niet alles in een keer opeten, is dat kat-eigen?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

ieniemienie
2-sterren

Berichtdoor ieniemienie » Do 19 Jan 2012, 11:40

Een paar weken ben ik nu aan het experimenteren welk kvv en welke smaak de katten lusten.
Ze krijgen per dag tweemaal eten.
Ze lusten het best, komen 's morgens ook vragen om eten, dus dat gaat goed.
Maar ook al hebben ze honger 's morgens, toch eten ze maar een klein beetje, na een uur nog eens een beetje, ik heb niet het idee dat ze afgevallen zijn (ga ze vandaag wegen) maar er gaat niet veel in, er blijft regelmatig staan ook al zijn we drie uur verder.

Is dat kat-eigen, zo in beetjes te eten? Eten jullie katten wel alles in 1 keer op?
Of zou dat zijn omdat er voorheen altijd brokjes stonden dus dat ze dat gewend zijn zo te doen?
Moet ik me daar uberhaupt druk om maken, of zeggen jullie als het gewicht van de katten gelijk blijft niks aan de hand?

Ze krijgen nu afgewisseld van haaksbarf kvv de zalm, rund, kip en konijn, en van Tinlo de kvv makreel.
Als ik dit blijf voeren, missen ze dan niks, kan ik ervanuit gaan dat omdat het kvv is en ik vijf diersoorten afwissel, het goed is zo?
pearlsofpassion
Moderator

Re: niet alles in een keer opeten, is dat kat-eigen?

Berichtdoor pearlsofpassion » Do 19 Jan 2012, 13:42

Ja, maar ik zou maar 1 dag in de week vis geven.  Dus dan heb je eigenlijk maar 4 diersoorten in elke week.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Do 19 Jan 2012, 14:01

Ik zou er ook minstens 1 diersoort extra aan toevoegen en niet teveel vissen. Vette vis laxeert ook nog eens.

Ik denk dat je katten duidelijk niet gewend zijn om in maaltijden te eten en wel om de zoveel tijd een hapje. Maar in maaltijden leren eten is goed aan te leren. Hier eten ze overigens wel netjes het bakje leeg en wat blijft liggen is voor de volgende maaltijd.
Je kan om de katten een beetje tegemoet te komen even 3 of 4x per dag voeren, maar noodzakelijk is het niet perse. Geef het eten per kat in een apart bakje, bij voorkeur ook ieder aparte eetplaats (dat geeft rust en rust leidt tot meer en beter eten). Bakje voor de neus zetten en bij weglopen bakje weghalen en het volgende eetmoment pas weer aanbieden. Niet gelijk opeten is dus pech en wachten tot het volgende moment.
de meeste katten hebben dit binnen een week wel door.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 19 Jan 2012, 14:05

Wat koekje zegt  ;) hier blijft echt nooit wat over, of het moeten te harde botjes zijn.
ieniemienie
2-sterren

Berichtdoor ieniemienie » Do 19 Jan 2012, 15:40

Okee ik ga de diersoorten aanpassen en minder vis.
Nu staan de etensbakjes redelijk bij elkaar, maar ik zal ze elk een aparte plek geven boven, dat gaat wel lukken.
Met de katten ben ik eruit, super!!!  Hartstikke bedankt voor het meedenken.
Nou de honden nog en jaaaaaa dan is het voor alle beestjes gelukt!
Ga ik nou vuile pens snijden. Wish me luck hahaha.
ieniemienie
2-sterren

Berichtdoor ieniemienie » Do 19 Jan 2012, 16:10

Nou ik heb ze alledrie net gewogen, ze krijgen nu 2 weken alleen kvv en geen brok meer, poes Kaya is op gewicht gebleven, kater Harley en onze oude poezedame Esprit zijn aangekomen. Dus mijn zorg van eten ze wel voldoende, die had niet gehoeven.
*Yvje*
5-sterren

Berichtdoor *Yvje* » Vr 20 Jan 2012, 10:55

Axl en Liam eten wel meer in èen keer maar de poes Izzy ook het liefst ook hele lullige beetjes !
Lastig want ben haar aan het leren minder vaak te eten te krijgen, als het aan haar ligt eet ze het
liefst wel 8 x per dag ! Niet zo handig voor het baasje dus wil nu naar 3 keer per dag gaan ..
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”