bep en jynx

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

bep en jynx

Berichtdoor Barfplaats

jynx
1-ster

bep en jynx

Berichtdoor jynx » Ma 17 Okt 2011, 10:13

hallo allemaal , ik heb 2 bordeaux doggen die sinds 2 weken volledig op vers staan . ze kregen eerst s morgens brok en s avonds vlees . nu is brok weg en krijgen ze naturis vers vlees .dit ivm allergie van jynx , huidproblemen niet normaal .ene dag eten ze konijn , andere dag zalm, kip rund, makreel .......... maar moet ik er nog wat aan toevoegen zoals rijst ,groenten , vitamienen ?ze krijgen allebei een kilo vlees per dag .halve kilo per maaltijd .
ik heb ook horen zeggen dat vers beter is voor de tanden , dat er minder afzetting is van tandplak .klopt dat ?
alvast bedankt voor de info .
pootjes van bep en jynx  ;)
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: bep en jynx

Berichtdoor Mevroi Kruim » Ma 17 Okt 2011, 10:26

Hoi en welkom! Goed dat je vers bent gaan voeren!

Je topic hoort eigenlijk in de Kant-en-klaar-vers vlees hoek  ;) hier gaat het over zelf samenstellen, dus zelf een menu maken van losse onderdelen dood beest. Maar dat komt wel goed.

Je voert nu een komplete vers voeding. Dat betekent dat je niks hoeft toe te voegen, in principe zit alles er ongeveer in. Dat wil zeggen, voor zover de fabrikant weet wat een hond nodig heeft, de algemene richtlijnen zeg maar. Rijst oid zit er vaak al in en moet je zeer zeker niet toevoegen, vooral niet met een hond die al huidproblemen heeft. Lees daarover maar eens in de Medische hoek, veel honden reageren slecht op granen, dus ook op rijst. Vitamines zitten ook al in het voer en ook die moet je dus niet gaan toevoegen, dan kun je problemen krijgen door overdoseren. Groente, mits ofwel rauw en gepureerd ofwel gekookt, kan een leuke extra zijn.

Gemalen spul zoals Naturis doet niet heel veel voor het gebit. Een voordeel is dat er weinig graan in zit, granen veroorzaken veel tandplak, vandaar dat brokken net als liga-koeken veel aanslag geven. Maar gemalen spul zuigt een hond zo naar binnen, en zonder goed knagen en kauwen worden de kiezen niet schoner. Voor een blinkend schoon gebit moet je echt over naar het 'echte' werk, dus hele vleesbotten, lappen pens en lappen spiervlees.
jynx
1-ster

Berichtdoor jynx » Ma 17 Okt 2011, 12:19

hallo , onlangs bij de dierenarts geweest en hij gaf het advies om geen botten te geven omdat anders de darmen beschadeging konden oplopen ..... ik kocht vroeger wel dikke knoken maar hij zei omdat niet te doen . ze krijgen wel gedroogde kluiven en kauw troep genoeg .en waar vind ik lappen pens en spiervlees ?? slager op de hoek heeft dat niet .of moet ik daarvoor naar het slachthuis?
groetjes nancy .
pootjes van beppie en jynx
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Ma 17 Okt 2011, 13:58

Het is denk ik handig als je eerst hier http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html inleest over het voeren van vers. Hier staat alles wat je moet weten over het wel of niet voeren van botten.

Eetbare botten zijn zacht en makkelijk te kraken voor een hond. Ze voorzien de hond van kalk en fosfor en andere essentiele mineralen. Honden zijn gebouwd op het kraken en verteren van botten, net als hun voorvader de wolf.
Ongeschikte botten zijn keihard en splinteren. Dat zijn bv de knoken die de slager vaak voor de hond meegeeft. Poten van volwassen koeien, paarden, schapen en grote geiten zijn absoluut ongeschikt voor honden. Het bot is veel te hard om te kraken, vaak breken ze er tanden of kiezen op, en als ze er een stuk afknagen is dat te hard om te verteren en levert dus idd gevaar op voor darmbeschadiging of verstopping.

De meeste mensen die zelf samenstellen bestellen bij een van de barf-leveranciers. Als je af en toe wat barf-materiaal wilt geven is het handig om met iemand mee te bestellen, anders wordt het vaak wel duur. Verder kun je voor bv kippennekken en kippenruggen vaak goed terecht bij de poelier op de markt; honden die aan bot gewend zijn kunnen ook goed kipkarbo's verwerken.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”