biologisch c.q. natuurlijk vlees/bot orgaan

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

welke prijs zou je willen betalen voor biologisch (barf) vlees?

ik vind dierwelzijn/gezondheid niet belangrijk dus koop geen bio vlees
0
Geen stemmen
ik vind dierwelzijn belangrijk maar kan me geen bio/natuur vlees veroorloven
31
45%
ik voer alleen bio/natuur de prijs is minder van belang
4
6%
ik zou bio/natuur vlees kopen tot 5 euro/kg
28
41%
Ik zou bio/natuur vlees kopen van 5 tot 10 euro/kg
1
1%
anders.... vertel!
5
7%

Totaal aantal stemmen: 69
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

evds
5-sterren

Berichtdoor evds » Za 31 Dec 2011, 17:44

Biologisch vlees komt meer en meer in de belangstelling. Motivaties voor het eten/voeren hiervan zijn veelal  (slacht)dierwelzijn maar ook, en in toenemde mate,  gezondheid van de consument. Wat mij betreft een zeer goede ontwikkeling  zeker als dit vlees op duurzame wijze tot stand komt.

Het op een natuurlijke wijze (natuurlijke)dieren(rassen) houden, ermee fokken en natuurlijk laten opgroeien kan qua kosten niet concurreren met de uitgekiende efficiente fabrieksmatig vleesproductie. Ergo de prijs van vlees uit dergelijke "natuurlijke(re)" productie is hoger dan vlees uit de bioindustrie. Het is ook vele malen smakelijker en gezondere maar dat even ter zijde, want voor de masse regeert de prijs.
Hier knelt natuurlijk de schoen. Velen willen best bijdragen aan dierenwelzijn maar het moet wel "betaalbaar" zijn.  En wat is "betaalbaar" ? Ons referentiekader in deze is vertroebeld door de kiloknallers e.d.

En nu ben ik benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en mee om gaan  :)
Lizzy
Moderator

Re: biologisch c.q. natuurlijk vlees/bot orgaan

Berichtdoor Lizzy » Za 31 Dec 2011, 17:47

Ik vind bio-vlees heel belangrijk. Maar, ik heb helaas een beperkt budget (ik had ook minder honden kunnen nemen maar heb er voor gekozen dat niet te doen). Aangezien ik het "afval" voer, ben ik niet van plan om heel veel te betalen en rond de 5 euro is me dan ook al te duur. Ik heb toch voor die optie gekozen omdat er geen optie bij stond "onder de 5 euro". Ik betaal voor mijn biologisch rund/kip tussen de 1 en 3 euro en dat vind ik mooi zat.
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Za 31 Dec 2011, 18:06

Ik heb het na lang zoeken en flink schrappen in het menu voor elkaar gekregen om alleen bio/natuur te voeren in Duitsland. Heb nu max. 5-6 soorten (voorheen makkelijk 10), maar de wetenschap dat de dieren die ik mijn honden voer een goed leven hebben gehad, is me veel waard. En de prijs valt me mee: ik zit gemiddeld denk ik rond de 3 - 3,50 € per kilo.
evds
5-sterren

Berichtdoor evds » Za 31 Dec 2011, 18:10

Ikzelf heb voor optie 2 gekozen. Ik vind bio heel belangrijk maar kan me geen 100% biologisch/natuurlijk vlees veroorloven.

Kip is mijn grootste bioindustrie component. In slachtafval van biologische kippen van ronde de 2 euro/kg(uit Lizzy's  post) heb ik dan ook veel interesse  :)

Doordat we zelf laten slachten heb ik voor de honden regelmatig schapenvlees van overjarige ooien of rammen. Dat verkoop ik niet omdat de kostprijs  toch nog altijd rond de 4/kg ligt en de verkoopprijs  voor schapenvlees en vraag naar schapenvlees  niet hoog genoeg is om daar rendement uit te halen. Voor mijn voelt het alleen beter als ik mijn overjarige dieren zelf naar de slager breng(en dan maar aan de honden voer) dan meegeven  aan de handelaar voor weinig geld.
robbiekomvoor
5-sterren

Berichtdoor robbiekomvoor » Za 31 Dec 2011, 18:35

Ik heb ook voor optie 2 gekozen,ik vindt dierenwelzijn heel belangrijk en probeer zeker mijn best te doen.
Kipkarkas is hier bvb altijd biologisch en ik voer erg veel wild.
Ik wil best iets meer betalen voor bio vlees,maar het moet niet te gek worden,ik heb een klein budget ;)
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Za 31 Dec 2011, 20:11

