Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

src_esther schreef: ma 04 nov 2019, 00:11 Wat ik me door dit topic afvraag is of er eigenlijk een overzicht is van ADH van vitamines en mineralen voor honden. Niet dat dat heel nuttig is, want het lijkt vrijwel onmogelijk om goede betrouwbare analyses te vinden van de voedingswaarden van producten (vlees, organen, vis).
Ja hoor, die is er: http://www.fediaf.org/images/FEDIAF_Nut ... 030519.pdf. Zit je nog met twee problemen (behalve die van het ontbreken van goede analyses maar, daar kom je nog wel een soort van mee uit): dit is in droge stof gemeten. En dit is gebaseerd op brok-honden. Ik kan je nu al vertellen dat je te weinig vitamine E aan je hond voert. Wij allemaal. Maar heeft een rauw etende hond ook zo belachelijk veel nodig? Of hebben ze zoveel nodig omdat ze zoveel ranzige verhitte rotzooi met brok binnen krijgen? (lees vooral vet dat super snel oxideert en een zak brokken wel 2 jaar houdbaar is, opengemaakt nog een keer gerust 6 maanden - je moet wel heel veel antioxidanten toevoegen wil zo'n zak niet uit zichzelf je huis uit lopen). Ik weet dat er weinig vitamine E in ons zelf samengestelde voeding zit volgens de AAFCO/NRC/FEDIAF norm. En waarom zie ik dan geen problemen (de afgelopen 20 jaar) die er op wijzen dat onze honden een tekort aan deze vitamine zouden hebben?
En waar ik het echt in de broek mee doe is dat steeds meer KVV fabrikanten en steeds meer zelf samenstellers denken "weet je wat, laten we voor de zekerheid maar een vitamine/mineralenmixje toevoegen, kan geen kwaad". Ja, kan wel kwaad. Synthetische vitamines en mineralen zijn slecht opneembaar, verzieken de balans en doen dingen in het lichaam waarvan we niet weten wat ze doen.

Neem dus inderdaad het voorbeeld van beta-caroteen. Dat werd gegeven omdat men dacht dat je dan minder snel kanker zou krijgen, dus hup supplementje beta-caroteen erin. Het resultaat was : meer gevallen van kanker. Neem vitamine E. Men dacht "krijgen we minder snel kanker, dus iedereen aan de vitamine E". Gevolg was: meer kanker. Als mensen al meer vitamines en mineralen aan het menu van de hond toe willen voegen, zoek dat dan alsjeblieft in gezonde extra's, echte voeding. Voeg groenten toe (als je dat nog niet deed). Voeg fruit zoals bosbessen toe. Voeg een rauw eitje en een rauw visje toe. Geef wat gemalen gezonde noten en pitten (geen Macademia) of desnoods tarwekiemolie (dat super snel ranzig wordt EN omega 6 bevat dus ook dat heeft weer z'n nadelen. Een fles tarwekiemolie is met 3 weken ranzige meuk!!!) dus liever noten die rijk zijn aan vitamine E zoals hazelnoten en amandelen (rauw en ongezouten). Om deze reden schrijf ik ook nadrukkelijk: ga nou geen vitamine D pillen aan de prak van je hond toevoegen! Ten eerste: teveel vitamine D is schadelijk (en met supplementen moet je uitkijken) en ten tweede: haal het nou gewoon uit voeding, kind kan de was doen. Tuurlijk heeft het toevoegen van meer wilde zalm ook nadelen (vervuiling van de vis) maar je hebt er eigenlijk weinig van nodig om je totaal op een hoger niveau te tillen. Ik zie overigens ook al ruim 20 jaar geen gevolgen van een tekort aan vitamine D bij ordentelijk zelf samenstellers. Dus ik ben er zelf ook nog niet zeker van hoor, dat onze honden perse te weinig binnen krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door