Ole wil geen vers...

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Barfplaats
Gesponsord bericht

Ole wil geen vers...

Berichtdoor Barfplaats

Bente en Ole
2-sterren

Ole wil geen vers...

Berichtdoor Bente en Ole » Za 17 Dec 2011, 22:21

Na mijn andere topic nog een vraag:

Onze tweede hond, Ole, is geen vers voer gewend en wil dit ook niet eten. Toen hij 6 weken geleden bij ons kwam lustte hij zelfs geen leverworst. Dat eet hij nu wel, maar een stukje gerookte kip laat hij bijvoorbeeld nog steeds liggen(!). Helemaal in het begin mengde ik natte stukjes wit brood door het vlees in de hoop dat hij zo vlees zou gaan eten (want hij at echt helemaal niets)... maar hij pikte slechts de stukjes brood eruit.

We zijn begonnen met Carnibest in verschillende soorten, maar de geur van echt vlees vindt hij niks. Toen heb ik er wat kokend heet water over heen gegoten zodat het wat bruin werd. Maar nee hoor... hij eet het niet. Na Haaks Barf en nog wat andere soorten KVV hebben we Renske geprobeerd... twijfelachtig... uit de hand wilde hij het wel eten. Daarna at hij een deel op, toen de hele bak met tussenpozen en kort daarna at hij alles op en met smaak... sinds kort likt hij zijn bak zelfs schoon! Beter Renske dan brokken, maar ik wil hem natuurlijk echt op vers hebben.

Van brokken wordt hij overigens echt wild: voordat ik Renske had uitgeprobeerd had ik maar een zak Dog Lovers Gold in huis gehaald (wat ik dan nog de minst slechte variant vind). Het was echt meteen te merken dat hij gewend is aan brokken, die herkent hij. En het lijkt erop dat hij boterhammen ook herkent. In het asiel (10 maanden) kreeg hij ook brokken, de 12-14 maanden daarvoor weten we niet.

Een pluspunt: het enige wat hij van vers voer wil eten is de visvariant van Haaks Barf. En dan uit de hand; in zijn bak laat hij het na een paar hapjes en wat snuffelen ook staan. Hij houdt wel van gedroogde stukjes long, pens, bullepezen en kipvleugeltjes en botten van runderhuid gaan er ook goed in.

Iemand een idee hoe ik dit verder moet aanpakken? Renske mengen met KVV? Of vlees gaan bakken en dan steeds korter zodat hij steeds roder vlees gaat eten?
May Linn
5-sterren

Re: Ole wil geen vers...

Berichtdoor May Linn » Za 17 Dec 2011, 22:25

Is je hond goed op gewicht?
calimero_a
4-sterren

Berichtdoor calimero_a » Za 17 Dec 2011, 22:28

Als hij qua gewicht goed is en het zelf na enig "dwingen" niet wil eten zou ik renske mengen met kvv en dan minderen..

(met dwingen bedoel ik: voedsel aanbieden, niet eten, weghalen en later nog eens proberen, meestal eten ze dan na een tijdje wel (kan een paar dagen duren))
Bente en Ole
2-sterren

Berichtdoor Bente en Ole » Za 17 Dec 2011, 22:48

Ja, ik dacht eerst ook: wen er maar aan! Maar zijn eerste dag hier bijvoorbeeld, rammelde hij echt van de honger: die ochtend bleek hij in Spanje geen eten gekregen te hebben i.v.m. het kalmeringsmiddel voor in het vliegtuig en er werd ook geadviseerd om niet meteen te voeren. Na de lange reis heeft hij 's-avonds - per ongeluk - wel een lange wandeling gemaakt van een uur en daarbij kwam nog de ontmoeting met onze andere jonge hond. Dus een erg uitputtende dag voor een hond die slechts gewend was de hele dag stil te zitten. Die nacht hebben we beneden geslapen en we hoorden toen allemaal geluiden waarvan we niet begrepen waar ze vandaan kwamen. Achteraf bleek dat zijn maag te zijn... die rammelde letterlijk. De volgende dag was hij dus echt uitgehongerd maar hij at niks... ook niet uit de hand. Alleen brood.

