Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2164332
Gisteren zat ik met iemand in discussie, die zei ineens dat een hond die op steroïden staat, geen vers vlees mag, maar een home cooked dieet moet hebben. Dit in verband met dat ze pancreatitis kunnen ontwikkelen.

Wie weet daar meer over? Ik heb geen idee. Heb ook ooit een gesprek gehad met een da, die vond het gek dat honden pancreatitis kregen. Bij mensen is het zo dat mensen die veel alcohol nuttigen kans hebben op een pancreatitis? Hij begreep dus niet hoe honden dit dus konden krijgen.
Door Martine-Tom
#2164613
Pancreasontsteking is een bijwerking van de cortico's in mijn ervaring is vers vlees (vetarm!) dan juist een hulpmiddel om ze weer omhoog te helpen.
Maar ik zou niet weten waarom ze tijdens de cortico's geen vlees mogen hebben...als er al een logica in zou zitten zou ik het alleen in vetarm en lichtverteerbaar zoeken, mss dat dat de reden is dat ze denken dat vlees te zwaar verteerbaar is en dat het met de cortico's een te groot risico voor de pancreas is?

(Ik heb 2 katten met pancreatitis, 1 met 3 keer acute waarvan 2 keer door cortico's, en 1 met EPI en diabetes, dus weet er een klein beetje vanaf ;))
#2164689
Kan zijn dat ze denken..corticoos = pancreasontsteking....te veel vet= pancreasontsteking en vers vlees is in de regel natuurlijk vetter dan die droge meuk.

Maar goed, ook hier een hond al ruim 1,5 jaar op de corticoos + vers vlees en nog geen pancreasontsteking gezien. Eén van mijn vorige honden heeft het 4 jaar geslikt, met vers voer erbij, geen centje pijn. Volgens mij een typisch gevalletje van......dat er bijwerkingen opgetreden zijn, wil niet zeggen dat ze altijd optreden. En als corticoos al bekend staan dat ze zo'n ontsteking kunnen veroorzaken, hoe weet je dan als je hond vers + corticoos krijgt dat het verse voer dan de boosdoener zou zijn.
#2164691
charmed schreef: Gisteren zat ik met iemand in discussie, die zei ineens dat een hond die op steroïden staat, geen vers vlees mag, maar een home cooked dieet moet hebben. Dit in verband met dat ze pancreatitis kunnen ontwikkelen.

Wie weet daar meer over? Ik heb geen idee. Heb ook ooit een gesprek gehad met een da, die vond het gek dat honden pancreatitis kregen. Bij mensen is het zo dat mensen die veel alcohol nuttigen kans hebben op een pancreatitis? Hij begreep dus niet hoe honden dit dus konden krijgen.
Beetje typisch, want ook mensen kunnen zonder alcoholgebruik een pancreatitis krijgen. Vaak is een overmatig gebruik van vet een boosdoener in deze. En is de leverontsteking eerder een "alcoholisten" kwaal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door