Prostaat vergroot

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Prostaat vergroot

Berichtdoor Barfplaats

Saantje Co
1-ster

Prostaat vergroot

Berichtdoor Saantje Co » Vr 27 Jan 2012, 16:12

Hey,

Ik merkte eergisteren tijdens wandeling dat Zaro zijn anus wat dikker stond, vooral de onderkant.
Gisteren heb ik dan eens "beter gekeken" en gevoeld, het zit hem ook eronder wat dikker en gespannen.
Ik vrees dus dat zijn prostaat vergroot is, wat wel vaker voorkomt bij ouder wordende ongecastreerde reu'en.
Hij verliest ook wat 'prut', vieze druppels die heel hardnekkig aan de vloer plakken dat lijkt ook een van de symptomen te zijn.

De oplossing daarvoor zou castreren zijn, maar heb daarover wel enkele vraagtekens.
Zaro wordt 10 jaar en heeft zware allergie (atopie) zijn huid valt eraf met serieuze wonden "kraters" en hij krabt zich gek, dit is nu goed onder controle door verse en strikte voeding en homeopatische ondersteuning. Daarvoor was het rampzalig, zelfs zo erg dat we enkele jaren geleden zijn staart moesten amputeren omdat de wonden zo diep in zijn weefsel zaten en maar niet wouden helen. Nu is dit zelfs zonder medicatie onder controle, gelukkig want de medicatie zorgde voor epilepsie aanvallen in zijn slaap (uiting zelfs recht springen, uitvallen,... allemaal onbewust) dit is nu ook weer onder controle doordat we geen medicatie meer geven.

Zaro heeft vanaf zijn 4 jaar ook een rughernia, ter hoogte van het heiligbeen waardoor hij al enkele keren verlamd was. De laatste keer zeiden ze dat we beter zouden inslapen hij had geen enkele zenuwreactie meer op zijn achterhand. Dankzij acupunctuur, fysio en zwemmen kan hij alles weer en zie je er niets meer aan. Ik doe onderhoudende oefeningen, veel zwemmen en af en toe ter ondersteuning van de rugbespiering geef ik wat creatine bij. Ook krijgt hij standaard ondersteuning van glucosamine, chondroitine en msm. Alles gaat prima daarmee.

Nu mijn bedenkingen bij de castratie, gaat deze effecten hebben op de allergie/huid en op zijn bespiering (rug) ?
Ik ga straks naar de DA, maar heb graag toch ook andere meningen/ervaringen hierover.

Groetjes
Robian
5-sterren

Re: Prostaat vergroot

Berichtdoor Robian » Vr 27 Jan 2012, 16:19

Heeft hij niet zijn anaalklieren tot aan de nok toe vol zitten?
De vieze prut waar jij het over hebt kan ook een voorhuid ontsteking zijn.

Normaal gesproken stopt de DA zijn vinger in de r**t van de hond om te kunnen zien of de hond een vergrootte prostaat heeft. Voor zover ik weet kun je dat niet aan de buitenkant zien.

Goed, mocht het toch de prostaat zijn dan zou ik niet onmiddellijk gaan castreren.
Ik heb hier hele goede resultaten gehaald met de combi zaagbladpalm en pompoenpit olie.
Dit kun je oa bij elke reform kopen en bij de drogist kun je Prostavit van Bional kopen.
Ik heb het laatste gebruikt bij mijn twee oudjes die een erg vergrootte prostaat hadden.
Saantje Co
1-ster

Berichtdoor Saantje Co » Vr 27 Jan 2012, 16:42

Ok, alvast bedankt.

Voorhuidontsteking heeft hij ook al gehad, maar dat is vrij snel over als ik het enkele keren spoel, deze keer niet.
Laatst gewijzigd door Saantje Co op Vr 27 Jan 2012, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
me and my boys
5-sterren

Berichtdoor me and my boys » Vr 27 Jan 2012, 16:47

id zaagbladpalm en pompoenpitolie geven, helpt hier super!
heeft ie platte ontlasting en verliest ie druppeltjes bloed, dat is helemaal een teken van een vergrote prostaat
Saantje Co
1-ster

Berichtdoor Saantje Co » Vr 27 Jan 2012, 20:19

Zijn anaalbindweefsel is gebroken, dierenarts heeft een een spierversterker voor gegeven.
Het is zoiets als een liesbreuk maar dan onder het rectum, kan bij oudere honden die te hard duwen blijkbaar.
Zorgt verder voor weinig problemen, trekt vaak vanzelf weer weg maar komt geregeld terug ook.
Robian
5-sterren

