Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik vind dat je het netjes hebt verwoord tycolaika. Ik had dat zelf niet beter kunnen doen.

De vergelijkig die gemaakt wordt voegd overigens, naar mijn mening, niet veel nuttigs toe in deze discussie.
Het ging hier op een carnivoor (hond) die een omnivoor (gewoon doodgeboren) te eten krijgt.
Niet om je eigen hond opvoeren, of dode puppies geven aan je hond.
[quote="pearlsofpassion"]
Dat is kanibalisme!
Dat vind toch niemand goed?
Wij zijn er ook tegen dat runderen diermeel van runderen krijgen! En dat is nog logisch want het zijn planteneters, maar ook kippen kippenvlees geven is gewoon ziek.
Dat doe je toch gewoon niet?

Ik zie echt niet in wat dat te maken heeft met een lammetje, dat toch duidelijk een voedseldier voor de hond is?
Wat is het grote verschil nu met een biefstuk dan?

[/quote]

:-[ Dan ben ik ziek, want hier krijgen de kippen en ook de parelhoenders welleens kippenbot om kaal te pikken, of resten wat over is.
Ze vinden het nog lekker ook. :biggrin2:
Door Martine-Tom
[quote="haba"]
oke, maar het heeft met respect te maken,wat zouden de voorstanders ervan vinden als deze hond een doodgeboren puppy van zijn eigen ras te eten kreeg?
[/quote]
In theorie heb ik daar niet eens echt moeite mee eigenlijk, ok dat het niet kán vind ik dan ook weer wel maar eigenlijk zie ik geen bezwaar.
Evenals mijn hond zou komen te overlijden en hij zou als wolvenvoer komen dienen, liever dat dan dat mijn hond in de destructie terecht zou komen.
Ja tuurlijk vind ik dat erg om te zien maar dat komt doordat ik een emotionele band met mijn hond heb en niet met de dieren die ik mijn hond voer.
Ik zou ook niet een lam wat ik zelf gefokt heb aan mijn eigen hond kunnen voeren, maar datzelfde lam zou Jara van mij mogen hebben hoor  :P

Maar goed, dat kan hier allemaal niet dus die discussie is zinloos.
Als mijn hond komt te overlijden word hij gecremeerd.
[quote="martine-tom"]
Ik zou ook niet een lam wat ik zelf gefokt heb aan mijn eigen hond kunnen voeren, maar datzelfde lam zou Jara van mij mogen hebben hoor  :P
[/quote]

Daar zou ik juist geen moeite mee hebben. Dan weet ik namelijk echt zeker dat het dier een goed leven gehad heeft.  ;)
Door Martine-Tom
[quote="madeleine"]
Daar zou ik juist geen moeite mee hebben. Dan weet ik namelijk echt zeker dat het dier een goed leven gehad heeft.  ;)
[/quote]
Ja dat is ook weer een punt, mss zou ik a;s ik het van tevoren weet geen band met het beest aangaan of gewoon niet kijken als Tom eet ofzo :P
Een hond die een hond eet is toch kanibalsme, zeker?
Dat is als een dier een soortgenoot opeet.
Dat zoek je toch niet?

En of de hond dichter bij de mens staat, heeft daar toch niets mee te maken?
Het is gewoon dat een wolf in het wild schaap eet en dat dat dus een natuurlijke prooi is. Maar een wolf eet bv geen katten (om het kanibalisme te vermijden).  Dus een kitten is onjuist, een doodgeboren konijntje niet.
En ik heb zowel katten als konijnen als huisdieren, dus daar heeft het niets mee te maken.

Je antwoord trouwens ook niet op de vraag waarom dit erger is dan vlees uit een slachthuis eten. Of gaat dit over vlees in het algemeen?
Dat kan ik me moeilijk voorstellen, want dan spreek je tegen je eigen winkel.
Dus ik vraag me ook wel af, wat je nu juist met je vragen en uitspraken wil bereiken en wat je er nu eigenlijk zelf van vind?
Vlees van geslacht vee kan wel, maar in zijn geheel niet? Of toch nog wat anders?
Want anders, moest Jara's baasje er eerst maar al het lekkere vlees uit gehaald hebben, dat gevoerd hebben en dan de rest dan apart gegeven hebben? Ik zie niet in waarom...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 20 dec 2011, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
het is een kwestie van normen en waarden,ook met een dood dier kun je respectvol omgaan, ik heb ook wel eens meegemaakt op het slachthuis dat er met een doodgeboren kalf werd gegooid, dat doet niemand meer ,als ik erbij ben
Dus je vind het in zijn geheel laten opeten niet respectvol en het helemaal uit elkaar halen wel?
Waarom dan, als ik vragen mag?  :)

