Willen jullie mee denken?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Miranda 1
5-sterren

Berichtdoor Miranda 1 » Za 03 Dec 2011, 12:41

Ik heb een Berner Sennenhond van 1,5 jaar oud. Hij is dus nog aan het groeien!

Hij heeft een voedselallergie. Ik weet voor 99% zeker dat hij allergisch is voor kip.

10 weken geleden ben ik begonnen met een eliminatiedieet. Na overleg met Tannetje Koning heb ik gekozen voor konijn. Dit ging super goed. De jeuk was helemaal over. Na 6 weken heb ik hertenvlees toegevoegd. Dit ging ook super. Dus na weer 2 weken heb ik kalkoenvlees toegevoegd. Dit ging de eerste week goed. Nu de tweede week heeft hij weer veel jeuk. Weer boven zijn staart en bij de oksel van zijn voorpoten.

Nadeel is ook dat ze 2 maanden geleden vlooien hebben gehad, dus ik ze hiervoor ook moet behandelen. De eerste keer reageerde hij op het vlooienmiddel, de tweede keer niet. De tweede keer waren we al 4 weken bezig met Barf.

Ik heb het vermoeden dat het komt door kalkoen. Omdat de jeuk hetzelfde is als bij de voedselallergie.

Ik vraag me het volgende af:

Ik wil natuurlijk zo snel mogelijk komen aan 5 diersoorten. Naar mijn idee zijn er 2 opties. Of zo snel mogelijk gaan voor 5 diersoorten, dus gevolgte vermijden. Dan is vlees van paard, geit en lam vrij veilig. En dan zit ik aan 5 diersoorten, met konijn en hert erbij. Maar dan heb ik alleen variatie in vlees.

Maar hoe belangrijk is het om variatie aan te brengen in de botten. Hij krijgt nu dus alleen konijnbot. Aangezien hij nog steeds in de groei is kan ik me indenken dat het belangrijk is om ook van meerdere diersoorten bot te hebben.

Als het gaat om het eten van botten is hij volgens mij nog een beetje een beginner, omdat hij alleen konijnbot heeft gegeten. Geitennek en lamsribben vind ik nog eng voor hem.

Kunnen jullie mij adviseren wat het beste is. En als ik moet gaan voor variatie in botten, wat zou ik hem dan naast konijnenbot kunnen geven?

Het duurt nog wel even voordat ik weer moet bestellen, maar dan kan ik dit meenemen in mijn bestelling. En het belangrijkste is nu dat de jeuk weer weg gaat. Maar dan kan ik er even de tijd voor nemen om te bedenken wat handig is.

Alvast bedankt voor het mee denken.

Miranda
Jump
4-sterren

Re: Willen jullie mee denken?

Berichtdoor Jump » Za 03 Dec 2011, 13:05

Ik hoor wel vaker van honden die helemaal geen gevogelte kunnen eten.
Lastig natuurlijk,maar volgens mij kan jou hond ook wel lam en geiten ribben aan.
Bij SW hebben ze nu jonge geitenribjes,moet kunnen .
Haas is ook nog een optie,maar dat is toch een stuk harder,meer voor over een paar maanden.
En je kunt natuurlijk lekker afwisselen met je spiervlees,daar is keuze genoeg in.
Volgens mij heb je maar 4 tot 5 verschillende diersoorten nodig.
Nitus
5-sterren

Berichtdoor Nitus » Za 03 Dec 2011, 13:09

Haaskarkas als extra calciumbron? Als je voldoende varieert in orgaan en spiervlees (en dat ben je straks ook van plan te doen) is het niet zo erg dat je maar 2 botsoorten voert.
Je kan ook nog aan een zalmkop denken en sardientjes, panharing of makreel.
Miranda 1
5-sterren

Berichtdoor Miranda 1 » Za 03 Dec 2011, 13:42

Ja, natuurlijk als hij tegen lam en geit kan dan kan ik ook meer varieren met orgaan. Daar had ik nog niet aan gedacht.

@ Jump, klopt dat eigenlijk 5 diersoorten voldoende is. Alleen heb ik hierover nog een keer gebeld met Tannetje. Zij zei dat de kans aanwezig is dat hij sneller een allergie opbouwt voor een diersoort wanneer ik minder afwisseling heb. Dus het zou fijn zijn als hij uiteindelijk tegen meer diersoorten kan dan 5.

Haas zat ik ook aan te denken, maar dat is idd nog te hard.

En bot van hert zoals ribben en nek? Dat is zie ook wel eens staan. Is dat erg hard?
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op Za 03 Dec 2011, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitus
5-sterren

Berichtdoor Nitus » Za 03 Dec 2011, 13:52

Hert vind ik harder als haas. Hert is qua hardheid te vergelijken met geit en lam.
Miranda 1
5-sterren

Berichtdoor Miranda 1 » Za 03 Dec 2011, 14:47

Jump zegt hierboven volgens mij het tegenovergestelde.

