkasjes ?
Want bot heeft je hond wel nodig.
Door K&D
Voor zover ik begrijp is het in the UK iets lastiger om aan goede spullen te komen?

Misschien is het handig om even te noteren waar je allemaal aan kunt komen (vleesbot, vleessoorten en orgaan) en wat ze nu lust/eet?

Heb je een menu'tje?
Hier is er eentje van 2 andere shelties. Misschien heb je er wat aan.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 493.0.html

Het is soms zo dat honden moeten wennen aan bepaalde zaken. Hier eten ze (bijna) alles. Maar Kyrah bv lust geen hert en konijn en kippenlever. Dubhe gruwelt van nier en zalm.
Maar gaandeweg leer je wat ze lusten, en soms moet je het na een tijdje gewoon nogmaals aanbieden en lusten ze het wel ::)
Groentemix is niet noodzakelijk in die zin dat ze het moeten hebben, maar het is een mooie aanvulling.
Als sardine niet gaat kun je ook tonijn proberen.
Door Billie
Na de kalkoen heeft ze een kippenvleugel gegeten, voor het bot.

Dubhe en Kyrah, dank je wel voor het menu van die andere Sheltie...uitgeprint.  Ik ben er inderdaad achter dat sommige dingen meer tijd nodig hebben om aan te wennen, ze heeft vanmorgen zonder mokken haar lams niertjes gegeten die ze eerder geweigerd had. Geen zorgen, het waren verse.
Groentemix zal ik vers maken, geen probleem als ik er lekkere dingen in stop (beetje tafelrestjes misschien?) 
Daar verschillen de meningen ook nogal over, toch, wel of geen groente.
Door tieneke
[quote="Billie"]
Na de kalkoen heeft ze een kippenvleugel gegeten, voor het bot.

[/quote]
Is ook (nog) geen geschikt bot voor een beginnende hond maar wist je natuurlijk ook al.
Door K&D
Volgens mij is kipvleugel voor een volwassen Sheltie toch prima om mee te beginnen? Even het bochtje inknippen of platslaan met een hamer et voila, happen maar. Karkasjes zijn ook uitstekend, evt. ook even meppen.

Kwartel, haas, konijn, eend, kip, parelhoen, jong lam, jonge geit kan allemaal, behalve dragende delen.  Andere botten zou ik niet geven, ik vind ze te hard of eng om te geven.
Tenminste, dat krijgen de dames hier (+- 6,5 kg zwaar, dus wel 'ietsje' lichter dan 16 kg ;) ) zonder problemen weg.
En vis uit blik natuurlijk   :D want vers lusten de mutsen niet ::)
Door tieneke
Dubhe en Kyrah schreef: Volgens mij is kipvleugel voor een volwassen Sheltie toch prima om mee te beginnen? Even het bochtje inknippen of platslaan met een hamer et voila, happen maar. Karkasjes zijn ook uitstekend, evt. ook even meppen.

Kwartel, haas, konijn, eend, kip, parelhoen, jong lam, jonge geit kan allemaal, behalve dragende delen.  Andere botten zou ik niet geven, ik vind ze te hard of eng om te geven.
Tenminste, dat krijgen de dames hier (+- 6,5 kg zwaar, dus wel 'ietsje' lichter dan 16 kg ;) ) zonder problemen weg.
En vis uit blik natuurlijk   :D want vers lusten de mutsen niet ::)

Vind ik dus nog niet geschikt om mee te beginnen voor zeker dit formaat hond  ;)
Een kippennek is veel zachter en kleiner(word ook geadviseerd om mee te beginnen),ze had ook karkas las ik, dit zou ik zelf liever geven.
Door Billie
Een Shollie ;D
Het was de tip van de vleugel en ze kraakt botten prima in stukjes. Het karkas geven vind ik pas goed eng, dat vleugeltje was mooi zacht.
Door Mevroi Kruim
Billie schreef: Een Shollie ;D
Het was de tip van de vleugel en ze kraakt botten prima in stukjes. Het karkas geven vind ik pas goed eng, dat vleugeltje was mooi zacht.
De karkassen die ik heb zijn altijd heel zacht, zachter iig dan de vleugelbotten. Bij een beginner zou ik wel eerst spiervlees geven en dan het karkas, er zit soms maar weinig spiervlees aan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door