Hij mag niet afvallen. Je ziet zijn schouderbladen uitsteken, zijn ribben zie je net niet maar je voelt ze wel (te) goed en als je hem optilt voel je zijn botten... onze andere hond voelt heel anders bij het optillen.
Cizsel
5-sterren

Berichtdoor Cizsel » Zo 18 Dec 2011, 00:24

KVV mengen, eventueel met blikvoer, dat kan hij er wat minder makkelijk tussenuit vissen dan brokjes (weet niet precies wat renske is?).
En blijven volhouden!
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Zo 18 Dec 2011, 11:31

Renske is gestoomd "blikvoer" zoiets dan  ;)

Ik zou ook mengen met blikvoer en dan steeds meer vers erin, en toch streng blijven denk ik, dus aanbieden en niet eten dan weg halen...
Barf
4-sterren

Berichtdoor Barf » Zo 25 Dec 2011, 15:08

[quote="Bente en Ole"]
Iemand een idee hoe ik dit verder moet aanpakken? Renske mengen met KVV? Of vlees gaan bakken en dan steeds korter zodat hij steeds roder vlees gaat eten?
[/quote]
Als je uitgesloten hebt dat je hond ziek is dan denk ik dat je te vaak van voer wisselt
bak neerzetten, niet eten is na tien minuten weghalen
Mijn spaanse dames hebben me dat geintje ook geflikt en ik bleef maar uitproberen :biggrin2:
Daar ben ik mee gestopt en nu eten ze echt alles
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Zo 25 Dec 2011, 15:41

Geduld en lange adem... Onze Scotch heeft 8 maanden nodig gehad om vers echt te accepteren. Weigerde in het begin alles, en als hij het toch opat, kotste hij het meteen weer uit. Maar onze Scotch is dan ook een eigenwijze...

Ik heb het opgelost door zijn eten op te leuken met alle mogelijke trucjes: blikje kattenvoer erdoor, blikjes vis, met heet water overgieten, een interessante groentenmix met leverpastei erdoor (groentes heeft ie van begin af aan geweldig lekker gevonden). Na een maand of vier at hij zijn gemalen vlees/botten/orgaan op deze manier probleemloos, en toen ben ik gaan afbouwen. Minder trucjes erdoor, minder heet water, dus steeds een beetje rauwer. Tot hij echt alleen nog maar rauw spul in zijn bak had en dat ook gewoon opat. (Bot zelf kraken wilde hij nog steeds niet toen.) Dat heeft hij toen nog een maand of twee gehad, toen heb ik hem tijdens een wandeling, waarbij ik met Max aan het trainen was, een stuk gevogeltebot voorgehouden omdat hij interesse toonde; daar heeft hij toen even op gekraakt, maar uiteindelijk at hij het toch niet op. Op grond van een tip hier op bp heb ik toen een eendennekje gedroogd en hem dat voorgehouden. Hij vrat het meteen en helemaal op! De volgende nog één keer een gedroogde nek gegeven, toen een rauwe geprobeerd. Graboem, kraak, sloek, weg. Sindsdien eet hij alles rauw, hij heeft nooit meer zijn bak laten staan. Sterker nog, hij staat erom te joelen!

Sommige honden hebben dus even de tijd nodig. Probeer eens of je wat kvv of vlees of een nekje kunt drogen, en geef dat aan je hondje. Door het drogen gaat het glibberige eraf en wordt het hapje lekker krokant, daardoor lijkt het meer op brok.
Of probeer eens of ie tijdens een wandeling, wanneer het officieel geen etenstijd is, iets gedroogds van je wil aannemen. Blijkbaar beschouwt hij rauw nog niet als eten, en als je het buiten etenstijd geeft, vat hij het misschien eerder op als een speeltje of iets interessants. Als dat een tijdlang met gedroogd spul goed gaat, kun je iets minder droogs proberen.

Succes ermee, en nogmaals, heb geduld!
Bente en Ole
2-sterren

Berichtdoor Bente en Ole » Zo 25 Dec 2011, 21:41

Dank jullie wel voor de reacties.

