Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2255843
Sommige hadden het misschien wel gelezen.
Toen ik met 2 honden met vergiftigingsverschijnselen bezig was, had ik eigenlijk een afspraak voor poes Caity.
Zij was zaterdag (2 weken geleden) aan de beurt, ze liep op haar hak, eerst 1 poot maar zaterdag al met 2 poten, ze leek er meer door heen te zakken.
Ze zetten haar voetjes ook niet meer goed neer als ze dubbel stonden, leek dus verlamming.
Erwin heeft een foto van haar rug gemaakt maar dat was prima, wel zaten haar darmen vol. Wat zou komen omdat de darmwerking stil lag.
Hij heeft haar doorgemeten en het probleem zat in haar koppie misschien een tikkie gehad (bloeding wie zou het zeggen)
Dus met een pot Vit B voor haar zenuwstelsel en een tube kat a lax, voor haar darmen, weer naar huis en hopen op het beste.
Met de woorden "er gebeuren wel vaker wonderen bij jullie" was er blijkbaar weinig hoop.
De vit B zijn vies en door haar eten betekende stoppen met eten.........  :( maar ze ging al snel een stuk beter lopen en ik vond het belangrijker dat ze at, dus maar even niet og weinig Vit B.
Eten ging vrij goed en lopen ook maar haar ontlasting was niet duidelijk (er lopen nog 6 katten....) maar dat ging dus niet goed.
Ben haar gaan volgen en de laatste paar dagen ging ze wel persen (buiten in de tuin) maar er viel alleen een druppeltje.
Vorige week hadden we al gevraagd om een klysma maar Erwin dacht dat haar darmen stil lagen en dat ze vooral de Vit B moest krijgen.
Toen hebben we die capsules maar gewoon helemaal in haar keel gestopt (wat verbazend makkelijk ging) maar helaas haar ontlasting kwam niet.
En nu stopte ze ook met eten, geen goed teken dus.......
Gister weer naar Erwin geweest met de vraag wat nu, weer als de darmen niet werken dan houdt het een beetje op maar omdat ze wel perst leek het dan toch meet op obstipatie en we kregen parafine mee.
Meteen gegeven en de arme Caity opgesloten in de badkamer tot 's avonds want ze wil zo graag lekker op schoot helaas had het nog geen effect dus voor het slapen gaan nog een dosering parafine gegeven en weer op gesloten in de badkamer.
En vanmorgen lag er een hele dikke drol  :D en nog een kleintje begraven en zeker ook zo leuk ze had wat gegeten  :)
En net weer 2 stukjes paardenvlees (ga straks een kuikentje uit de vriezer halen voor haar, vind ze ook altijd erg lekker)
Hopelijk gaat ze nu weer opknappende heen want ze is nu wel afgevallen en met haar 15 en een half ook zeker de jongste niet meer (gelukkig had ze wel vetreserves...... een lekkere hangbuik ook........)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We hopen dat ze nog lang bij ons kan blijven.
#2255858
Sterkte ermee!
Ik hoop ook dat het nu voorbij is en beter gaat. 

Ik zou in het vervolg wel niet zo luchtig doen over het afvallen. Katten zijn erg gevoelig voor leververvetting en net katten die wat vet hebben, lopen het grootste risico.  Leververvetting is dodelijk en vrijwel niet te behandelen, dus in het vervolg, toch wat eten in proberen krijgen (desnoods met dwang zoals je de pillen gedaan hebt) als ze dagenlang niets willen eten. ;) (ik kan niet helemaal uit je verhaal opmaken hoe lang ze nu niet gegeten heeft, maar zeg het maar voor de zekerheid.)

