Menu zieken katten?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Menu zieken katten?

Berichtdoor Barfplaats

**Jolanda**
5-sterren

Menu zieken katten?

Berichtdoor **Jolanda** » Vr 30 Dec 2011, 21:03

Even eerst het e.e.a. uitleggen.
Een vriendin van mijn ouders heeft 6 katten.
2 zijn 3 jaar en de rest tussen de 9 en 15 jaar.

De kat van 15jaar Jul heeft een snelwerkende schildklier en krijgt daar tabletjes voor a 50euro per maand.
Een andere kat (Pila, 11 of 13jaar) heeft nierfalen. Had een CREA-waarde van 862 en volgens de DA moest dat 500 zijn...
Pila is al afgevallen en de ogen zijn al aangetast. Zeg ik het goed dat het netvlies al aan het loslaten is? :( Verder is hij wel levendig, komt kroelen ect.

Nu heb ik de eigenaar kunnen overtuigen van vers (toen ze nog een hond had kreeg die al iedere dag rodi door haar brokjes heen en de hond daarvoor kreeg iedere week pens, dus dat overhalen was niet zo moeilijk ;) )

Vandaag ben ik bij haar geweest met een aantal soorten vlees. Ik had kipkarkas, parelhoenkarkas, eendenrug, lamsgehakt, geitenvlees, hertenvlees, antiloop, hazentongetjes en konijnenlever meegenomen om te kijken wat de katten lusten en wat niet.

Jul wilde wel wat stukjes kippenvlees (wat ik van het karkas af had gehaald) van al het andere moest ie niks weten en 'moeilijke eter' Pila lustte kip, parelhoen en hert. (die lustte het meeste van alle katten :D )
Ik had ook wat carnibest gekocht, vleesmix, kalkoen en eend (eend was voor honden, maar goed)
Van kalkoen wilde Pila nog niks weten, maar morgen gaat de eigenaar wel weer CB kalkoen voorzetten :)
De andere katten aten wel wat kip, waren vooral geinteresseerd in de geurtjes die van al dat vlees afkwamen maar aten het verder niet.
1 kat (van 3jaar) wilde helemaal niks van vers, maar vond ook de geurtjes interessant.

Maar, het belangrijkste: waar moet ik rekening mee houden als ik voor deze 2 zieke katten een menu in elkaar draai? Wat kan ik beter niet of juist wel doen?
Zal het versvoeren er voor kunnen zorgen dat Jul minder last heeft van zijn snelwerkende schildklieren? En kan de CREA-waarde van Pila omlaag door vers? (zeg aub ja)

En denken jullie dat de katten wel over zullen schakelen naar vers? (omdat ze wel geinteresseerd waren in de geurtjes denk/hoop ik van wel)
Hoe kan de eigenaar dit overzetten het beste aanpakken? Gewoon brokjes en natvoer weglaten en vers neer zetten?

Ik had zelf bedacht dat als Jul alleen maar kip wilt eten, ik bijv rund er onder kan mengen en dan de hoeveelheid rund steeds een beetje opschroef totdat ie 50/50 kip/rund krijgt en dan rund apart geven en weer iets anders meng met de kip, bijv lam.

Ik ben een ramp als het om katten en vers aangaat...heb er totaal geen ervaring mee, laat staan als er ook nog zieke katten bij lopen :-\ :-[
Het is de bedoeling dat ik komende week even een menu in elkaar draai en zakjes/porties per dag ga maken...dus ik moet me nog even snel gaan inlezen over de percentages en dergelijke maar dat vind ik vast wel ergens in de kattenhoek ;)
Limpy
5-sterren

Re: Menu zieken katten?

Berichtdoor Limpy » Vr 30 Dec 2011, 21:21

Nierdieet voor katten werkt in principe net als bij honden, alleen zullen niet alle katten groentes blieven (of pens)
Schildklierpatienten geen flauw idee, gevoelsmatig zou ik daar ook een beetje richting nierdieet gaan denken omdat katse schildklierpatienten ook wel eens last krijgen van hun nieren...

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”