[quote="Cizsel"]
(weet niet precies wat renske is?).
[/quote]

Dit is Renske:

Vers vlees menu, zacht gestoomd 80% vlees of vis uit 1 of 2 bronnen
100% compleet
100% natuurlijke hondenvoeding
Hypoallergeen
Glutenvrij
Bevat geen kunstmatige kleur-, geur- of smaakstoffen, conserveringsmiddelen, soja, rund, varken, pinda of melkproducten, dierlijke bijproducten, E-nummers of GMO
Met glucosamine en chondroïtine.
Met zalmolie, calcium en fosfor.

Dus niet vglb. met blikvoer want dat bestaat meestal slechts voor 4% uit vlees.

[quote="Barf"]
Als je uitgesloten hebt dat je hond ziek is dan denk ik dat je te vaak van voer wisselt

Mijn spaanse dames hebben me dat geintje ook geflikt en ik bleef maar uitproberen :biggrin2:
Daar ben ik mee gestopt en nu eten ze echt alles
[/quote]

Haha, dat biedt in ieder geval perspectieven. Voer wisselen heb ik alleen in de eerste week gedaan. Daarna elke dag Renske en ga nu het mixen proberen. Ik hoop zo dat dat lukt! Ole is helaas nog niet aangekomen (ondanks meer voer) dus het eten weghalen vind ik wel riskant i.v.m. dat kleine lijfje. Zeker gezien dag 2 toen hij na een ontzettend intensieve dag letterlijk rammelde van de honger omdat hij de dag ervoor ook niet gegeten had en toch weigerde ook maar een hapje KVV te nemen. Maar als het mixen op niets uitloopt heb ik weinig keus. Hoeveel dagen zou hij zonder zorgen zonder eten kunnen (hij is dus aan de magere kant...)?

[quote="Anne in Duitsland"]
Geduld en lange adem... Onze Scotch heeft 8 maanden nodig gehad om vers echt te accepteren.

Sommige honden hebben dus even de tijd nodig. Probeer eens of je wat kvv of vlees of een nekje kunt drogen, en geef dat aan je hondje. Door het drogen gaat het glibberige eraf en wordt het hapje lekker krokant, daardoor lijkt het meer op brok.
[/quote]

Ik ga er dan ook voor om Ole binnen 8 maanden op vers te hebben. :) Goede tip. Hoe droog ik KVV? Laten opdrogen in de buitenlucht? :biggrin2:
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Zo 25 Dec 2011, 22:12

[quote="Bente en Ole"]

Ik ga er dan ook voor om Ole binnen 8 maanden op vers te hebben. :) Goede tip. Hoe droog ik KVV? Laten opdrogen in de buitenlucht? :biggrin2:
[/quote]

:biggrin2:

Dat kan, over een maand of 8 heb je dan wel een krokant nekje, vermoed ik! ;D

De meeste barfverslaafden schaffen in de loop van hun barfleven een droogmachine aan (verkrijgbaar vanaf een euro of 30), dat is de makkelijkste variant. Alternatief kun je ook in een gewone oven drogen, als die tenminste op 50 graden of minder kan worden ingesteld (daarboven is te heet, dan wordt het vlees gekookt ipv gedroogd). Misschien woont er iemand van bp bij je in de buurt met een droger en mag je daar een keer gebruik van maken? Zo niet, dan wil ik je wel een keer een zending gedroogd spul sturen. Pb in dat geval je adres maar even.