Ik heb voor " anders" gestemd.
Voer hoofdzakelijk biologisch, maar helaas zijn sommige barfproducten dermate duur of slecht verkrijgbaar dat het niet te doen is. Ik koop ook wel boven de 5 euro, maar dat is wel een uitzondering.
Naat het dierenwelzijn merk ik absoluut dat mijn honden er het veel beter op doen. Didot verdraagt geen rund. lam of kip ....tenzij het biologisch is. Ook de vertering van orgaan is vele malen beter. Als ik het in mijn handen heb en ruik dat weet ik ook weer waarom ik veel meer voor betaal.
Met maar 1 hond in huis zou ik het wel redden om alles biologisch te kopen, maar ik heb er dus twee......

(Zelf eten we ook bijna alles biologisch)
Kallista
4-sterren

Berichtdoor Kallista » Za 31 Dec 2011, 20:27

evds schreef:Ikzelf heb voor optie 2 gekozen. Ik vind bio heel belangrijk maar kan me geen 100% biologisch/natuurlijk vlees veroorloven.

Kip is mijn grootste bioindustrie component. In slachtafval van biologische kippen van ronde de 2 euro/kg(uit Lizzy's  post) heb ik dan ook veel interesse  :)

Doordat we zelf laten slachten heb ik voor de honden regelmatig schapenvlees van overjarige ooien of rammen. Dat verkoop ik niet omdat de kostprijs  toch nog altijd rond de 4/kg ligt en de verkoopprijs  voor schapenvlees en vraag naar schapenvlees  niet hoog genoeg is om daar rendement uit te halen. Voor mijn voelt het alleen beter als ik mijn overjarige dieren zelf naar de slager breng(en dan maar aan de honden voer) dan meegeven  aan de handelaar voor weinig geld.

Zo gaat het hier ook, ik probeer zo bewust mogelijk te kopen, maar je kan niet altijd zoals je graag zou willen.
Ook hier krijgen de honden vlees van eigen opgefokte schapen erbij.
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Za 31 Dec 2011, 21:45

Het is hier ook niet zozeer de prijs, als wel de verkrijgbaarheid. Ik kan niet altijd aan biologisch komen, maar als ik de keus heb, dan kies ik er wel voor. Ik vind de kwaliteit vaak ook veel beter. Ik heb het te weinig gevoerd om verschil aan Oscar te merken.
Nathascha
5-sterren

Berichtdoor Nathascha » Zo 01 Jan 2012, 11:11

ik heb ook voor optie 2 gekozen.

Toen ik begon met barfen lette ik alleen op de prijs. En die moest goedkoop. Maar dan heb je het dus over afval van kiloknallervlees. Omdat ik best wel een kudde dieren heb waar ik voor gekozen heb, was dit natuurlijk qua geld wel leuk voor mijn portomonee. Maar na een jaar barfen ben ik me van heel veel dingen bewust geworden.

Ik koop nu voor mezelf ook meer kwaliteitsvlees. En voor mijn honden en katten dus ook. Als ik binnen de prijs perken aan BIO vlees kan komen dan doe ik dat. Maar helaas best een beperkt budget. Zeker het afgelopen jaar, doordat ik heel lang geen baan had. En dan moet je iets. Ik ben van de overtuiging dat de kiloknallerafvalvlees beter voor je hond is als welke brok dan ook. Dus toch BARF blijven geven. Maar nu ik een baan heb, kijk ik weer naar beter vlees.

KipKK is scharrel. orgaan wil ik BIO hebben. Rund koop ik hier uit de buurt van een boer die zelf slacht. Ik heb gezien hoe de koeien leven. En die hebben een goed leven en ruimte en lekkere uitloop. Is geen BIO maar ook geen vleesfabriek. Ook probeer ik steeds vaker aan wild te komen. Dus het verschuift nu wel naar, het voeren van afval van dieren die een goed leven hebben gehad. Ik hoop ooit het geld te hebben om volledig BIO te voeren.
ulla
5-sterren

Berichtdoor ulla » Zo 01 Jan 2012, 13:25

Ik heb voor optie 4 gekozen,toch zit ik soms boven die € 5,00.
De laatste tijd was het rundvlees erg slecht, zelfs A kwaliteit, op die manier was ik voor een kilo rund € 4,00 kwijt en werd het meeste gedoneerd.
Op die manier ben je nog veel geld kwijt.
Ik voer deels biologisch en dan voornamelijk kip, rund en lam, orgaan is voor 90% biologisch.
Verder lusten ze hier ook haas, dus dat staat regelmatig op het menu.
Zelf eten wij voor een groot deel biologisch, en de honden snoepen van de groenten mee.
Helemaal biologisch voeren zou ik wel willen maar zover is het nog niet.
**Jolanda**
5-sterren