Als ik het bij haar lees dan is het geit en lam en daarna haas kwa hardheid.
En jij zegt haas en dan geit en lam.
Else!
4-sterren

Berichtdoor Else! » Za 03 Dec 2011, 17:00

Het ligt heel erg aan de soort ribben die je krijgt.
Soms zijn ribben superzacht en kan je hond dat makkelijk eten (ook als beginner) en soms zijn ze weer erg hard....
Ondanks dat ik bij mijn bestelling er vaak bij zet dat ik alleen zachte ribben wil en anders niet heb ik toch vaak harde gekregen.
Jump
4-sterren

Berichtdoor Jump » Za 03 Dec 2011, 18:21

Ja,daarom moet je echt ribben van jonge diertjes hebben zoals die jonge geitenribjes van SW,
bij Lupa staan ze ook,daar kun je altijd navragen of ze ook echt zacht zijn.
De haaskarkas die ik op het moment geef is wel het hardste wat ze krijgen,daar moet ik echt
kracht zetten met de snoeischaar om er doorheen te komen.
judith vd
5-sterren

Berichtdoor judith vd » Za 03 Dec 2011, 19:28

Ik tel zalm kop/lijf/staart ook als bot. Kan hij daar tegen?
Nadia
5-sterren

Berichtdoor Nadia » Zo 04 Dec 2011, 00:52

Ik zou eens wildgevogelte proberen. Kip en kalkoen zijn allebei behoorlijke opfok dieren. (vol met AB groeihormonen etc)
Probeer eens patrijs/kwartel/fazant evt wilde eend?
Kip en kalkoen lijkt redelijk veel op elkaar. Het is het proberen waard. Zodra hij jeuk krijgt kun je accuut stoppen.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 04 Dec 2011, 08:55

mirjansen schreef:Ik heb een Berner Sennenhond van 1,5 jaar oud. Hij is dus nog aan het groeien!

Hij heeft een voedselallergie. Ik weet voor 99% zeker dat hij allergisch is voor kip.

10 weken geleden ben ik begonnen met een eliminatiedieet. Na overleg met Tannetje Koning heb ik gekozen voor konijn. Dit ging super goed. De jeuk was helemaal over. Na 6 weken heb ik hertenvlees toegevoegd. Dit ging ook super. Dus na weer 2 weken heb ik kalkoenvlees toegevoegd. Dit ging de eerste week goed. Nu de tweede week heeft hij weer veel jeuk. Weer boven zijn staart en bij de oksel van zijn voorpoten.

Nadeel is ook dat ze 2 maanden geleden vlooien hebben gehad, dus ik ze hiervoor ook moet behandelen. De eerste keer reageerde hij op het vlooienmiddel, de tweede keer niet. De tweede keer waren we al 4 weken bezig met Barf.

Ik heb het vermoeden dat het komt door kalkoen. Omdat de jeuk hetzelfde is als bij de voedselallergie.

Ik vraag me het volgende af:

Ik wil natuurlijk zo snel mogelijk komen aan 5 diersoorten. Naar mijn idee zijn er 2 opties. Of zo snel mogelijk gaan voor 5 diersoorten, dus gevolgte vermijden. Dan is vlees van paard, geit en lam vrij veilig. En dan zit ik aan 5 diersoorten, met konijn en hert erbij. Maar dan heb ik alleen variatie in vlees.

Paard is niet zo veilig als dat je denkt. Er zijn vrij veel honden die juist weer niet tegen paard kunnen. Tja, hoe lullig ook, het is een kwestie van uitproberen....

Maar hoe belangrijk is het om variatie aan te brengen in de botten. Hij krijgt nu dus alleen konijnbot. Aangezien hij nog steeds in de groei is kan ik me indenken dat het belangrijk is om ook van meerdere diersoorten bot te hebben.

Als het gaat om het eten van botten is hij volgens mij nog een beetje een beginner, omdat hij alleen konijnbot heeft gegeten. Geitennek en lamsribben vind ik nog eng voor hem.

Kunnen jullie mij adviseren wat het beste is. En als ik moet gaan voor variatie in botten, wat zou ik hem dan naast konijnenbot kunnen geven?

Zoals al eerder wordt geschreven, kan haas ook een goede optie zijn. Maar nou moet ik er weer bij zeggen dat ik haas ook best hard vind.... Ik mep de haaskarkassen hier nog steeds voor mijn baby (mijn pup is nu bijna 2 jaar ::) :biggrin2:) terwijl ik zachte lams of geitenribben zo geef. Nou moet ik daar ook weer eerlijk zijn...... Als de ribben vrij hard zijn, dan haal ik de lengte van de ribben af en krijgen ze het rugstuk (dat is altijd zacht) + een klein stukje rib er nog aan van 3 cm. Nu is dat natuurlijk wel zonde van je geld, om de helft van de ribben weg te knikkeren.... Dus ik zou voor haas gaan. En als jij het ook erg hard vindt, dan kun je er een plastic zakje omheen doen (de diepvrieszakken van de Lidl zijn hier uitermate geschikt voor) en mep je de karkassen flink met een hamer.

