hond met atopie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

hond met atopie

Berichtdoor Barfplaats

bosnimf1976
3-sterren

hond met atopie

Berichtdoor bosnimf1976 » Vr 09 Mar 2012, 11:51

Beste mensen,

Wij hebben een golden retriever teefje van bij 8 jaar. Ze woont nu bijna 2 jaar bij ons en is allergisch voor verschillende soorten mijten en wrs ook gras omdat ze nu weer extra begint te krabben. Sinds ze bij ons is gaat het met haar goed maar met haar allergie niet beter, alleen maar minder. Ze krijgt nu om de dag 15 mg prednison en daarmee redden we het maar tis niet fijn, moet vooral in het voorjaar/zomer erg veel bijsmeren etc. Vorig jaar rond deze tijd waren we haar bijna kwijt aan een hele heftige maag-darminfectie met bloed poepen uitdroging etc. Gelukkig is ze er snel weer bovenop gekomen maar sindsdien zijn haar allergieklachten nog erger en poepte ze ook om de haverklap diarree. Van alles geprobeerd tot ik op rauwe voeding kwam en na het lezen van deze dingen alleen al over het concept en de achterliggende gedachten zo enthousiast werd dat we haar over hebben gezet op kvv. Helaas gaat dit bij haar niet zonder slag of stoot maar ze is al een keer een maandlang diarreevrij geweest en vorig weekeinde was ze aan de race en is dat vrij snel herstelt. Ook heb ik het idee dat haar buikje langzamerhand rustiger wordt en meer kan hebben. Het zal dus ook bij haar een geduldverhaal zijn. Ik heb haar op kvv zonder graan en ze vind het heelijk. Ik vond haar sinds we volledig dit voer geven wel wat slomer maar sinds een week gaat dit ook veel beter en ik wil het gewoon ziezo doorzetten omdat ik geloof in dat het beter is. Wellicht gaan we in de toekomst nog wat meer barfen. Onze dierenarts staat er ook open voor. Mijn vraag is met de ervaringen van hier drieledig:

1.  Ze poept er nog niet heel weinig op. Nou scharrelt ze buiten ook wel het een en ander op maar toch... ik begrijp van veel mensen dat het veel minder ontlasting geeft. Kan dit nog veranderen of valt hier met 2,5 maand niet veel meer verandering in te verwachten? We zijn al heel blij dat ze niet zoveel meer aan de race is en haar buikje wat rustiger lijkt.

2. Haar vacht ziet er schitterend uit maar haar huid blijft even kwetsmaar tot nu toe. Kan dit nog met ontgiften te maken hebben en kunnen we hier nog vooruitgang in verwachten?

3. Hoe lang kan een hond die zo gevoelig is last van ontgiften hebben? Ze heeft ruim 7 jaar op brokken gezeten...

Met vriendelijke groet,

Jenny
nienk
5-sterren

Re: hond met atopie

Berichtdoor nienk » Vr 09 Mar 2012, 15:02

hoi!

hartstikke goed dat jullie  haar overgezet hebben op een  graanloze kvv! dat is het beste voor iedere hond, en een hond met atopie/allergie heeft nog meer dan ieder andere hond een goede basis nodig. ik heb zelf ook een allergisch hondje.

antwoord op je vragen:

1. tjah, dat weet ik niet zo goed. het kan zijn dat haar verteringstelsel nog moet wennen. ik zou je hoe dan ook aan willen raden om een goede pro-biotica te gaan geven voor langere tijd. dat helpt de darmen, en ook de weerstand. allergieën zijn problemen met de weerstand, en al die medicatie dat maakt een hoop meer stuk dan goed is. ik geef Reus de Probiotics van Phytonics, maar er zijn wel meer goede merken.

2. dat kan zeker met ontgiften te maken hebben. wat bedoel je met kwetsbaar? droog, schilferig? voer je haar wel eens lekker vette vis? dat zou fijn zijn, maar wellicht zwaar voor haar buik. Je kan ook een goede visolie gaan geven. Reus krijgt Doils Skin. geef ik het een paar dagen niet, prompt schilfers en meer jeuk.

3. hier wordt wel eens gezegd dat voor ieder jaar brokken, een maand ontgiften staat. ik weet dat niet precies. gevoelige honden zoals de joue hebben er denk ik meer en langer last van. er zijn homeopatische middelen te koop die kunnen helpen het ontgiften te begeleiden en bespoedigen.

Naast de ontgift middeltjes zijn er nog meer middelen uit de 'alternatieve' hoek die jou hond zouden kunnen helpen. ik denk dan aan Puur Huid, Puur Jeuk, of Puur Pollen.

Eigenlijk zou ik je aan willen raden op zoek te gaan naar een holistisch dierenarts bij jou in de buurt. deze kan je helpen om de oorzaak van de problemen aan te pakken in plaats van de symptomen te bestrijden. Ik heb niets tegen prednison (daar voor weet ik er te weinig van af) als het noodzakelijk is om te geven, maar het is wel zo dat dat meer doet dan alleen maar de allergie-symptomen onderdrukken. het zou heel gezond zijn voor de hond om te kijken of je op subtielere, weerstand-vriendelijke manieren haar klachten kan verminderen!

dan nog iets anders: het zou goed kunnen dat je hond, naast de atopie, ook een voedsel gerelateerde allergie heeft. dat ze ook reacties krijgt van bepaalde diersoorten. dit kan je uitsluiten met behulp van een eliminatie-dieet, waarin  je  weken 1 diersoort voert die de hond nog nooit gegeten heeft, en dan per 2 weken een diersoort toevoegt.  Heel kort uitgelegd, kan je er zo achter komen op welke diersoorten ze reageert. maar zo'n dieet is iets wat secuur moet gebeuren. het kan heel snel resultaat en duidelijkheid geven, maar het kan ook langer duren. aangezien ze op het moment ook prednison slikt wat veel van de symptomen van een evt. voedselallergie onderdrukt, denk ik persoonlijk niet dat dat op dit moment zin heeft om te gaan doen.

succes ermee, er zitten hier op het forum veel mensen met honden met vergelijkbare problemen, waar het met volgens mij allemaal heel veel beter gaat sinds ze op vers en graanvrij staan. mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust en lees ondertussen lekker rond!
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Vr 09 Mar 2012, 16:47

Mijn voorganger heeft een super antwoord gegeven!

Hier een herplaatser, nu 8 jaar en sinds 2.5 jaar bij mij. Atopie en allergisch voor gras, huisstofmijt en mijn katten. Wat opstartproblemen gehad met de desensibilisatiekuur van artuvetrin die een jaar geleden is gestart en inmiddels sinds 4 maanden op eliminatiedieet. Ze is nu per 4 weken 3 weken jeukvrij, yeah!

Het kost behoorlijk wat letterlijk (duur) en figuurlijk (veel uitzoekwerk wat wel en niet werkt en het vinden van een goede da), maar het resultaat krijg je dan wel.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”