afwisseling in botsoorten

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Ma 20 Feb 2012, 08:43

Ik geef m'n hondjes botsoorten van zeker 4 diersoorten: kip, eend, konijn en fazant. Daarnaast sporadisch haas, duif, gans.. Wat ik me al lange tijd af vraag is of bekend is hoeveel afwisseling hierin nódig is. Zoals qua diersoorten in een menu het minimum aantal 4 wordt geadviseerd, is er zo ook een minimum aantal als het gaat om specifiek botten? Of zou 't bot van 1 diersoort op zich voldoende zijn?

Zelf geef ik m.n. gevogelte, om praktische redenen. Laatst las ik iets over calcium/fosfor verhoudingen en als ik het goed begreep zouden die in botten van gevogelte anders liggen dan in andere botten.. Is een bepaalde balans in diersoorten als het gaat om botten van belang?
Lizzy
Moderator

Re: afwisseling in botsoorten

Berichtdoor Lizzy » Ma 20 Feb 2012, 08:48

Op zich bevatten vleesbotten van kleine dieren iets minder calcium en fosfor dan vleesbotten van grote dieren. Ik zou het uit moeten rekenen maar zou je alleen vleesbot van grote dieren voeren, zou je waarschijnlijk aan 30% vleesbot al genoeg hebben. Maar dat is een gok hoor. Alleen vleesbot van kleine dieren voeren is absoluut geen probleem. Met 40% a 50% vleesbot zit je aan de juiste hoeveelheid Ca/F. Op zich kan het, 1 botsoort voeren. Dat blijkt wel uit de KVV's die vrijwel allemaal bestaan uit kip, qua bot. En er zijn mensen die dat jaar in jaar uit voeren. Ideaal vind ik het niet. Maar geen hond kiepert er van om.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Ma 20 Feb 2012, 14:26

Dank je wel Lizzy, hartstikke helder weer!!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”