kvv in combi met brok??

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

kvv in combi met brok??

Berichtdoor Barfplaats

paloma
1-ster

kvv in combi met brok??

Berichtdoor paloma » Do 20 Okt 2011, 20:53

Hallo allemaal,

Ik heb een kitten van 14 weken en wil graag naast haar Royal Canin KVV gaan geven. Mijn vriezer is niet groot genoeg om.haar volledig op KVV te zetten. Mijn honden krijgen 4 dagen geperste brokken en 3 dagen KVV is dit ook.mogelijk bij Katten??

Ik hoor het graag!

Gr Paloma
Irina
1-ster

Re: kvv in combi met brok??

Berichtdoor Irina » Do 20 Okt 2011, 23:20

Hoi Paloma,
Wat leuk een kitten! Mijne is ondertussen al 6 maanden, ze groeien zo snel! Je zult hier van veel mensen horen dat volledig vers beter is (is ook zo overigens..) maar ik geef zelf ook nog wel regelmatig brokjes/blik (ivm vergeten uit de vriezer te halen, makkelijk, om in speelgoed te stoppen, etc.) al merk ik zeker wel verschil tussen een week compleet vers en een week brokken! Dus wellicht zal het effect van kvv op je katten je overtuigen een grotere vriezer te kopen ;) Een gezonder alternatief zou trouwens zijn om er een kwalitatief goed blik bij te geven, hoeft ook niet in de vriezer! Bij mijn katten gaat door elkaar geven altijd goed eigenlijk, maar ik heb van anderen gehoord dat sommige katten daar van gaan spugen. Dan kun je beter de ene dag KVV geven en de andere dag brokken. Het zou wel zomaar kunnen dat katten de KVV niet gaan eten doordat ze ook brok krijgen, omdat brokken meer ruiken.
Succes!
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 21 Okt 2011, 00:19

Welkom!
Wat Irina zegt, er zijn katten die niet op vers willen zolang de nog geur- en smaakstoffen uit brok en blik krijgen.
Op zich is het wel te combineren. Hou er rekening mee dat poeslief meer kan kotsen door het combineren. Vers maakt het maagsap zuurder en brok en blik basischer. De pH-waarde moet dus iedere keer aanpassen, wat overgeven in de hand kan werken.
Ik ben ook van mening dat een grotere vriezer aanschaffen een goede oplossing zou zijn. Het is even een investering, maar die betaalt zich echt heel snel terug. Met een grotere vriezer ben je immers in staat om meer tegelijk in te kopen, wat de uiteindelijke kiloprijs ook weer drukt.
paloma
1-ster

Berichtdoor paloma » Vr 21 Okt 2011, 14:17

Hai,

Bedankt voor jullie snelle reactie!!! Ja ben wild enthousiast over mijn nieuwe kitten voor het eerst een raskat, namelijk een britse korthaar :-)
En weten jullie ook hoe je het zou moeten doen een kat compleet op KVV evt. In combi met Barf zou moeten opstarten. Ik heb al veel gelezen, maar lees dan mensen die een vleesmachine hebben dergelijke en als ik op de sites kijk voor te bestellen word ik ook niet echt wijzer. Hele pakketten, onderdelen, hele dieren.... het is nog al wat!!
Laatst gewijzigd door paloma op Vr 21 Okt 2011, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Vr 21 Okt 2011, 19:43

Ja, je kan je beter goed inlezen zodat je weet waar je mee bezig bent bij vers voeren.
Hier op barfplaats kan je normaal alles wel vinden.
De basisbeginselen van barf (die KVV normaal ook volgen) kan je in de bib vinden, en de specifieke zaken voor katten vind je hier in de kattensectie onder katten en barf.
Als je een goede kvv voert, kan je de product vertrouwen dat hij dat goed heeft samengesteld voor je lieveling.  
Afwisseling met smaken en merken is altijd goed, maar bij sommige merken is het ook echt nodig om genoeg diersoorten af te wisselen om een compleet menu te hebben. Dus hou dat in het oog (of het een complete kvv is of niet).

Los daarvan weet ik niet of britse kortharen gemakkelijk vleesbot kunnen wegkrijgen. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat katten met korte snoeten daar last mee kunnen hebben. Zal ook wel van de lengte van de snoet afhangen, en dat varieert al eens tussen britjes (afhankelijk van de hoeveelheid perzenbloed), maar proberen staat altijd vrij. ;)

Verder zullen mijn katten zeker weten brokken laten staan voor vers. Sommige katten zitten blijkbaar omgekeer in elkaar, maar hier weten ze wel wat goed is.  Blik is een ander verhaal...
Maar katten weten meestal wel wat ze willen. Dus je kan proberen af te wisselen, maar de kans bestaat dat ze 1 van beide na een tijdje niet meer blieft... Aangezien katten minstens elke 24 uur moeten eten ivm kans op leververvetting, is dat wel iets om rekening mee te houden...
En de kat haar wil is wet, dat zal je nog wel gaan merken :)

Veel plezier met je kleine dondersteen!! :)
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Vr 21 Okt 2011, 19:59

paloma schreef:Hai,

Bedankt voor jullie snelle reactie!!! Ja ben wild enthousiast over mijn nieuwe kitten voor het eerst een raskat, namelijk een britse korthaar :-)
En weten jullie ook hoe je het zou moeten doen een kat compleet op KVV evt. In combi met Barf zou moeten opstarten. Ik heb al veel gelezen, maar lees dan mensen die een vleesmachine hebben dergelijke en als ik op de sites kijk voor te bestellen word ik ook niet echt wijzer. Hele pakketten, onderdelen, hele dieren.... het is nog al wat!!

Kvv kan je gewoon mee beginnen. Haal maar wat merkjes en smaken in huis en zet het gewoon voor. Een kitten mag qua hoeveelheid naar behoefte eten, of zeker tot 8-10% lichaamsgewicht per dag.
Als je er wat barfdingetjes bij wilt gaan geven, kan je ook eens wat losse dingen in huis halen. Paar kippennekken, beetje orgaanvlees (pens eten katten meestal niet) en wat verschillende dingen van spiervlees. Als je daarna systematisch barf bij kvv wilt geven, kijk dan even naar de verhoudingen. Vanaf 25-30% barfdingen bijvoeren, even rekening houden met de onderlinge verhoudingen van het barfdeel. Voer in dat geval liever ook barfdingen van diersoorten die niet al in de kvv zitten, dus bv een kwartel ipv weer kip.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”