Ik hoop dat Caity er verder geen gevolgen van heeft en nog lang bij jullie mag blijven. :)
Heeft het kuikentje haar gesmaakt?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 13 feb 2012, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#2255870
Dat weet ik maar goed dat je het zegt, is inderdaad niet duidelijk in het verhaal.
Ze ging wel minder eten en heeft 1 dag niets gegeten, de dag erna weer wel wat en de wiskas kattensnoepjes bleef ze ook heel lang eten, tot gister toen hoefde ze niets meer.
Kuikentje is nog niet ontdooid maar krijgt ze later, ze ligt nu lekker warm op het aquarium  :)
#2256501
Ze heeft het kuikentje in 2 delen opgegeten  :)

Ze voelt zich duidelijk beter maar ze is er nog niet.
We hebben gister voor het slapen gaan nog een dosering parafine gegeven en weer in haar prive kamer (badkamer) met een half kuikentje (die ze eerder niet meer hoefde) wat kattensnoepjes (wiskas anti hairball zal vast niet echt helpen....) en een kwart kuipje vlees.
Ze ging meteen van het vlees eten en vanmorgen was alles bijna op  :)
En er lagen 2 kleine drolletjes.

Nu vraag ik me een beetje af of we dit nog een keer moeten doen (de parafine) of moeten we het weer even aankijken met alleen kat a lax (vind ze niet meer lekker, iemand een ander idee?) en Vit B?
#2256565
Kleintje is het lichte laxeermiddel wat ze vroeger van mijn vinger aflikte nu ook beu. 
Ik biedt het haar twee keer aan op mijn vinger, en als ze zich telkens afwend, dan smeer ik het gewoon zelf op haar tong. Daarna mondje dicht, anders spuwt ze het terug uit.

Verder heb ik geen tips...
Ik zou wel nog een paar weken 3 keer in de week wat geven om iets te laxeren. 
De vit B zou ik gewoon in haar mondje mikken, je zei toch dat dat wel lukte?  Als je de kat helemaal in moet wikkelen, zou ik het niet doen, maar als het gewoon vastnemen is, dan zie ik niet in waarom niet. Dan duurt het ook maar 2 tellen. Een snoepje erachteraan en na een tijd vind de kat het helemaal niet meer erg.
#2256589
Ik smeer de kat a lax ook gewoon op haar bekkie dan likt ze het wel op.
En inderdaad de vit B doe ik ook in haar bekkie en daarna krijgt ze een paar snoepjes en gaat ze gewoon weer op schoot liggen.
Wil haar niet teveel pesten maar ja het moet gewoon en ze is ook heel lief hoor, ze doet alleen nog niet zelf haar bekkie open......
Blijf dit maar even doen zo en misschien nog af en toe de parafine
#2259474
Helaas het poepen gaat nog niet goed, gister weer parafine gegeven en ik denk dat we dat maar een paar avonden achter elkaar gaan doen.
Ook krijgt ze nog steeds kat-a-lax op haar bekkie gesmeerd en ook een beetje lijnzaadolie.

Ze eet wel maar het enige waar ze echt blij van wordt (en om komt vragen) is paardenvlees en daar eet ze dan ook best veel van.
Beetje eenzijdig maar ja ze eet.
Gister heeft ze wel ook een paar brokjes gegeten en een beetje blik.
Vanavond gaan we eendennek proberen, vond ze ook altijd erg lekker maar is wel hard werken. Dus dan gaan we het alvast kleiner maken voor haar. (en we halen er weer een stukje paardenvlees voor haar uit (heb nog 20 kg dus voorlopig heeft ze genoeg haha...... helaas voor haar de honden willen ook nog wat)
Had gister ook haring en konijn maar nee dat moet ze niet, wel nog 2 kippenhartjes gegeten, ga er straks ook maar lamshart uithalen vond ze ook altijd lekker (en orgaan laxeert ook wat zeggen ze....)
Op zich voelt ze zich vrij goed

Had dit topic eigenlijk in katten medisch moeten zetten...........
#2259522
koekje schreef: Een kat die heel weinig eet, kan ook een vette lever krijgen. Als ze normaal 150 gram op een dag eet, zou ik pas gerustgesteld zijn als ze 75 gram op een dag eet.
Die van mij houden ook niet van katalax. Gimpet haarbalpasta vinden ze wel lekker.
Die hoeveelheid haalt ze nu wel maar met vooral paardenvlees.
Vanavond wat blikjes vis op olie halen kijken of ze dat lust.

Gimpet ga ik eens kijken of ik dat hier in de buurt kan krijgen  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door