Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door D4nte L4gotto
#3398967
Beste,

Mijn hond eet vanaf begin altijd verse vlees dat ik de menu zelf samen stel. Hij is nu een jaar en een maand oud. Iemand heeft mij gezegd dat ik mineralen bij moet voegen in zijn menu. Klopt dit? Zo ja, hoeveel en hoe vaak?

Alvast bedankt.

Groeten,
Fanny
Door Lizzy
#3398982
D4nte L4gotto schreef: do 26 mar 2020, 19:11 Beste,

Mijn hond eet vanaf begin altijd verse vlees dat ik de menu zelf samen stel. Hij is nu een jaar en een maand oud. Iemand heeft mij gezegd dat ik mineralen bij moet voegen in zijn menu. Klopt dit? Zo ja, hoeveel en hoe vaak?

Alvast bedankt.

Groeten,
Fanny
Hoi Fanny,
Wat voor mineralen zou je dan toe moeten voegen volgens die iemand?
Ik kan het niet beoordelen, of je extra's moet geven, zonder te weten hoe je menu eruit ziet. Als je opschrijft wat je in 1 week voert, kunnen wij je beter advies geven over wat je nog zou moeten geven naast het normale eten!
Door D4nte L4gotto
#3398989
Dante is 1 jaar 1 maand oud

Hoeveelheid: 4% van 16.5 kilo = 660 gram per dag / 4620 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 297gr p/dag (kippennekken)
Groentes 10% : 66gr p/dag (4 á 5 soorten groente)
Orgaanvlees 20% : 132gr p/dag (konijnnenniertjes, runderhart en kippenlever)
Spiervlees 25% : 165gr p/dag (lam, rund en hertenvlees)

Zo ziet er de menu uit. Over welke mineralen dat zei ze niet. Ze zei dat ik dit echt moet doen, anders wordt de hond niet oud, aldus ze.
Maar.... over het algemeen heb ik tot nu toe nooit probleem met de menu die ik heb gemaakt op basis van wat ik heb gelezen vanuit uw boek en heb goed gevoel met waar ik mee bezig ben.
Mijn hond is ook tevreden met die menu en vindt geen probleem qua gezondheid. Als het tot nu goed gaat, hoef ik dat in principe toch niet veranderen?

Oja nog een andere vraag: het vlees dat is ontdooid en weer in diep vries, mag ik het aan de hond geven?

Alvast bedankt.

Groeten,
Lizzy
Door Lizzy
#3398991
D4nte L4gotto schreef: vr 27 mar 2020, 07:38 Dante is 1 jaar 1 maand oud

Hoeveelheid: 4% van 16.5 kilo = 660 gram per dag / 4620 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 297gr p/dag (kippennekken)
Groentes 10% : 66gr p/dag (4 á 5 soorten groente)
Orgaanvlees 20% : 132gr p/dag (konijnnenniertjes, runderhart en kippenlever)
Spiervlees 25% : 165gr p/dag (lam, rund en hertenvlees)
Op zich ziet je menu er goed uit hoor! Maar alleen kippennekken is niet goed genoeg. Je hebt hier echt meer afwisseling nodig zowel in diersoort als in deel van het lichaam van het dier dat je voert. Alleen nekken is serieus niet de bedoeling. Ze bevatten ook teveel calcium trouwens. Ik raad je echt aan om dingen als kwartelkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas, kipkarkas, eendkarkas en dergelijke te gaan voeren! Verder mis ik dingen als vette vis en rauwe eitjes.
Zo ziet er de menu uit. Over welke mineralen dat zei ze niet. Ze zei dat ik dit echt moet doen, anders wordt de hond niet oud, aldus ze.
Ik heb altijd een beetje moeite met mensen die zulke incomplete rare dingen roepen, eerlijk gezegd. Om te beginnen zou zo iemand dan moeten zeggen over welke mineralen ze het heeft. Want als ik nu naar je menu kijk, vind ik het niet helemaal 100% in orde maar komt je hond niet echt mineralen tekort.
Maar.... over het algemeen heb ik tot nu toe nooit probleem met de menu die ik heb gemaakt op basis van wat ik heb gelezen vanuit uw boek en heb goed gevoel met waar ik mee bezig ben.
Mijn hond is ook tevreden met die menu en vindt geen probleem qua gezondheid. Als het tot nu goed gaat, hoef ik dat in principe toch niet veranderen?

Oja nog een andere vraag: het vlees dat is ontdooid en weer in diep vries, mag ik het aan de hond geven?

Alvast bedankt.

Groeten,
Lizzy
Zie boven. Ik vind wel dat je aanpassingen moet doen in vleesbot. En ik vind ook dat je vette vis moet geven. En ik weet niet in hoeverre je groenten ook afwisselt? Ook daar zoveel mogelijk afwisseling in zien te bereiken is mijn advies. En twee rauwe eitjes per week, ook belangrijk.