En ik vind 2 botsoorten genoeg hoor. Ik zou wel zeggen dat het een goed idee is om van het konijn zoveel mogelijk bot-delen te geven. Dus niet alleen het karkas, maar ook de kop en de poten.

Ik zou trouwens wel goed kijken naar wat je er inderdaad bij geeft. Op zich is zalm een leuk idee maar meerdere keren per week zalm is weer teveel van het goede. Bovendien is het tegenwoordig allemaal kweekzalm en als er nou iets stijf staat van de rotzooi, is het kweekzalm.... Tenzij je weer biologische kweekzalm kunt scoren.

Wild is op zich ook een goed idee. Maar, fazant wordt in NL op het moment weer flink bijgevoerd. En ze voeren ze met graan. Met als gevolg dat je met fazant ook problemen zou kunnen verwachten. Wilde eend is op zich wel een goede optie. Maar het punt is wel, de meeste honden vinden wild weer niet te vreten...
Miranda 1
5-sterren

Berichtdoor Miranda 1 » Zo 04 Dec 2011, 11:33

Bedankt voor jullie reactie en mee denken. Kortom het is allemaal niet zo makkelijk dus. En wat lastig dat al die dieren opgefokt worden en bijgevoerd worden. Ik denk dus wel dat hij allergisch is voor graan, maar zeker weet ik het niet.
Zalm weet ik niet of hij daar tegen kan. Ik heb hem nooit zalm gegeven, maar hij heeft wel de viscombi gegeten van lotgering. Geen idee wat daarin zit en ik weet ook niet meer inhoeverre hij daarop reageerde. Maar idd dat kun je niet elke dag geven, maar kan ik wel proberen als ik genoeg diersoorten heb.

Het idee van wild vind ik ook een goed idee. Ik heb nu heel veel eend van VSE Hardewijk. Ik hoopte dat mijn Berner dat ook zou kunnen eten. Is tamme eend dan ook zo opgefokt als kip en kalkoen??? Ik kan idd altijd een beetje wilde eend proberen.
Hertenvlees eet meneer ook niet zo. Ik moet dat altijd eventjes licht drogen. Dan gaat het prima.

En als 2 soorten bot ook goed is, dan is het niet zoeen groot probleem. Ik gaf eerst idd halve konijnen van Lupa. Maar nu heb ik bij Orinake karkassen besteld. Maar dan bestel ik kop en poten wel ergens anders los erbij. Dan geef ik dat gewoon los. En bestel ik de andere keer weer bij Lupa halve konijnen.

En dan wordt het een kwestie van proberen, de ribben en fazant. Ik heb mijn andere hond een paar keer fazantkarkas gegeven, maar dat vond ik niet hard. Hij is een Golden retriever. Ik weet wel dat het de eerste keer harder was dan de tweede keer met bestellen. Ik zal eens kijken waar ik het besteld heb, volgens mij bij 2 verschillende plekken. Gelukkig heb ik alle bonnen nog bewaard. Maar eerst de jeuk weer weg krijgen. Inmiddels krabt hij echt weer heel veel. En ik heb nog even totdat ik eten moet bestellen.

O,ja ik wist niet dat veel honden reageren op paard. Ik dacht dat is geen gevogelte, dus zal wel veilig zijn. Ook daarvan krijg ik veel vlees binnenkort. Ben ik even blij dat ik nog een hond heb. Dan kan hij alles eten wat mijn Berner niet eet, haha.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op Zo 04 Dec 2011, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Jump
4-sterren

Berichtdoor Jump » Zo 04 Dec 2011, 11:45

De karkassen van Orinake zijn goed bevleesd,vaak ruggen,en vorige keer
had ik schouderstukken.Je hoeft niet per sé koppen te voeren volgens mij.
Misschien kun je er het paard bij beginnen te geven?
Hope
5-sterren

Berichtdoor Hope » Zo 04 Dec 2011, 12:01

Proberen is de enige optie. Hope kan niet tegen eend, maar wel tegen paard.
Ik volg je topic met belangstelling, omdat ook ik een beetje het idee heb dat hij niet tegen gevogelte kan nu hij niet tegen eend blijkt te kunnen.
Bedenk je nog dat Lupa ook gemalen bot heeft? Je zou, als hij er tegen kan, bot kunnen voeren van konijn, haas, zalm, geit, lam.
Lijkt me variatie genoeg  ;)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 04 Dec 2011, 12:10

Ik raad je af om gemalen dingen te geven. Je weet nooit wat er in gaat en je weet ook niet wat voor kwaliteit ze erdoor draaien. Ik vind dat echt een afrader, sowieso, maar zeker met een allergische hond.

Tamme eend loop je dezelfde risico's als met kalkoen/kip.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”