Nog even voor de duidelijkheid:
Het ging trouwens niet over ofwel zo opeten en ofwel slachten, maar gewoon over opeten en of zo in de kliko gooien en naar de destructie laten gaan (je wil niet weten hoe ze er daar mee omgaan). Maar ik zie dus zelfs niet in hoe slachten dan wel respectvoller zou zijn dan een hond die vol staat te genieten van zijn natuurlijke maaltje.
Ik zou het als lam persoonlijk echt wel weten...
Liever gewoon rustig in mijn geheel opgegeten dan al mijn onderdelen apart in bakken bij diezelfde onderdelen van andere lammeren.  De individualiteit is dan trouwens ook wel ver te zoeken. Dan ben je gereduceerd tot een lekker stuk vlees of een lever of ga zo maar door ipv een lam. Ik zou het echt wel weten...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 20 dec 2011, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat houdt dat "respectvol omgaan met een dood dier" in dan volgens jou?
Hier krijgt een hond zijn eten. Prima doel toch? Het wordt gewoon netjes aangeboden.

Je zegt zelf al aangeteven hoe het in slachthuizen gaat. Nou dat is dit dood lammetje dus gespaard gebleven.
Kannibalisme onder dieren is niet vreemd hoor...

een nest konijnen wat verstoord is wordt ook wel eens opgegeten door moederkonijn (en dat is toch een omnivoor) en zo zijn er meer voorbeelden.

maar honden/katten zijn in onze samenleving een onderdeel van het gezin geworden en daarom gaan we er in die zin anders mee om....in China staan honden op de menukaart, daar kijken ze er weer iets anders naar.

Om antwoord te geven op de vraag waardoor dit topic een 2e leven heeft gekregen....Wanneer Jara of Storm sterft zouden ze, wanneer ze begraven zouden worden, ook worden opgegeten....echter dan onder de grond en dan zien we het niet, maar vele organismen halen er dan hun voedingsbron uit (ook grotere als larven en wormen).
Alleen om  het feit dat we van ze houden en om ze geven als gezinslid worden ze niet begraven maar gecremeerd, en ik weet nu al dat ik met een deel van de as een tattoo laat zetten van hun pootafdruk.

Voor de rest voer ik mijn honden zoals ik goed voor ze acht en wat voor mij acceptabel is.
Laatst gewijzigd door jara op di 20 dec 2011, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet wel dat kanibalisme in de natuur voorkomt, maar daarom moet je het toch nog niet gaan zoeken?
En dat een wolf een eigen jong zou opeten of zelfs een jong van een andere roedel, daar heb ik nog niets van gehoord. En daar gaat het om.
Zoals gezegd vind ik een doodgeboren konijn voeren ook niet erg. 
1 van de konijnen die ik al jaren als huisdier gehad heb is inderdaad anders. Maar als iemand dat wel zou doen, zou ik die niet veroordelen.
Ik heb zelf ook wel mijn eigen kippen opgevoerd omdat ik daar geen emotionele band mee had en het zelfs eervoller vond voor hen om door de katten dan door de pieren opgegeten te worden. Dan heeft hun dood nog nut gehad, ookal weet ik dat dat vreemd klinkt.
Maar prooidieren zijn prooidieren, ze hebben die 'taak' in de ecosystemen, en dat mag je niet vergeten.

Trouwens, in het slachthuis worden ze ook opgegeten, dus daar gaat het voor Haba niet om...
Ik heb mijn kippen eerst geslacht (omdat ik niet wist hoe ik dat in zijn geheel kon geven), maar ik zie dus echt niet in waarom dat verschil maakt...
[quote="haba"]
Voor de rest voer ik mijn honden zoals ik goed voor ze acht en wat voor mij acceptabel is

hier heb je een punt!!,kun je begrijpen dat heel veel mensen een heel lammetje voeren NIET acceptabel vinden?
[/quote]

Ja, die moeten het dus ook niet doen, en zullen het ook niet doen. Ik dring ook niemand iets op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door