Even voorstellen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Even voorstellen

Berichtdoor Barfplaats

galgo
3-sterren

Even voorstellen

Berichtdoor galgo » Vr 24 Feb 2012, 11:52

Hallo Allemaal

Mijn naam is Marjolein, 48.
Bij mij wonen een Galgo Espagnol, reu, ± 5½ jaar? en een kruising Galgo Espagnol/met vermoedelijk Duitse Staande?, reu, 4½ jaar.
Ik wil overgaan naar vers vlees. Ik heb al gezien dat het een hele studie is en ga er dan ook mijn tijd voor nemen.
Ik ben mijn huis aan het verkopen en heb nu geen vriezer, dus heb uitgebreid te tijd om te lezen en leren hoe het allemaal moet.
Het plan is om ze eerst over te zetten naar KVV, daar een tijdje aan te laten wennen en daarna met BARF te gaan beginnen.
Als jullie een andere mening hebben, hoor ik dat graag.
De vraag die ik op dit moment heb is of er hier mensen zijn die ervaring hebben met KVV/BARF en windhonden?
Medisch gezien moet je met de Galgo rekening houden met een veel lager vetpercentage (15% ipv 25-30) en met stroperig bloed omdat zij veel meer rode bloedlichaampjes hebben dan niet windhonden. Dus zou mij kunnen voorstellen dat ik daar iets mee moet, maar nog niets over kunnen vinden.

Groetjes, Marjolein
Ulrike
5-sterren

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Ulrike » Vr 24 Feb 2012, 12:03

Hallo  ;). Wat leuk nog meer (Spaanse) windhonden op het forum! Welkom  :biggrin2:!

Ik heb niet het idee dat je met het lage vetpercentage van de hond en de stroperigheid van het bloed rekening hoeft te houden.

Onze twee podenco-kruisingen krijgen wel wat minder vet vlees denk ik dan de gemiddelde hond, gewoon omdat ze de neiging hebben om snel dik te worden. Er zijn echter genoeg mensen met bijvoorbeeld galgo's die moeite hebben om de honden op gewicht te houden omdat ze zo snel de neiging hebben om af te vallen. Ik zou dus echt kijken naar je honden en het voer zo aanpassen dat ze goede ontlasting hebben en een goed lichaamsgewicht.
Lonaa
5-sterren

Berichtdoor Lonaa » Vr 24 Feb 2012, 12:13

Hai!

Hier een Spaanse Podenco kruising.

Ik heb ook niet het idee dat ze minder vet moeten eten dan andere honden hoor. Sterker nog, Indy, onze opvang-Greyhound (die inmiddels een huis gevonden heeft :)) kreeg met zijn 28 kg en 72 cm schofthoogte ruim een kilo vlees op een dag. In de zomer. Omdat ie anders onwijs afviel.

Sally, mijn eigen hond, kreeg in het begin netjes 2% van haar lichaamsgewicht. Kwam hier in de winter, en viel binnen een maand 3 kg af (en dat is veel, op 16 kg) en heeft de hele winter 4% van haarl ichaamsgewicht gegeten, om haar op gewicht te houden.

En eigenlijk voer ik nooit "heel vet". Grote stukken vet trek ik er af, grote klompen zeg maar. Maar de rest mogen ze gewoon lekker opeten hoor!
galgo
3-sterren

Berichtdoor galgo » Di 28 Feb 2012, 18:21

Goed dat ik dit alvast weet.
Dan ga ik gewoon uit van 2% en kan dat altijd verhogen als ik merk dat ze afvallen.
Voor nu ben ik vooral heel veel aan het lezen en aan het kijken wat ik hier in de buurt aan kant en klaar kan krijgen, omdat ik geen vriezer heb.
Maar ik heb al begrepen dat je ook met KVV compleet goed af moet wisselen en ik heb het nog niet op een rijtje hoe ik dat moet uitbalanceren.
Gewoon verder lezen dus....
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”