op gewicht houden bij leverdieet

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

bedaan
2-sterren

Berichtdoor bedaan » Za 28 Jan 2012, 21:25

Daan, cairn terrier van bijna 14 zit sinds november op het leverdieet. Hij doet het er super op, is weer alert en ook weer de macho man die hij altijd is geweest.
Ik had de laatste 2 jaar moeite met hem op gewicht houden, hij heeft aanleg tot dichtgroeien en aangezien ik op het oog voer en niks afweeg en zijn portie altijd zo klein vind ten op zichten van Dieber woog hij in juli 10,3 (beetje erg veel reserve laag op zijn ribbetjes). Dus op dieet, hij kreeg zijn eigen kleine voerbakje. Begin november werden bij hem de verhoogde leverwaardes geconstateerd, hij woog toen 9,7. Begin januari weer gaan wegen en toen woog hij 9,3. Nu heb ik het idee dat hij nog verder is afgevallen, wil hem komende week weer even gaan wegen bij de dierenarts. Hij krijgt nu ongeveer evenveel vlees als voor zijn dieet en dat aangevuld met havermout en groentemix, hij krijgt dus meer dan voorheen en toch valt hij af.

Nu de vraag hoe kan dit, heeft de havermout invloed op de vertering en stofwisseling waardoor hij afvalt terwijl hij meer eet? Of is er toch meer aan de hand?
Hij is wel weer actiever dan voorheen, trekt af en toe een sprintje als hij te lang een krant heeft staan lezen maar trippelt verder gewoon op zijn eigen tempo mee. Hij gaat 2 a 3 keer per dag een poep/pies rondje van een 10 a 15 minuten en 1 a 2 keer per dag een uur mee naar de hei waar hij in de roedel meeloopt (ik heb een uitlaatservice)
choopy
5-sterren

Re: op gewicht houden bij leverdieet

Berichtdoor choopy » Za 28 Jan 2012, 21:35

Belangrijk bij leverdieet is om meerdere keren 4-6x per dag te voeren.
Bij Djilly heeft het zeker een jaar geduurd voordat ze echt weer begon aan te komen.
Daarvoor kon ik voeren wat ik wilde, maar aankomen ho maar.

Nu krijgt ze bijna alles weer en lukt het me wel om haar op gewicht te houden, maar het eerste jaar was lastig.
bedaan
2-sterren

Berichtdoor bedaan » Za 28 Jan 2012, 21:42

Aankomen hoeft nou ook weer niet, vind zijn lijntje nu wel mooi. Hij krijgt 2 keer per dag een echte maaltijd en daarnaast zo'n 3 keer een groter tussendoortje in de vorm van gedroogde snacks, fruit, stukje brood (hij heeft regelmatig het voorrecht om voorin te mogen zitten en dan delen we mijn lunch). En na de laatste wandeling krijgen ze beide nog wat.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 29 Jan 2012, 10:52

bedaan schreef:Daan, cairn terrier van bijna 14 zit sinds november op het leverdieet. Hij doet het er super op, is weer alert en ook weer de macho man die hij altijd is geweest.
Ik had de laatste 2 jaar moeite met hem op gewicht houden, hij heeft aanleg tot dichtgroeien en aangezien ik op het oog voer en niks afweeg en zijn portie altijd zo klein vind ten op zichten van Dieber woog hij in juli 10,3 (beetje erg veel reserve laag op zijn ribbetjes). Dus op dieet, hij kreeg zijn eigen kleine voerbakje. Begin november werden bij hem de verhoogde leverwaardes geconstateerd, hij woog toen 9,7. Begin januari weer gaan wegen en toen woog hij 9,3. Nu heb ik het idee dat hij nog verder is afgevallen, wil hem komende week weer even gaan wegen bij de dierenarts. Hij krijgt nu ongeveer evenveel vlees als voor zijn dieet en dat aangevuld met havermout en groentemix, hij krijgt dus meer dan voorheen en toch valt hij af.

Nu de vraag hoe kan dit, heeft de havermout invloed op de vertering en stofwisseling waardoor hij afvalt terwijl hij meer eet? Of is er toch meer aan de hand?
Hij is wel weer actiever dan voorheen, trekt af en toe een sprintje als hij te lang een krant heeft staan lezen maar trippelt verder gewoon op zijn eigen tempo mee. Hij gaat 2 a 3 keer per dag een poep/pies rondje van een 10 a 15 minuten en 1 a 2 keer per dag een uur mee naar de hei waar hij in de roedel meeloopt (ik heb een uitlaatservice)

Havermout is wel een makkelijke energieleverancier. Geeft vrij snel/direct energie. Hij is dus actiever dan voorheen, waardoor ie toch (vermoed ik) wat is afgevallen. Ik neem aan dat je geen rood vlees geeft? Waarschijnlijk krijgt hij dus ook wat magerder vlees? Dat in combinatie met meer energie (vermoedelijk door de havermout) : heeft voor gewichtsvermindering gezorgd. Denk ik.
kira
5-sterren

Berichtdoor kira » Ma 30 Jan 2012, 21:17

Theemutsie heb ik gewoon veel meer eten gegeven. Die at op het laatst van haar leven 2x haar portie van gezonde hond en het lukte niet op haar op gewicht te houden (bij haar overlijden was ze nog rond de 32 kilo, op het moment dat ze ziek werd zat ze op 40 wat ook al niet dik was). Dus ik denk gewoon meer voeren.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”