wanneer groenten geven?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

wanneer groenten geven?

Berichtdoor Barfplaats

Doranto
5-sterren

wanneer groenten geven?

Berichtdoor Doranto » Di 28 Feb 2012, 11:53

Hoi,
De laatste tijd ben ik er toe over gegaan, om 's-ochtends als ontbijt een mix van joghurt en groenten te geven. Dit zodat ik dan 's-avonds alleen nog maar de vleesmaaltijd hoef te geven. Nu vraag ik me echter af of dat wel goed is om dat zo te doen. Is het niet beter om de groenten bij het vlees te geven, omdat dat ook een beetje ter vervanging van de vacht en veren is (de ruwe vezel) die ze in de natuur zouden eten. Bovendien heeft het maagzuur een bepaalde ph-waarde nodig om vlees te kunnen verteren. Als ik 's-ochtends geen vlees geef, is dat dan niet slecht voor de spijsvertering, omdat het maagzuur zich dan steeds aan moet gaan passen?
Lizzy
Moderator

Re: wanneer groenten geven?

Berichtdoor Lizzy » Di 28 Feb 2012, 15:45

Doranto schreef:Hoi,
De laatste tijd ben ik er toe over gegaan, om 's-ochtends als ontbijt een mix van joghurt en groenten te geven. Dit zodat ik dan 's-avonds alleen nog maar de vleesmaaltijd hoef te geven. Nu vraag ik me echter af of dat wel goed is om dat zo te doen. Is het niet beter om de groenten bij het vlees te geven, omdat dat ook een beetje ter vervanging van de vacht en veren is (de ruwe vezel) die ze in de natuur zouden eten. Bovendien heeft het maagzuur een bepaalde ph-waarde nodig om vlees te kunnen verteren. Als ik 's-ochtends geen vlees geef, is dat dan niet slecht voor de spijsvertering, omdat het maagzuur zich dan steeds aan moet gaan passen?

Je laatste vraag "is dat dan niet slecht voor de spijsvertering" begrijp ik in alle eerlijkheid niet :-[

Ik denk wel dat het beide kan hoor, 's morgens groenten en 's avonds vlees. Maar veel makkelijker is 's avonds vlees + groenten. Waarom zou je dat niet doen?
Doranto
5-sterren

Berichtdoor Doranto » Di 28 Feb 2012, 16:46

Lizzy schreef:Je laatste vraag "is dat dan niet slecht voor de spijsvertering" begrijp ik in alle eerlijkheid niet :-[

Ik denk wel dat het beide kan hoor, 's morgens groenten en 's avonds vlees. Maar veel makkelijker is 's avonds vlees + groenten. Waarom zou je dat niet doen?

Ik dacht dat het misschien niet zo goed was, omdat de maag zich dan steeds aan moet passen, want voor het verteren van groenten en joghurt (in de joghurt laat ik ook nog altijd per hond 1 eetl. geplet graan weken dus dat zijn koolhydraten) heb je toch een andere zuurgraad in de maag nodig dan voor het verteren van vlees? Tenminste als ik het verhaal daarover in het boek van Mogens Eliasen goed heb begrepen.
Als dat zo is, is het nl. misschien toch beter om 1x per dag alles tegelijk te voeren. Ik vond het makkelijker om 's-morgens de groenten te geven, zodat ik dan 's-avonds alleen nog maar het vlees hoef te geven. Dan ben ik 's-avonds wat eerder klaar. Ook weet ik niet of het voor ieder ras goed is om maar 1x per dag te voeren. Binnenkort krijgen wij er nl. een beauçeron bij en die schijnen gevoeliger te zijn voor maagtorsie.
Ik stelde mijn vraag om te achterhalen wat hier de ervaringen zijn met verschillende soorten voeding 'gescheiden' voeren.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”