Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Leia Finnius
#3460237
Hoi allemaal!

Sinds kort heb ik kennis gemaakt met rauwe voeding. Dit omdat onze hondjes een slechte start hebben gemaakt bij een broodfokker en hierdoor hun maag en darmen het moeilijk te verduren kregen. Het gaat al veel beter, maar met ups and downs.
Eerst zijn we gestart met gekookte voeding van Pure Instinct. Nu geven we KVV van Pure Instinct. We proberen nu het KVV menu uit te breiden in merken en smaken. Als dit op punt staat, willen we graag 3 BARFdagen inlassen. We zijn van België en het lijkt niet zo makkelijk om aan verschillende diersoorten te komen die ook nog eens betaalbaar zijn. Vers vlees, vers bot, vers orgaan krijgen ze nu ook wel al eens als aanvulling in kleine hoeveelheid. Dit komt van bij een islamitische slager. Dit is tot nu de plek waar we het goedkoopst alles kunnen vinden.
Omdat de keuze in vleessoorten, botten, organen zo beperkt is, vraag ik me af of deze BARFdagen wel een aanvulling zouden zijn.
Kunnen jullie even jullie mening geven of deze 3 dagen een meerwaarde zouden hebben? Of kan ik beter gewoon een goed KVV geven waarbij we meer diersoorten kunnen afwisselen en bijvoorbeeld kip eruit kunnen laten (want wat me opvalt is dat niet iedereen even enthousiast is over kip in een menu voor de hond).

Barfdag 1:
Konijnenvoorbeen
Lamsgehakt
Lamshart
Zelfgemaakte groentenmix (paksoi, witloof, courgette, butternut, gember)
Zelfgemaakte bone broth (ijsblokje)
Snuifje noten- en zadenmix (pompoenpitten, pecannoten, amandelnoten en sesamzaad)

Barfdag 2:
Kippenvleugel
Kippenvlees
Kippenhartjes
Zelfgemaakte groentenmix (paksoi, witloof, courgette, butternut, gember)
Zelfgemaakte bone broth (ijsblokje)
Snuifje noten- en zadenmix (pompoenpitten, pecannoten, amandelnoten en sesamzaad)


Barfdag 3:
Lamsribben
Rundertrimmings
Runderhart
Zelfgemaakte groentenmix (paksoi, witloof, courgette, butternut, gember)
Zelfgemaakte bone broth (ijsblokje)
Snuifje noten- en zadenmix (pompoenpitten, pecannoten, amandelnoten en sesamzaad)

(De groentenmix zal veranderen elke keer ik hem maak, tips zijn welkom)
(Het orgaan kan ook lever of nier zijn, afhankelijk van welke kvv we definitief in het menu zetten en hoeveel van deze organen er al inzit. Waarschijnlijk zal ik ook nog Bandit pens toevoegen)
(Ik wil hier in de toekomst ook advies vragen over mijn volledige menu KVV + BARF met alle percentages en hoeveelheden erbij)


Alvast bedankt voor de reacties! :daisy:
Door Lizzy
#3460242
Leia Finnius schreef: wo 31 mei 2023, 12:20 Hoi allemaal!