Berichtdoor Robian » Vr 27 Jan 2012, 21:56

Geef de patient maar een dikke knuffel.
Irish
5-sterren

Berichtdoor Irish » Za 28 Jan 2012, 17:24

Hier Ivan (oudere intacte reu) met ook vergrote prostaat.
Geef op aanraden van hier ook de combi zaagbladpalm en pompoenpitolie. Moest beetje geduld hebben, maar nu verliest hij geen bloed meer :)
sassy
1-ster

Berichtdoor sassy » Zo 11 Mar 2012, 10:06

Saantje Co schreef:Hey,

Ik merkte eergisteren tijdens wandeling dat Zaro zijn anus wat dikker stond, vooral de onderkant.
Gisteren heb ik dan eens "beter gekeken" en gevoeld, het zit hem ook eronder wat dikker en gespannen.
Ik vrees dus dat zijn prostaat vergroot is, wat wel vaker voorkomt bij ouder wordende ongecastreerde reu'en.
Hij verliest ook wat 'prut', vieze druppels die heel hardnekkig aan de vloer plakken dat lijkt ook een van de symptomen te zijn.

De oplossing daarvoor zou castreren zijn, maar heb daarover wel enkele vraagtekens.
Zaro wordt 10 jaar en heeft zware allergie (atopie) zijn huid valt eraf met serieuze wonden "kraters" en hij krabt zich gek, dit is nu goed onder controle door verse en strikte voeding en homeopatische ondersteuning. Daarvoor was het rampzalig, zelfs zo erg dat we enkele jaren geleden zijn staart moesten amputeren omdat de wonden zo diep in zijn weefsel zaten en maar niet wouden helen. Nu is dit zelfs zonder medicatie onder controle, gelukkig want de medicatie zorgde voor epilepsie aanvallen in zijn slaap (uiting zelfs recht springen, uitvallen,... allemaal onbewust) dit is nu ook weer onder controle doordat we geen medicatie meer geven.

Zaro heeft vanaf zijn 4 jaar ook een rughernia, ter hoogte van het heiligbeen waardoor hij al enkele keren verlamd was. De laatste keer zeiden ze dat we beter zouden inslapen hij had geen enkele zenuwreactie meer op zijn achterhand. Dankzij acupunctuur, fysio en zwemmen kan hij alles weer en zie je er niets meer aan. Ik doe onderhoudende oefeningen, veel zwemmen en af en toe ter ondersteuning van de rugbespiering geef ik wat creatine bij. Ook krijgt hij standaard ondersteuning van glucosamine, chondroitine en msm. Alles gaat prima daarmee.

Nu mijn bedenkingen bij de castratie, gaat deze effecten hebben op de allergie/huid en op zijn bespiering (rug) ?
Ik ga straks naar de DA, maar heb graag toch ook andere meningen/ervaringen hierover.

Groetjes

Hallo Saantje,

Ik hoop dat het intussen weer goed gaat met Zaro en dat je een juiste beslissing heb kunnen maken.

Ik ben met mijn hond (van bijna 6 jaar) afgelopen donderdag naar de DA geweest omdat toen ik thuis kwam het hele huis onder de bloeddruppels zaten en deze kwamen dus van hem af.
Hij is rectaal onderzocht en de DA zei dat hij een prostaat ontsteking heeft.
Ze had het niet over een vergrote prostaat.
Wel weet ik dat hij super opgewonden was/is door een loopse teef.
De DA heeft hem een injectie gegeven en een AB-kuur en als advies : castreren of een implantaat.

Maar ik vind dat natuurlijk heel wat en net als jou hond heeft ook mijn hond al een hele ellendige geschiedenis achter de rug,want ook hij heeft Atopie.
En de  laatste jaar hebben we het redelijk onder controle,maar ook ik weet niet wat voor'n gevolgen dat gaat hebben voor zijn huid.

Heb je trouwens het advies van de combinatie van zaagbladpalm en pompoenolie geprobeerd en zo ja,hoe heeft je hond er op gereageerd?
Want daar heb ik me nog niet zo in verdiept.
Ik weet wel dat mijn hond tegen heel veel dingen niet kan en er dan ook heftig op reageert.

Heb je misschien voor mij nog nuttige tips?
Groetjes ,Sassy
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”