oudere kat (17) met diabetes

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Evy_JD
3-sterren

Berichtdoor Evy_JD » Ma 26 Dec 2011, 11:08

Goede morgen,

De kat van mijn moeder blijkt diabetes te hebben.
Van de da had mijn moeder diabetes brokjes mee gekregen (van royal canin  ::)), daarop dronk ze al een stuk minder.
Gister heb ik echter KVV mee genomen en het knappe kind at het in 1 x op zonder toevoegingen van blikvoer!
De kat is gewend dat er constant brokjes staan dus ik heb wat aplaws mee genomen zodat ze dat kan eten tussen door en voor mijn moeder een schemaatje gemaakt voor 3 /4 x daags kvv voeren (=/- een ons per dag, maar ze zou meer mogen heb ik gezegt want ze is vermagerd) in de hoop dat ze de brokjes laat staan.

Maar in dat stukje van hitam staat het liefst alleen kvv, maar mocht ze zich dan rot voelen (of kan een kat een hypo niet aan voelen komen) kan ze niks anders eten, of maakt dat niet uit?
En zou ze dan nog vaker kvv moeten krijgen?
Ze werd gister niet misselijk of iets van de kvv ondanks dat de brokjes er ook nog stonden.
Iemand nog tips/ideeen?

Groetjes!
koekje
Moderator

Re: oudere kat (17) met diabetes

Berichtdoor koekje » Ma 26 Dec 2011, 12:05

Ik heb hier eens gelezen dat op vers hypo's juist veel minder worden. Praktische ervaring en uit eigen hand heb ik niet in deze materie.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Ma 26 Dec 2011, 18:49

Als ze vanuit zichzelf liever vers eet, zou je het zo kunnen proberen.
Ik denk ook dat ze op vers veel minder hypo's krijgen gewoon omdat de suiker veel stabieler wordt als er geen koolhydraten in het voer zitten. (je neemt dus wel een kvv zonder graan neem ik aan? Gewoon om zeker te zijn, ik denk het wel hoor.  ;))
Maar of dat nu meteen van de eerste dag is, dat denk ik niet.  Ik denk dat dat ietsje tijd nodig heeft.
Maar er zijn nog wel mensen die een suikerkat op kvv hebben gezet, dus misschien zullen die wel reageren, of kan je er iets van vinden via de zoekfunctie?
Als er dan toch brokken moeten staan is Applaws inderdaad een betere keuze dan RC. Maar als meer van de brokken begint te eten, zou ik toch proberen wat meer kvv te geven of de kvv wat meer te spreiden (ik weet niet of dat mogelijk is, of er altijd iemand thuis is?).  Ik denk wel dat als ze dagelijks van de brokken zou eten, ze beter af is als die er niet meer staan. Des te sneller is haar suikerspiegel gewend.

Voelt een kat eigenlijk een hypo aankomen? En daar wil ik dan mee zeggen: weet ze dat ze dan moet eten? Anders heeft het in mijn ogen zowiezo geen zin om brokken te laten staan. Dan kan je haar beter iets snelwerkends toestoppen als je merkt dat het fout loopt. Of dat zou ik toch denken.
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Di 27 Dec 2011, 15:30

pearlsofpassion schreef:Als ze vanuit zichzelf liever vers eet, zou je het zo kunnen proberen.
Ik denk ook dat ze op vers veel minder hypo's krijgen gewoon omdat de suiker veel stabieler wordt als er geen koolhydraten in het voer zitten. (je neemt dus wel een kvv zonder graan neem ik aan? Gewoon om zeker te zijn, ik denk het wel hoor.  ;))
Maar of dat nu meteen van de eerste dag is, dat denk ik niet.  Ik denk dat dat ietsje tijd nodig heeft.
Maar er zijn nog wel mensen die een suikerkat op kvv hebben gezet, dus misschien zullen die wel reageren, of kan je er iets van vinden via de zoekfunctie?
Als er dan toch brokken moeten staan is Applaws inderdaad een betere keuze dan RC. Maar als meer van de brokken begint te eten, zou ik toch proberen wat meer kvv te geven of de kvv wat meer te spreiden (ik weet niet of dat mogelijk is, of er altijd iemand thuis is?).  Ik denk wel dat als ze dagelijks van de brokken zou eten, ze beter af is als die er niet meer staan. Des te sneller is haar suikerspiegel gewend.

