Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Husky
#3405275
Beste,

Graag zou ik willen of jullie jullie hond ook oesters geven? Mijn hond heeft zinkdermatoïde dermatitis en wegens de gezonde nutriënten in oesters zou ik dit regelmatig willen geven. Echter weet ik niet of ik dit zo vaak mag geven en kan ik dit het beste koken?
Door Siberienne
#3405284
Oesters niet. Incidenteel krijgen ze wel garnalen en mosselen. Jaaa Huskies en seafood; ze zijn er dol op.

Gevoelsmatig lijken oesters me zo zout. Ik zou denk ik eerder neigen naar een algenolie of iets dergelijks, en vis zoals sardines. Maar of het kwaad kan weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3405374
Ik weet niet of ze te zout zijn. Je kan ze natuurlijk wel spoelen. Het zou kunnen dat garnalen minstens zo zout zijn.. Smaak en effectief zoutgehalte komen niet altijd overeen... Maar het kan ook dat ze echt te zout zijn, ik weet het gewoon niet.
Ik weet niet hoeveel je er wil geven. Misschien als je er veel vocht (en dan niet het vocht van de oester) bij geeft en je geeft er niet veel, dat dat zout geen kwaad kan...

Als je ze zou geven zou ik ze niet koken als hij ze zo wil eten.
Door Lizzy
#3405381
Ik denk dat het kan. Tenminste, als je aan goede verse oesters kunt komen. Ze bevatten veel zink. Maar ik lees ook op vele websites dat ze erg vervuilt zijn en veel jodium kunnen bevatten. Ik denk dus niet dat je teveel moet geven en de vraag is dan wel weer of je aan de zinkbehoefte van je hond kunt voldoen met oesters. Ik kan nergens vinden of je ze rauw kunt geven, dus in alle eerlijkheid durf ik je dat niet te zeggen.

Er zit wel verschil in de hoeveelheden zink per verschillende oesters. Zie daarvoor bijv. dit:

“Cooked oysters from the Pacific Ocean contain 188 Percent Daily Value of zinc, and raw oysters from the region contain 94 Percent Daily Value, according to Calorie Lab. Eastern farm-raised oysters contain 214 Percent Daily Value of zinc when raw and 255 Percent Daily Value when cooked in dry heat. Wild Eastern oysters cooked in moist heat contain 1,029 Percent Daily Value of zinc and 417 percent when cooked in dry heat. Lastly, Eastern canned oysters contain 515 Percent Daily Value and Eastern breaded and fried oysters contain 493 Percent Daily Value of zinc.”

Ik vind dit op dogsnaturally:

Bivalves
Oysters, clams and mussels are bivalves (with hinged shells) that are generally rich in vitamin B12, protein, iron, zinc, copper, calcium, phosphorus and selenium, as well as Omega-3 fats. Because bivalves are low on the food chain, they are low risk when it comes to heavy metal contamination.

However, because they are filter feeders, they can take up toxins from toxic microalgae such as dinoflagellates – tiny organisms that “bloom” in the summer, producing a neurotoxin that affects muscle function and can cause paralytic shellfish poisoning (PSP). Factors like temperate waters and seasons (late spring to early fall – the reason you’re not supposed to eat oysters in months without an ‘r’ in them) and weather conditions can affect the level of toxins in seafood.

If you want to feed bivalves to your dog for the nutrients they provide, make sure they come from clean, cooler waters and suppliers who test their products for contamination.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door