Sinds kort heb ik kennis gemaakt met rauwe voeding. Dit omdat onze hondjes een slechte start hebben gemaakt bij een broodfokker en hierdoor hun maag en darmen het moeilijk te verduren kregen. Het gaat al veel beter, maar met ups and downs.
Eerst zijn we gestart met gekookte voeding van Pure Instinct. Nu geven we KVV van Pure Instinct. We proberen nu het KVV menu uit te breiden in merken en smaken. Als dit op punt staat, willen we graag 3 BARFdagen inlassen. We zijn van België en het lijkt niet zo makkelijk om aan verschillende diersoorten te komen die ook nog eens betaalbaar zijn. Vers vlees, vers bot, vers orgaan krijgen ze nu ook wel al eens als aanvulling in kleine hoeveelheid. Dit komt van bij een islamitische slager. Dit is tot nu de plek waar we het goedkoopst alles kunnen vinden.
Omdat de keuze in vleessoorten, botten, organen zo beperkt is, vraag ik me af of deze BARFdagen wel een aanvulling zouden zijn.
Kunnen jullie even jullie mening geven of deze 3 dagen een meerwaarde zouden hebben? Of kan ik beter gewoon een goed KVV geven waarbij we meer diersoorten kunnen afwisselen en bijvoorbeeld kip eruit kunnen laten (want wat me opvalt is dat niet iedereen even enthousiast is over kip in een menu voor de hond).
Kip is prima in het menu hoor. Alleen, omdat kip bijna altijd in KVV zit (omdat de botten makkelijk te malen zijn)en kip makkelijk aan te komen is: is kip vaak oververtegenwoordigd in het menu en dat is gewoon niet ideaal. Dan wordt het zoals wij dat vroeger noemde "barfen met kip, kip en meer kip". Bio kip is wel beduidend beter dan plof kip. De botten van bio kip bevatten ook meer voedingsstoffen (doordat die arme diertjes tot de leeftijd van 6 weken wel meer ruimte en dus beweging hebben gekregen).
Barfdag 1:
Konijnenvoorbeen
Lamsgehakt
Lamshart
Zelfgemaakte groentenmix (paksoi, witloof, courgette, butternut, gember)
Zelfgemaakte bone broth (ijsblokje)
Snuifje noten- en zadenmix (pompoenpitten, pecannoten, amandelnoten en sesamzaad)
Prachtig barf dagje!
Barfdag 2:
Kippenvleugel
Kippenvlees
Kippenhartjes
Zelfgemaakte groentenmix (paksoi, witloof, courgette, butternut, gember)
Zelfgemaakte bone broth (ijsblokje)
Snuifje noten- en zadenmix (pompoenpitten, pecannoten, amandelnoten en sesamzaad)
Als je ook KVV geeft zonder kip (dus bijv. met gemalen eenden of kalkoenbot) dan is dit een prima BARF dagje.
Barfdag 3:
Lamsribben
Rundertrimmings
Runderhart
Zelfgemaakte groentenmix (paksoi, witloof, courgette, butternut, gember)
Zelfgemaakte bone broth (ijsblokje)
Snuifje noten- en zadenmix (pompoenpitten, pecannoten, amandelnoten en sesamzaad)
Lamsribben zijn vrij hard en in mijn ogen alleen geschikt als je de ribben met een snoeischaar kunt doorknippen. En dan nog zijn ze alleen geschikt voor de wat meer gevorderde BARF hond. Maar verder: prima hoor!

Ik zou wel wat meer gaan afwisselen in groenten en ook niet 3 dagen zaden en noten geven. Dat vind ik teveel. Twee dagen noten zaden en pitten per week is genoeg. En dit is ook alleen leuk als je niet teveel/te vaak KVV met rund voert.

Qua groenten kun je denken aan andijvie, spinazie, bietjes, kiemgroenten, waterkers, pastinaak, wortelen, boerenkool (in de winter), broccoli, spruitjes (ook in de winter), etc.

Verder zou ik ook wel wat anders geven als alleen hart, qua orgaanvlees. Bij de Islamitische slager hebben ze ook lever en niertjes. Dus ik zou zelf 1 dag hart, 1 dag nier en 1 dag lever geven.
(De groentenmix zal veranderen elke keer ik hem maak, tips zijn welkom)
(Het orgaan kan ook lever of nier zijn, afhankelijk van welke kvv we definitief in het menu zetten en hoeveel van deze organen er al inzit. Waarschijnlijk zal ik ook nog Bandit pens toevoegen)
(Ik wil hier in de toekomst ook advies vragen over mijn volledige menu KVV + BARF met alle percentages en hoeveelheden erbij)


Alvast bedankt voor de reacties! :daisy:
Ohwwkee, hahaha, ik zat per quote te reageren, zonder eerst alles te lezen. Maar groenten afwisselen is dus een goed idee en orgaanvlees dus ook. Wat ook een fijne aanvulling is, tenzij je KVV met vis geeft: sardientjes. Die hebben ze veelal bij de Islamitische Slager in de vriezer liggen. Of horsmakreeltjes.