Berichtdoor **Jolanda** » Zo 01 Jan 2012, 23:32

Ik zou het best willen, maar helaas denkt mijn budget daar anders over.
In het begin lette ik ook alleen maar op de prijs, hoe goedkoper hoe beter. Inmiddels kijk ik zeker niet alleen meer naar de prijs maar ook naar de kwaliteit, want wat heb ik aan goedkoop vlees als de kwaliteit niet geweldig is? Dan betaal ik liever iets meer per kg, maar dan wel voor goed vlees
Ook probeer ik meer wild te voeren. Ik heb nu uit de bio-industrie runderhart, lamslever, geitenvlees, konijnenkop en konijnenlever, eendenrug, kipkk en parelhoenkk. Hert, lama, antiloop, haaskk, wilde eend zijn dus allemaal niet uit de bio-industrie en als ik even snel vergelijk voer ik dus ongeveer 50/50 bio-industrie/wild. Ik hoop tzt nog meer wild producten via de leverancier te krijgen en wie weet zal ik ooit zo goed als bijna alles aan wildproducten voeren.
Nadia
5-sterren

Berichtdoor Nadia » Ma 02 Jan 2012, 01:13

Steeds meer en meer let ik ook op dat ik biologisch voer. Ik voerde al veel wild.  Maar helaas ook nog veel uit de bio industrie.
Ik had altijd een variatie van een 15 + diersoorten in de vriezer... langzaam maar zeker ben ik terug aant zaken.

Ik kan nu voor een hele leuke prijs aan bio, kip en parelhoen komen. In de toekomst komt hier ook eend en kalkoen bij. De poezen krijgen fazant, (Kain kan dat niet zo goed verdragen). Voor hem staat wekelijks haas op het menu.
Ook hert word veel gevoerd. Zo kan ik toch een leuk menuutje samen draaien met verantwoorde spulletjes. Maar het moet stap voor stap, alles in een keer omschakelen naar bio is haast niet te doen. Mijn 1ste stap zou zijn om lever/nier/pens bio te voeren. Dit is nog niet helemaal gelukt, lever wel, nier en pens nog niet. Daarintegen heb ik nu dus wel bio kip.
Ik vind het niet zo erg als mijn bio karkassen iets minder bevleesd zijn, dit vang ik wel op met wild spiervlees.
TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Ma 02 Jan 2012, 09:55

Ik zou graag meer bio willen voeren maar het zit er budget technisch helaas niet in.
Limbabnees
3-sterren

Berichtdoor Limbabnees » Ma 02 Jan 2012, 10:07

Optie 2, biologisch kan ik me niet meer permitteren.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Ma 02 Jan 2012, 10:32

Ik vinden dierenwelzijn heel erg belangrijk. 'k Ben zelf opgegroeid op een voormalige boerderij, waar mijn ouders enkele schapen, 2 varkens en veel krielkippen hadden lopen. Wat hadden die een mooi leven! En wat was dat vlees mooi... Voor mij is van waarde dat zo lang als het leven duurt, het een goed leven is. Daarnaast ben ik er van overtuigt dat vlees afkomstig van een dier dat gezond is opgegoeid en geleefd heeft, zichtbaar duidelijk anders is dan z'n bio-industrie-soortgenoten, een andere kwaliteit/voedingswaarde moet hebben.
Ik eet zelf niet veel vlees, maar dan wel zo veel mogelijk biologisch.
Voor mijn honden gebruik ik qua kvv alleen biologische (DARF), waarbij het zeker wel een rol speelt dat deze niet duurder (zelfs goedkoper) is dan goede merken bio-instrie-kvv, want mijn inkomen is laag.
Hun zelf samengestelde maaltijden zijn helaas grotendeels niet biologisch, omdat het me niet gelukt is hier een biologische slager te vinden die tegen betaalbare prijs eea wil leveren. Daarnaast let ik op de kwaliteit, dus 'eko' op zichzelf zou niet afdoende zijn, ik wil ook dat het 'vlees' werkelijk vlees is... Dat is enerzijds omdat ik bij het goedkopere vlees mij geen tevreden gevoel geeft, doordat het veel vliezen en/of vet bevat. Maar ook merkte ik dat ik dat compenseer door er meer van te geven, om toch aan de juiste portie vléés te komen. Zo was de prijs per dag dus uiteindelijk niet lager dan wanneer ik gewoon voor een knappe kwaliteit koos ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”