Gezondheid kruisingen (kruising tussen 2 of meer rassen)

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Geef voor je kruising (Geen look-a-like! Alleen kruisingen tussen 2 of meer rassen) aan of hij:

Mijn kruising is tussen de 1 en 3 jr en heeft niets wellicht erfelijks gemankeerd
15
17%
Mijn kruising is tussen de 1 en 3 jr en wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
4
5%
Mijn kruising is tussen de 3 en 6 jr en heeft niets wellicht erfelijks gemankeerd
14
16%
Mijn kruising is tussen de 3 en 6 jr en wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
3
3%
Mijn kruising is tussen de 6 en 9 jr en heeft niets wellicht erfelijks gemankeerd
15
17%
Mijn kruising is tussen de 6 en 9 jr en heeft wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
5
6%
Mijn kruising is ouder dan 9 jr en heeft niets wellicht erfelijks gemankeerd
23
26%
Mijn kruising is ouder dan 9 jr en heeft wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
7
8%
Mijn kruising is bij een controle/gezondheidstest positief bevonden op een afwijking maar ondervindt nog geen hinder van deze afwijking
1
1%

Totaal aantal stemmen: 87
Barfplaats
Gesponsord bericht
Lizzy
Moderator

Gezondheid kruisingen (kruising tussen 2 of meer rassen)

Berichtdoor Lizzy » Di 13 Mar 2012, 15:40

Ik kwam op het hondenforum de volgende super interessante POLL tegen en na toestemming van de Poll Starter op het hondenforum, openen wij hier dezelfde 3 pollen. Ik wil jullie vragen deze polls alleen in te vullen als je niet op het hondenforum hebt gestemd (zodat wij de gegevens bij elkaar op kunnen tellen).

Wij zijn benieuwd.

Het is geen wetenschappelijk poll en ook niet helemaal kloppend en waterdicht uiteraard maar we zijn gewoon nieuwsgierig naar de verschillen. We gaan 3 verschillende polls maken om te kijken wat de verschillen zijn tussen kruisingen, rashonden en stamboomloze honden. Uiteraard mag je toelichting geven in een reactie. We hebben de optie van de gezondheidstesten erbij gezet vanwege de rashonden die verplicht getest worden. Er zijn dingen die als een afwijking worden gezien maar niet persé meteen een hinder zijn voor de hond (of niet meteen). Ik denk bv aan een oogafwijking die pas op latere leeftijd problemen geeft of een vorm van HD die (nog) niet zichtbaar is.

Wat wel en niet als wellicht erfelijk wordt gezien mogen jullie uitmaken. We hebben het wel alleen over lichamelijke aandoeningen, niet over karakterproblemen.

In deze poll alleen kruisingen van 2 of meer rassen, geen look-a-like!

Je kunt meerdere opties aanvinken (voor meerdere honden) maar helaas niet iets 2x voor verschillende honden.

Ook overleden honden kunnen meedoen, kies voor een overleden hond de leeftijdscategorie waarop hij is overleden.
Nadia
5-sterren

Re: Gezondheid kruisingen (kruising tussen 2 of meer rassen)

Berichtdoor Nadia » Di 13 Mar 2012, 17:04

Ook hier ingevuld! Optie 7. Hond is op 16 jarige leeftijd overleden.
suzanne 1
5-sterren

Berichtdoor suzanne 1 » Di 13 Mar 2012, 18:25

Senna, husky/herder van 6 jaar. heeft een waarschijnlijk erfelijke ziekte. weet zo de naam niet meer. maar komt bij herders voor. Achter zijn bekken zit het ruggenmerg bekneld waardoor hij veel pijn etc heeft en waar hij langzaam aan verlamd door kan raken.
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Di 13 Mar 2012, 19:56

Optie 7. Onze Shanny was een Schnautzer mix met 14 helaas moeten laten inslapen omdat ze kanker had en we niets meer konden doen :(
tycolaika
5-sterren

