Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3385987
Bij de turksewinkel hebben ze kippenpoten voor 2,- de kg. Waar moet ik aan denken als ik dat wil gaan voeren als vleesbot? Er zitten natuurlijk botjes in en het is mooi bevreesd maar wat zijn de verhoudingen en hoe moet ik dat berekenen? Kan een poot natuurlijk een keer uitbenen maar hoeveel kaal bot ten opzichte van het spiervlees is dan een goede verhouding?

Als ik zo’n poot vergelijk met een kipkarkas dan zit aan de poot veel meer vlees maar ik kan me ook voorstellen dat het bot harder is. In een karkas zit natuurlijk ook best wat kraakbeen wat vast ook weer goede dingen voor de voeding doet. Kan ik in het menu karkas voor poot vervangen of moet ik het zien als een leuke voor de afwisseling?
Door Lizzy
#3385992
El_Kato schreef: zo 15 sep 2019, 12:26 Bij de turksewinkel hebben ze kippenpoten voor 2,- de kg. Waar moet ik aan denken als ik dat wil gaan voeren als vleesbot? Er zitten natuurlijk botjes in en het is mooi bevreesd maar wat zijn de verhoudingen en hoe moet ik dat berekenen? Kan een poot natuurlijk een keer uitbenen maar hoeveel kaal bot ten opzichte van het spiervlees is dan een goede verhouding?

Als ik zo’n poot vergelijk met een kipkarkas dan zit aan de poot veel meer vlees maar ik kan me ook voorstellen dat het bot harder is. In een karkas zit natuurlijk ook best wat kraakbeen wat vast ook weer goede dingen voor de voeding doet. Kan ik in het menu karkas voor poot vervangen of moet ik het zien als een leuke voor de afwisseling?
Een poot bevat meer vlees dan bot. Ik denk dat het 70% vlees is en 30% bot. Of misschien zelfs wel 80%/20%. En ja, ik vind het bot vrij hard. Als onderdeel van het menu is het prima. Ik geloof niet dat ik karkassen helemaal zou willen schrappen. Zit inderdaad kraakbeen aan en ook nog kleine stukjes orgaanvlees. Maar goed, ik neem aan dat je meer voert als alleen kipkarkas dus kipkarkas kun je waarschijnlijk rustig vervangen door kippenpoot.
Door Ruisje
#3386004
Als ik voor de katten maal en het kipkarkas is op, gebruik ik ook kippenpoten. Ik reken het in de mix dan uit met voor de bouten inderdaad 80/20 vlees/bot.
Gebruikersavatar
Door pike
#3386007
Als ik hele kippenpoten had deed ik die voor vleesbot én spiervlees (70%) tellen en ging er enkel nog orgaan (20%) en groente (10%) bij.
Door El_Kato
#3386929
Excuus voor de late reactie!

Ze krijgen inderdaad nog meer als kipkarkas ;) En ik zal ook kipkarkas bij blijven geven maar dan ga ik het in het menu meenemen met als percentage 80/20
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door