bloedonderzoek of eerst eliminatiedieet?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Linneke
3-sterren

Berichtdoor Linneke » Vr 18 Nov 2011, 09:09

Mijn kat van 6 jaar oud heeft al jarenlang af en aan probleempjes. Het is begonnen een korte tijd na haar herhalingsvaccinatie op 1 jarige leeftijd. Ze kreeg plots een dikkere kin en wondjes in haar bekje. De dierenarts vertelde dat het waarschijnlijk een autoimmuunziekte was. Een jaar later is ze 1 hoektand kwijt geraakt(ging los zitten en viel er zelf uit), ook dit paste in het plaatje autoimmuunziekte.

Soms heeft de poes Tara een periode nergens last van, maar op dit moment zit ze weer onder de kleine wondjes. Ik zie haar er nooit aan krabben, en ze zitten ook op plekken waar ze ze niet eens open zou kunnen krabben, toch zijn het allemaal korstjes. Het zijn kleine puntjes her en der over haar lichaam. Op dit moment heeft ze een wondje aan haar bovenlip en verschillende kleine puntjes op haar lichaam, voornamelijk haar rug en achterste.

Nu ben ik zelf aan het twijfelen gegaan ofdat het niet misschien een allergie op haar voedsel is ipv een autoimmuunziekte, dus ik heb wat vraagjes voor jullie.
1. kun je een autoimmuunziekte aantonen door bloedonderzoek bij de dierenarts te laten doen?
2. ik denk erover een eliminatiedieet te doen met haar. Enige lastige is dat ze al erg veel diersoorten heeft gegeten. Nu denk ik aan een dieet van hele Kwartels. Ze heeft in haar 6 jarige leven nog maar 2x een keer kwartel op denk ik, is dit dan een goede soort om mee te beginnen?

Ik hoor graag wat jullie gedachten erover zijn.
koekje
Moderator

Re: bloedonderzoek of eerst eliminatiedieet?

Berichtdoor koekje » Vr 18 Nov 2011, 12:26

Wat eet ze nu, barf of brok?

Ik weet niet of Forl (autoimmuunziekte waar de tanden van 'weggaan') te zien is via bloedonderzoek.
Wonden rondom de kop en nek wijzen meestal op voedselallergie, wondjes rondom staart en staartaanzet wijzen meestal op vlooienallergie.

Rauw is altijd beter dan brok natuurlijk en als ze nu nog brok eet, kan je haar sowieso op rauw zetten. Eliminatie-provocatiedieet kan natuurlijk ook altijd, maar mij klinkt het toch altijd wel als lastig en moeilijk in de oren. Ik zou dat dus alleen doen als je echt gerede verdenkingen hebt op voedselallergie. Zorg er altijd voor dat ze niet ergens anders kan eten, want dan is alle moeite voor niets geweest.
In theorie is kwartel niet meer geschikt voor je dieet, maar ik denk dat ik het er ook op zou gokken dat het wel zou gaan.
Linneke
3-sterren

Berichtdoor Linneke » Vr 18 Nov 2011, 17:02

Bedankt voor je reactie. Ze eet al 5 jaar barf. Ze at net 2/3 maanden barf toen de problemen begonnen.

Vlooien heeft ze alleen als kitten toen ik haar kreeg gehad, verder nooit meer. Dat weet ik echt zeker dat het daar niet van komt. Ik weet inderdaad ook niet ofdat de autoimmuunziekte eventueel is aan te tonen via het bloed, maar daar ga ik volgende week even over bellen.  Ik wil er gewoon graag wat aan doen, want het stoort me dat ze zoveel kleine plekjes heeft. Ze laat zelf niet merken dat ze er last van heeft, maar dat moet toch haast wel.

Ik ga zowiezo haar wat ondersteunen met homeopathie(arnica en callendula).
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”