Altijd welkom om je menu te posten hoor!
Door Leia Finnius
#3460269
Lizzy schreef: wo 31 mei 2023, 16:51 Kip is prima in het menu hoor. Alleen, omdat kip bijna altijd in KVV zit (omdat de botten makkelijk te malen zijn)en kip makkelijk aan te komen is: is kip vaak oververtegenwoordigd in het menu en dat is gewoon niet ideaal. Dan wordt het zoals wij dat vroeger noemde "barfen met kip, kip en meer kip". Bio kip is wel beduidend beter dan plof kip. De botten van bio kip bevatten ook meer voedingsstoffen (doordat die arme diertjes tot de leeftijd van 6 weken wel meer ruimte en dus beweging hebben gekregen).


Prachtig barf dagje!


Als je ook KVV geeft zonder kip (dus bijv. met gemalen eenden of kalkoenbot) dan is dit een prima BARF dagje.


Lamsribben zijn vrij hard en in mijn ogen alleen geschikt als je de ribben met een snoeischaar kunt doorknippen. En dan nog zijn ze alleen geschikt voor de wat meer gevorderde BARF hond. Maar verder: prima hoor!

Ik zou wel wat meer gaan afwisselen in groenten en ook niet 3 dagen zaden en noten geven. Dat vind ik teveel. Twee dagen noten zaden en pitten per week is genoeg. En dit is ook alleen leuk als je niet teveel/te vaak KVV met rund voert.

Qua groenten kun je denken aan andijvie, spinazie, bietjes, kiemgroenten, waterkers, pastinaak, wortelen, boerenkool (in de winter), broccoli, spruitjes (ook in de winter), etc.

Verder zou ik ook wel wat anders geven als alleen hart, qua orgaanvlees. Bij de Islamitische slager hebben ze ook lever en niertjes. Dus ik zou zelf 1 dag hart, 1 dag nier en 1 dag lever geven.


Ohwwkee, hahaha, ik zat per quote te reageren, zonder eerst alles te lezen. Maar groenten afwisselen is dus een goed idee en orgaanvlees dus ook. Wat ook een fijne aanvulling is, tenzij je KVV met vis geeft: sardientjes. Die hebben ze veelal bij de Islamitische Slager in de vriezer liggen. Of horsmakreeltjes.

Altijd welkom om je menu te posten hoor!
Bedankt voor je reactie Lizzy. Welke botten zou ik nog kunnen geven buiten kippenvleugels en konijnenvoorbeen? Wat makkelijk te vinden is bedoel ik dan. Ik dacht dat de lamsribben ook makkelijk te kauwen zouden zijn. Maar ik weet niet zo goed welk ander bot ik nog zou kunnen geven. Of misschien gewoon 2 dagen kippenvleugel?
Door Lizzy
#3460272
Leia Finnius schreef: do 01 jun 2023, 17:46 Bedankt voor je reactie Lizzy. Welke botten zou ik nog kunnen geven buiten kippenvleugels en konijnenvoorbeen? Wat makkelijk te vinden is bedoel ik dan. Ik dacht dat de lamsribben ook makkelijk te kauwen zouden zijn. Maar ik weet niet zo goed welk ander bot ik nog zou kunnen geven. Of misschien gewoon 2 dagen kippenvleugel?
Dat is lastig. Als je alleen een Islamitische Slager hebt waar je wat kunt halen, dan ben ik bang dat je voorlopig alleen kip kunt geven (en dat schiet dan niet op als dat ook in je KVV zit) en dan later de lamsribben of nekken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3460279
Parelhoen? Zal dan ook wel lastig zijn.
Ik weet niet waar in Belgie je woont, maar Floris bezorgt ook in bepaalde delen van Belgie voor zover ik weet:
https://florisvlees.nl
En er zijn in België zelf toch ook webshops die diepvries barf bezorgen, het loont om eens flink te googelen.
Het enige wat je nodig hebt is een vriezer :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460286
Nee, in België zijn er geen die enigzinds kwaliteit leveren en al zeker geen barf.
Alleen animalexpress/kiezebrink.
Maar er zijn er idd wel uit Nederland die tot in België rijden.
Door Leia Finnius
#3460333
pike schreef:Parelhoen? Zal dan ook wel lastig zijn.
Ik weet niet waar in Belgie je woont, maar Floris bezorgt ook in bepaalde delen van Belgie voor zover ik weet:
https://florisvlees.nl
En er zijn in België zelf toch ook webshops die diepvries barf bezorgen, het loont om eens flink te googelen.
Het enige wat je nodig hebt is een vriezer :biggrin2:
Oh bedankt voor de tip van Floris. Ik wist niet dat hij in België levert.
Geloof me, ik heb het world wide web al diepgaand afgezocht. Maar vind het niet eenvoudig om verdelers in België te vinden. Wij zijn van Limburg. 40 minuten van Maastricht. Ik denk dat het in steden als Antwerpen en Gent makkelijker is om aan producten te komen. Voor een ietwat groteren halalslager rij ik ook al 45 minuten trouwens. Het probleem bij barf leveranciers is ook dat leveren vaak veel geld kost en wij hebben niet veel opslagcapaciteit helaas. Met deze energieprijzen zie ik me geen diepvriezer bijkopen. Bij Floris lijken de bezorgkosten mee te vallen. Hoewel 12 euro ook al best duur is voor kleine bestellingen. Ik ga deze mogelijkheid zeker uitspitten!

Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk

Door Leia Finnius
#3460334
pearlsofpassion schreef:Nee, in België zijn er geen die enigzinds kwaliteit leveren en al zeker geen barf.
Alleen animalexpress/kiezebrink.
Maar er zijn er idd wel uit Nederland die tot in België rijden.
Heb jij enig idee welke verdelers vanuit NL in België leveren? Hoe weet je welke producten van goede kwaliteit aanbieden? Vind je animalexpress en Kiezelbrink oké? Ik heb het gevoel dat we in België altijd een paar eeuwen achter zijn op Nederland Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460336
Leia Finnius schreef: za 03 jun 2023, 00:09 Heb jij enig idee welke verdelers vanuit NL in België leveren? Hoe weet je welke producten van goede kwaliteit aanbieden? Vind je animalexpress en Kiezelbrink oké? Ik heb het gevoel dat we in België altijd een paar eeuwen achter zijn op Nederland Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk
Nee, ik moet je eerlijk zeggen dat ik het meestal zelf ga halen. Bij Kiezebrink, want bepaalde producten zijn daar goed, anderen rommel. Na 12 jaar weet ik wat wel en wat niet te bestellen. Kuikens haal ik vb altijd daar.
En ik rijdt 1x per jaar een roteind NL in voor prachtige wildproducten. Want ik kan wel groot opslaan. Daarbij nog wat kip orgaan van de poelier hier op de markt, want een islamslager is hier niet in de buurt.
Onlangs kon ik mee bestellen met iemand bij Floris maar dat was niet zoveel want ik vind het pokkeduur. :-\

Maar het is ontzettend moeilijk geworden. Vroeger voerde ik 11 diersoorten plus vis, nu ben ik blij als ik aan 5 geraak... :-X
En de prijs... Nog even en ik haal m'n spier gewoon in de supermarkt.
Ik heb hier relatief in de buurt (20km of zo) een schapenboerderij waar ze vooral melkproducten maar ook lamsvlees verkopen. Ik dacht daar nog eens te gaan horen of er een deal te maken is voor de organen en evt andere afvalproducten.
Maar ik vrees dat dat bot voor mn katten snel te hard wordt en de barfers met honden hier in de buurt zijn ofwel gestopt of doen het sinds corona enkel nog in gesloten kring (en daar mag ik niet meer bij want geen hond, te weinig afname en bovendien geen Facebook...). Dus alles overnemen en met elkaar delen wordt ook lastig. En als ze moeten gaan apart houden voor mij wat ik wel kan gebruiken wordt het voor hen veel minder interessant natuurlijk.
Door frodo quin
#3460725
Het is inderdaad een lastigegeworden. Weinig variatie, kwaliteit achteruit gegaan en prijs verveelvoudigd. Ik heb zelf de afgelopen jaren vooral bij oervoer en floris besteld en eens kunnen meebestellen bij kiezebrink.

Met de diersoorten kan je het oplossen door kvv te geven van andere dieren dan diegene in je barfmenu. Mijn kat eet de laatste jaren ook deels kvv omdat ik niet aan genoeg afwisseling kom anders.

Zoals Lizzy al aangaf is het wel een goed idee om niet enkel hart te geven. Met drie barf dagen zit je op bijna de helft van de weekhoeveelheid. Naar mijn mening moet het dan wel compleet zijn qua verhoudingen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door