Persoonlijk ben ik ook met het ontdooien van vlees voor de honden heel voorzichtig. Ik laat het nooit helemaal ontdooien, altijd tot een punt dat het nog echt flink koud/deels bevroren is maar ik het kan verdelen in porties (en dat gaat dan altijd best moeizaam, omdat het nog deels bevroren is). Ik gebruik daarbij echt dingen als schroevendraaiers (die ik alleen voor het hondenspul gebruik), flinke messen die ik steeds in gekookt water onderdompel (bij het snijden van bevroren vlees), etc. Op zich kan een hond echt een hoop hebben hoor, maar ik neem ook geen onnodige risico's.
Door D4nte L4gotto
#3398993
Ik heb ooit zalm, makreel en tonijn nog bij hem geprobeerd, maar dat vindt hij niet lekker. Ik ben ook een beetje voorzichtig met het vis eten, ook voor mezelf, omdat de vissen hier gekweekt zijn met antibiotica enzo.
Ik zal de rauwe eieren wel proberen te geven. De schil van het ei mag ik volgens het boek ook toch geven zolang het gemalen is?
Ik heb de kippennekken in deze menu wel gebruik. Mijn werkwijze is meestal zo: ik maak een menu voor 30 dagen, na 30 dagen kijk ik naar zijn gewicht, omdat het altijd schommelt, hoewel het niet altijd veel verschilt. Op basis daarvan maak ik weer een menu voor de volgende 30 dagen met andere samenstelling van vlees, vleesbot, groenten en organen. Dus ze zijn per 30 dagen niet dezelfde samenstelling.
Is het toch OK om zo te doen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3398994
Ik zie ook 20% hart-lever-nier. En dat is teveel voor een hond.
Beter kan je 10% van deze organen en 10% vuile pens voeren.

De schil van het ei moet je niet malen hoor. Kijk maar of hij het eet of niet.

Qua antibiotica in vis, daar heb je natuurlijk gelijk in (bij gekweekte vis), maar dat geldt ook voor kip, konijn, en vast nog bergen andere dieren. Als je je daar zorgen in maakt moet je zeker de levers van die dieren uit de bioindustrie vermijden en vb lamslever of biologische lever zoeken. Helemaal alle AB vermijden, wordt moeilijk als je niet biologisch voert.
Door Lizzy
#3399026
D4nte L4gotto schreef: vr 27 mar 2020, 08:57 Ik heb ooit zalm, makreel en tonijn nog bij hem geprobeerd, maar dat vindt hij niet lekker. Ik ben ook een beetje voorzichtig met het vis eten, ook voor mezelf, omdat de vissen hier gekweekt zijn met antibiotica enzo.
Je hebt ook wilde zalm. Die in blik zit is wild. Je kunt ook sardientjes voeren, die zijn ook wild. En panharing. Ook wild. Je hond heeft gewoon omega 3 vetzuren nodig, dus als je perse geen vis wilt geven: prima, maar dan raad ik je toch algenolie aan (ik vind Testa een heel goed merk).
Ik zal de rauwe eieren wel proberen te geven. De schil van het ei mag ik volgens het boek ook toch geven zolang het gemalen is?
Je hoeft de schil niet te malen. Gemalen eierschil is voor als je het als calciumbron gebruikt (en dus geen bot voert). Je mag het ei er zo bij doen, met schil en al. Mijn honden zijn zo slim, die pakken het ei op en laten het op iets hards vallen. Om te breken. Maar ik vind dat niet grappig dus ik breek het ei zelf open. Fritzi vreet de schil trouwens niet op, tenzij ik de schil tussen mijn vingers fijn maak. Aangezien schil heel gezond is, doe ik dat voor haar.
Ik heb de kippennekken in deze menu wel gebruik. Mijn werkwijze is meestal zo: ik maak een menu voor 30 dagen, na 30 dagen kijk ik naar zijn gewicht, omdat het altijd schommelt, hoewel het niet altijd veel verschilt. Op basis daarvan maak ik weer een menu voor de volgende 30 dagen met andere samenstelling van vlees, vleesbot, groenten en organen. Dus ze zijn per 30 dagen niet dezelfde samenstelling.
Is het toch OK om zo te doen?
Ik vind dat OK om te doen, behalve met kippennekken. Het is gewoon niet goed om 30 dagen achter elkaar alleen nekken te voeren. Te eenzijdig. En nogmaals, nekken zijn zeer rijk aan calcium. Dus beter geef je kipkarkas in plaats van nek. Zou ik ook niet 30 dagen achtereen geven, daar niet van, maar dat is dan nog te prefereren boven nek.
Door smulpaap
#3399043
Gaf je een grote portie vis ? Dat kan soms ook het probleem zijn . Sommige honden worden misselijk van teveel vis .En dan willen ze het de volgende keer niet meer
Door D4nte L4gotto
#3399061
smulpaap schreef: vr 27 mar 2020, 16:47 Gaf je een grote portie vis ? Dat kan soms ook het probleem zijn . Sommige honden worden misselijk van teveel vis .En dan willen ze het de volgende keer niet meer
Nee, er waren kleine porties om te kijken of hij het lust
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door