Voelt een kat eigenlijk een hypo aankomen? En daar wil ik dan mee zeggen: weet ze dat ze dan moet eten? Anders heeft het in mijn ogen zowiezo geen zin om brokken te laten staan. Dan kan je haar beter iets snelwerkends toestoppen als je merkt dat het fout loopt. Of dat zou ik toch denken.

Ja dat voelen ze!
op caninsuline hebben ze een curve waarbij de laagste waarde ong 3 uur na de injectie valt, standaard om die tijd komt mijn kat naar beneden om te eten.
Als hij dan normaal eet is het ok, als hij echt vraatzucht heeft kan ik er de klok op gelijk zetten dat hij hypo zit.

Als hij echt laag zit eet hij ook echt alles en niks...
*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Di 27 Dec 2011, 16:09

Evy_JD schreef:Goede morgen,

De kat van mijn moeder blijkt diabetes te hebben.
Van de da had mijn moeder diabetes brokjes mee gekregen (van royal canin  ::)), daarop dronk ze al een stuk minder.
Gister heb ik echter KVV mee genomen en het knappe kind at het in 1 x op zonder toevoegingen van blikvoer!
De kat is gewend dat er constant brokjes staan dus ik heb wat aplaws mee genomen zodat ze dat kan eten tussen door en voor mijn moeder een schemaatje gemaakt voor 3 /4 x daags kvv voeren (=/- een ons per dag, maar ze zou meer mogen heb ik gezegt want ze is vermagerd) in de hoop dat ze de brokjes laat staan.

Maar in dat stukje van hitam staat het liefst alleen kvv, maar mocht ze zich dan rot voelen (of kan een kat een hypo niet aan voelen komen) kan ze niks anders eten, of maakt dat niet uit?
En zou ze dan nog vaker kvv moeten krijgen?
Ze werd gister niet misselijk of iets van de kvv ondanks dat de brokjes er ook nog stonden.
Iemand nog tips/ideeen?

Groetjes!

Volgens mij (van horen zeggen op het forum) kan je KVV ook wel een paar uur laten staan. Het donkere korstje ziet er misschien niet zo smakelijk uit, maar schijnt veel katten niet te deren.
Je kan zelf een tijdslijn maken, als wat martine-tom beschrijft. Bijhouden hoeveel tijd er tussen de maaltijden zit als de kat dit zelf kan bepalen. Dan kan je moeder (als ze dat wilt) KVV verdelen over kleinere porties en dan bv elke 3u een nieuwe portie neerzetten, die kan dan 3u blijven staan en dan de volgende etc.

Wat iedereen al zegt koolhydraten & diabetes is geen goede combinatie.

Succes!
Evy_JD
3-sterren

Berichtdoor Evy_JD » Wo 28 Dec 2011, 18:48

Helaas heeft mijn moeder de poes vanmiddag in laten slapen.
ze verslechterde in zeer snel tempo en was bijna in coma geraakt. volgens de da was er meer aan de hand dan enkel diabetes gezien de verslechtering.
wel bedankt allemaal voor de tips!
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Wo 28 Dec 2011, 19:01

Oei, zo spijtig!  :-[

Veel sterkte!
*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Do 29 Dec 2011, 10:35

heel veel sterkte!
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Do 29 Dec 2011, 12:12

Ach, sterkte ermee voor je moeder!
tamarah
1-ster

Berichtdoor tamarah » Zo 08 Jan 2012, 20:14

sterkte voor je moeder!

Voor mensen die net als ik een kat met suikerziekte hebben en deze op vers/kvv hebben gezet (of willen zetten):
Dat kan heel goed. ECHTER: testen! Door het vers voer zal de insulinebehoefte direct afnemen. Dus zul je de hoeveelheid insuline aan moeten passen. Zelf test ik elke pré en 2x per week (of vaker) een tussenmeting. Hij staat op Lantus, dit geeft geen Caninsulinecurve, maar een vrijwel vlakke bloedsuikerspiegel gedurende de dag.
Verder staan er hier altijd Applaws brokjes om een evt hypo op te kunnen vangen en daarnaast blijft de ochtendhoeveelheid rauw staan tot de avondmaaltijd komt. (hij eet alleen brokjes als hij niet voldoende rauw heeft)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”