Berichtdoor tycolaika » Di 13 Mar 2012, 20:21

zena en jara zijn 2 rassen door elkaar gekruist
ook hun hebben toto op heden geen gezondheids probelem , ze zijn wel immers pas 1 jaar
millyckk
5-sterren

Berichtdoor millyckk » Di 13 Mar 2012, 23:26

Mijn kruising Deense Dog en Duitse herder hebben we op 8 jarige leeftijd, zwaar ondervoed en verwaarloosd, uit het asiel gehaald. Al snel bleek hij HD te hebben, hij overleed hieraan op bijna 10 jarige leeftijd

Onze boerenfox is 16 geworden zonder noemenswaardige problemen.
Yvonne K
5-sterren

Berichtdoor Yvonne K » Wo 14 Mar 2012, 00:37

Mijn kruising pinscher teefje is 16 geworden en had in haar laatste jaren wel wat gezwelletjes zo hier en daar. Is niet onderzocht wat het was.
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Wo 14 Mar 2012, 00:48

Kon hem dus maar één keer invullen, maar is eigenlijk voor twee honden hetzelfde: 6-9 jaar (bijna 8 en 8 ) en (nog) geen lichamelijke gebreken geconstateerd. Scotch is een husky x labrador, Max een absolute vuilnisbak (letterlijk en figuurlijk), maar met in ieder geval iets boxerachtigs erin. Vermoedelijk ook iets anders bulligs, en zoals ie soms kijkt, een staartje ridgeback erin. Maar dat is speculatie.
Laatst gewijzigd door Anne in Duitsland op Wo 14 Mar 2012, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
flodder en dwarrel
5-sterren

Berichtdoor flodder en dwarrel » Wo 14 Mar 2012, 00:52

Flodder +/- 13 jaar optie 7

Ollie mijn vorige hond is +/- 17 geworden optie 8 last vab hart en nierfalen
karin2
5-sterren

Berichtdoor karin2 » Wo 14 Mar 2012, 07:27

Hier ook optie 7 ingevuld (maar nu twijfel ik of het wel juist is , hij is op 9,5 jarige leeftijd overleden aan een hersentumor , weet niet of dat erfelijk kan zijn ? ) Was een kruising mechelaar x brak .
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 14 Mar 2012, 07:30

karin2 schreef:Hier ook optie 7 ingevuld (maar nu twijfel ik of het wel juist is , hij is op 9,5 jarige leeftijd overleden aan een hersentumor , weet niet of dat erfelijk kan zijn ? ) Was een kruising mechelaar x brak .

Ik zou daar ook niks erfelijks achter zoeken.
irmaa
4-sterren

Berichtdoor irmaa » Wo 14 Mar 2012, 07:47

mijn eerste hond, kruising duitse staande met nog wat: 12 jaar en mankeerde niets, was nog zeer actief, helaas aangereden door auto
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Wo 14 Mar 2012, 07:47

Boris 10 jaar (wordt 3 mei 11) kruising labrador met mechelse herder. Zware artrose in zijn rechter heup, terwijl zijn linker heup punt gaaf is. Ik heb hem als jonge hond niet laten nakijken, maar hoogst waarschijnlijk dus sprake van HD in 1 heup. Moeders, de labrador had op latere leeftijd ook heupklachten (alleen heeft die nooit een da gezien  :-X :'().
sella
5-sterren

Berichtdoor sella » Wo 14 Mar 2012, 11:31

Mijn kruising lab hollandse herder heb ik wellicht erfelijk gemamkeerd.
Ze is 11 geworden, had entropion, pra, hd, ocd/ed
Dian
5-sterren

Berichtdoor Dian » Do 15 Mar 2012, 09:18

onze Boefje vroeger is ruim 16 jaar geworden, hebben we in laten slapen wegens ouderdomsproblemen (zakte door zijn achterhand en kon niet meer van zijn ontlasting af komen). Pa was een Bouvier en ma was al een vuilnisbakkie................ heb dus ook optie 7 ingevuld
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”