Uiteraard kun je ook gedroogde dingetjes in de dierenwinkel kopen, maar dat is meestal nogal een dure hobby. Het voordeel van een eigen droger is bovendien dat je het steeds een beetje minder droog kunt maken, zodat je hond steeds meer een beetje echt rauw leert eten.
Laatst gewijzigd door Anne in Duitsland op Zo 25 Dec 2011, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bente en Ole
2-sterren

Berichtdoor Bente en Ole » Zo 25 Dec 2011, 22:40

;D Aaah, een droogmachine, ja daar heb ik ook eens naar gekeken maar ben toen nog niet tot aanschaf overgegaan.
Ik voer de inderdaad (soms belachelijk!) dure hobby nog uit. :biggrin2:

Weer een goede tip, wie weet is het wat voor ons. En inderdaad handig om zo semi-droog en steeds minder droog te kunnen gaan voeren ja.
staffordshire bull terrie
1-ster

Berichtdoor staffordshire bull terrie » Ma 26 Dec 2011, 06:53

als de hond geen medische gebreken heeft?eet een hond alles.

'mensen doen alles voor geld'  ,'honden doen alles voor eten'

ik zou gewoon 1 dag niks te eten geven en de volgende dag een uur gaan fietsen met de hond,zet daarna maar de voerbak maar voor zijn neus. Wedden voor 100 euro dat ie eet!!
Thea
5-sterren

Berichtdoor Thea » Ma 26 Dec 2011, 08:25

Ik heb hier ook zo'n kieskeur zitten. 5 jaar brokken met een beetje duckpens gewent en ik kreeg een pup en die ging ik op vers zetten.
Dacht dat lust de ander ook wel. Nou mooi niet. Heb het eerst gemengt met zijn brokken. Brokken gingen er 1 voor 1 uit en op en vlees werd in hoopjes naast de bak gegooit.
Het enige wat hij wel snel at was kippenek dat is nu nog steeds het enige botwerk wat hij graag lust. Geen vleugels of andere delen kip hoor. ???
Toen ben ik voor hem darf eko gaan kopen 2 dagen moest hij het niet en nu eet hij het gewoon.
Sinds zaterdag heb ik tammenga gehaald en tot mijn verbazing eet hij vrij makkkelijk de verschillende soorten. Tenminste tot nu toe paard en lam zijn er ingegaan. Wel nog steeds zijn plakje pens erbij. En vanmorgen wat stukjes rundvlees erbij gedaan ook die waren op.

En iderdaad drogen dan gaat er ook wel het 1 en ander naar binnen. Heb dus wat kvv gedroogd en lamslong al dat ging er helemaal goed in.
eendepoten eet hij niet op als ik zo geef, maar als ik het naar hem toe gooi sávonds als hij boven is dan hoor ik het wel dat ie het opeet :o

Soms heeft hij wel een maaltijd overgeslagen maar dat kan hij wel hebben. Maar ik laat hem ook niet 1 of 2 dagen niet eten. Dan leuk ik het toch op voor hem. Met bv een beetje gekookte pasta of rijst (weet dat ze er niets aan hebben, maar dat vind hij wel lekker.)
Aan appelmoes heb je ook niets, maar veel kinderen hebben daar wel groente mee leren eten. :D
Bente en Ole
2-sterren

Berichtdoor Bente en Ole » Ma 26 Dec 2011, 11:06

[quote="staffordshire bull terrie"]
als de hond geen medische gebreken heeft?eet een hond alles.

'mensen doen alles voor geld'  ,'honden doen alles voor eten'

ik zou gewoon 1 dag niks te eten geven en de volgende dag een uur gaan fietsen met de hond,zet daarna maar de voerbak maar voor zijn neus. Wedden voor 100 euro dat ie eet!!
[/quote]

Die situatie hebben we dus al gehad zoals ik schreef. Heb je de maag van je hond wel eens belachelijk hard horen rammelen? Hij wilde nog maar één ding en dat was eten... en hij liet het mooi staan. Kom maar hier met die EUR 100,-- dus ;)

Meteen een uur gaan fietsen met een buitenlandse hond lijkt me overigens niet echt een goed idee. ;)
Bente en Ole
2-sterren

Berichtdoor Bente en Ole » Ma 26 Dec 2011, 11:10

[quote="Thea"]

Heb dus wat kvv gedroogd en lamslong al dat ging er helemaal goed in.
[/quote]

Thanks voor de tips. Ik ga eerst aan de slag met mixen zodra ik weer KVV in huis heb. En als dat niet lukt dan ga ik ook dat drogen proberen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”